kylskåpsvakt..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
beavy-o

kylskåpsvakt..

Inlägg av beavy-o »

Folk glömmer ofta att stänga dörren till frysen helt, det blir liksom en liten glipa kvar, vilket gör att frysen frostar igen. Jag tänkte att detta borde man ju kunna fixa med en onödig liten lösning. :)

Det jag är ute efter är alltså, att när man bryter någon av kontakterna i dörrarna så ska kretsen vänta ett antal sekunder för att låta folk plocka fram vad de ska ha ur frysen, och om dörren är öppen för länge blåsa på en fet siren. (för att påkalla uppmärksamhet :P )

Det jag undrar nu är om denna krets ser vettig ut? eller är jag helt ute och cyklar?

För om man kopplar transistorerna på detta sätt så får man väl en invertering? Och om man låter en kondensator ladda upp genom ett motstånd parralellt med reläet så borde det bli en fördröjning? iofs kanske man behöver ha ganska hög spänning/hög kapacitans för att få en nämnvärd fördröjning? ..hm.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gör det enkelt för dig

med en transistor, gärna en fet för den höga ingångsmotståndet

om man sätter strömbrytarna så man jordar en kondensator som är kopplad mellan jord och gate/bas och till gate/bas så finns det ett motstånd till +

när man bryter någon strömbrytare så ökar spänningen sakta till transistirn drar och rälet drar

med en fet så kan man ha rimliga värden på motstånd och kondensator för att få tider på några tiotals sekunder

en annan sak som man kan göra med är några termostater i kedjan
sen finns det möjlighet att kolla om ljuset är tänt med

fundering på strömbrytare kan vara tungelement relä
Nino

Inlägg av Nino »

Fräck idé!
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

grym: bra idé med tungelement! det är ju precis den funktionen jag behöver, och så slipper man ha klumpiga brytare i dörrarna.
Skriv svar