Problem med polaritets "mätare"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
platinum

Problem med polaritets "mätare"

Inlägg av platinum »

Hejsan!

Hade tänkt göra en manick som visar polariteten på batterier etc. Jag hitade en display hemma som ser ut så här: [img=http://www.laddaupp.nu/bilder/small_Display4.jpg]. Men eftersom den har gemensam katod så vet jag inte hur jag ska koppla eller om det går at koppla så? Sen tänkte jag också om manskule kunna göra så att den blinkar 1:an om det är växelspänning. Någon som har några funderingar om det skulle fungera eller är det bara lägga ner det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, det kan gå bra. Sen kommer den eviga följdfråga: vilka spänninger avser du att mäta? det är ju en ganska hygglig skillnad mellan 24V och 230Vac...
platinum

Inlägg av platinum »

Jag hade tänkt mig ett 12 volts läge och ett 3-6 volts läge. Om det går hur skulle man göra då?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gäller det inga större spänningar så kanske man kunde använda en likriktare och jämföra förhållandet innan och efter likriktningen.

Växelspänning: Spänningen är t.ex 1.4142 gånger större efter likriktaren jämfört med innan.
Likspänning åt ena hållet: Spänningen är ungefär lika stor på båda sidorna om likriktaren.
Likspänning åt andra hållet: Det finns ingen spänning (knappt) efter likriktaren. Man måste förstås jämföra med innan likriktaren även här, för annars vet ju inte kretsen om man mäter överhuvudtaget. :)
platinum

Inlägg av platinum »

Meningen är alltså att plus lyser när man "mäter" på plus och tvärt om. Men jag förstår inte hur man skulle kunna göra för att få dom att lysa så :?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tänk såhär:
Om du har dina måtsladdar kopplat till AC-ingångerna på en diodbrygga och sedan, på minussidan av diodbryggan kolla endera mätsladd kommer du antingen att få -0,7V (ca) eller den inkommande spänningen-1,4V.

Då är det skapligt enkelt att avkänna "plus" eller "minus" men jag ville föreslå att du visar det med '+' eller '-' tecken och även låter AC visas på det sätt, då har du alltså '+', '-' eller '±'.
platinum

Inlägg av platinum »

Ok, förstår inte riktigt det värkar bli lite krångligt efter som det är gemensam katod jag hade tänkt mig så här ungefär på likspånningen:

[img]http://www.laddaupp.nu/bilder/small_namnlös.JPG[/img]
cyprox

Inlägg av cyprox »

Men på bilden du har gjort är det ju inte gemensam katod?
platinum

Inlägg av platinum »

Nej jag vet men det var den principen jag hade tänkt med kom på att det inte går med den displayen. Man måste göra på nått annat sätt så jag struntar nog i och göra det här.
Skriv svar