Skivspelarbygge
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Skivspelarbygge
Vill du verkligen bygga direktdrivet?
KISS metoden med snummigodd och dc snurra med lämplig utväxling.
KISS metoden med snummigodd och dc snurra med lämplig utväxling.
Om skivan är mycket lätt kan det vara att den bara startar men är det någon tyngd i den lär du behöva rampa upp frekvensen för att den inte bara ska "kamma över" och stå still.
Men det har du ju ganska tydligt tänkt igenom innan och jag är nyfiken på lösningen.
Men det har du ju ganska tydligt tänkt igenom innan och jag är nyfiken på lösningen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En stegmotor startar till synes ögonblickligen på rätt varvtal om varvtalet inte är för högt. Med en skivspelares låga varvtal på ungefär ett halvt varv i sekunden säger det bara pang så är det genast 33 1/3 rpm. Har du remdrift kommer remmen agera slirkoppling. Direktdrift utan ramp är bara att glömma. Så ja, en avvägd upprampning är att föredra. 

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det var tråkigt att höra mest för att jag vill åt lagret som stegmotorn innebär.
Jag har ingenting emot remdrift, tvärtom min kära Thorens har t.ex remdrift (och jag tycker det filtrerar fint mekaniskt), men jag vill ha ett lager för skivtallriken...
Min analoga drivning tillåter inte direkt upprampning av frakvensen, MEN det är bara vad den ser ut att inte tillåta.
Först hade jag tänkt mig en Pitch-kontroll genom att nyttja 3 Piher-trimpotar stackade bakom varandra och en lämpligt utformad metallaxel tvärs igenom alla tre.
Men om ni säger att jag måste rampa, ja då är min tanke "Digital Potentiometer" och jag är så allergisk mot processorlösningar att jag kommer komma med en lösning som inkluderar digitala kretsar (alternativt CPLD/FPGA).
Detta alltså om ni säger att jag verkligen måste rampa, men om två skickliga snubbar som ni säger det i korus så ger jag mig
MVH/Roger
Jag har ingenting emot remdrift, tvärtom min kära Thorens har t.ex remdrift (och jag tycker det filtrerar fint mekaniskt), men jag vill ha ett lager för skivtallriken...
Min analoga drivning tillåter inte direkt upprampning av frakvensen, MEN det är bara vad den ser ut att inte tillåta.
Först hade jag tänkt mig en Pitch-kontroll genom att nyttja 3 Piher-trimpotar stackade bakom varandra och en lämpligt utformad metallaxel tvärs igenom alla tre.
Men om ni säger att jag måste rampa, ja då är min tanke "Digital Potentiometer" och jag är så allergisk mot processorlösningar att jag kommer komma med en lösning som inkluderar digitala kretsar (alternativt CPLD/FPGA).
Detta alltså om ni säger att jag verkligen måste rampa, men om två skickliga snubbar som ni säger det i korus så ger jag mig

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Men varför är det att glömma?MadModder skrev:En stegmotor startar till synes ögonblickligen på rätt varvtal om varvtalet inte är för högt. Med en skivspelares låga varvtal på ungefär ett halvt varv i sekunden säger det bara pang så är det genast 33 1/3 rpm. Har du remdrift kommer remmen agera slirkoppling. Direktdrift utan ramp är bara att glömma. Så ja, en avvägd upprampning är att föredra.
Vad är problemet med snabb acceleration?
MVH/Roger
För att om stegmotorn har för mycket massa att dra runt kommer den att "kugga över" och stå still och låta och vibrera. Och du vill väl ha den till att rotera om jag inte har missuppfattat.
Min stenslipare är med stegmotor och jag byggde till en sensor som känner av om den roterar. Gör den inte det stoppas drivningen och den rampar upp från noll. Och den stannar lite då och då.
Min stenslipare är med stegmotor och jag byggde till en sensor som känner av om den roterar. Gör den inte det stoppas drivningen och den rampar upp från noll. Och den stannar lite då och då.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Att accellerera en skivtallrik lika snabbt som stegmotorn vill skulle vara ungefär som att drämma till tallriken med en slägga. Den kraften bor inte i en stegmotor som vanliga dödliga brukar ha råd med.
tecno: problemet är ju att drivningen inte ska ske digitalt men analogt medelst fasvridning. En frekvensändring kommer då att bli oerhört svår att uppnå då fasvridningen beror på frekvensen.
Och det är ju viktigt att det inte är en digital lösning, jag har annars en sådan liggande som källkod om jag inte missminner mig. Det är ju i grunden ytterst enkelt: en µC, en sinus-tabell, två portar med D/A-omvandlare på och en timer-interrupt som stegas till rätt hastighet.
Och det är ju viktigt att det inte är en digital lösning, jag har annars en sådan liggande som källkod om jag inte missminner mig. Det är ju i grunden ytterst enkelt: en µC, en sinus-tabell, två portar med D/A-omvandlare på och en timer-interrupt som stegas till rätt hastighet.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för din förklaring, Icecap!Icecap skrev:För att om stegmotorn har för mycket massa att dra runt kommer den att "kugga över" och stå still och låta och vibrera. Och du vill väl ha den till att rotera om jag inte har missuppfattat.
Men om man har en kraftig stegmotor då?
Den jag preliminärt har sett ut har hela 90Ncm, rätta mig om jag har fel men om det satt en pinne på axeln som var 1cm så är kraften 9kg (~90N) dvs i periferin på skivtallriken (r=15cm~18cm) är kraften grovt räknat 0,5kg vilket jag tycker låter mer än tillräckligt.
Men vad betyder det egentligen om skivtallriken bara är "tung"?
Hur räknar jag ut momentkravet då?
Om skivtallriken väger 3kg säger vi, då skulle man kunna få en vikt per areaenhet som 3/(pi*0,15^2)=42kg/m^2

För när det gäller moment har höjden hos tallriken ingen betydelse.
Låt oss försöka lösa detta:
\(M=Fr\)
dvs
\(dM=rdF+Fdr=rmd(\frac{dv}{dt})+m\frac{dv}{dt}dr\)
vi vill veta den konstanta kraften så rdF går bort
\(dM=m\frac{dv_{\phi}}{dt}dr=m\frac{dwr}{dt}dr=m(\frac{rdw+wdr}{dt}dr)\)
Vi vill veta momentet vid konstant w så rdw går bort
\(dM=mw(\frac{dr}{dt}dr)\)
alltså
\(\int M=mwv\int dr=mvwr=mv^2\)
Liknar uttrycket för rörelseenergi, fast det lär ju inte stämma

MVH/Roger
PS
Jag tror faktiskt uttrycket är riktigt för man kan räkna på ett annat och smidigare sätt när man bara är ute efter stationär lösning ( i det här fallet F och w konstanta dvs dF=dw=0):
Säg att
\(v=v_0e^{jwt}\)
då är
\(\frac{dv}{dt}=jwv\)
om man tänker efter lite och då får man
\(M=Fr=m\frac{dv}{dt}r=mjwvr\)
och tar man imaginärdelen så blir
\(M=mwvr=mv*wr=mv^2\)
Detta sättet att lösa diffekvationer är oslagbart!
Fast hade vi varit intresserade av hur själva accelerationen (dF & dw) går till måste vi gå den andra vägen, denna metod avser bara lösningen för ett stabilt (oscillerande) tillstånd, om man säger (jag kallar det stationär lösning).
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 juli 2016, 20:36:38, redigerad totalt 1 gång.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
IntressantMadModder skrev:Att accellerera en skivtallrik lika snabbt som stegmotorn vill skulle vara ungefär som att drämma till tallriken med en slägga. Den kraften bor inte i en stegmotor som vanliga dödliga brukar ha råd med.

Frågan är vad tallriken + skiva väger. En tallrik ska ju vara lagom tung för att undvika vibrationer och det ska ju definieras först.
Men säg 1 kg för en mycket lätt tallrik + skiva.
Den ska du sedan accelerera från noll till 33 1/3 RPM på ~1/200-del varv - något jag vill beteckna som ganska brutalt. Här utgår jag ifrån att du har direktdriven tallrik.
Jag räknar inte på sånt, dels vet jag att det inte är min grej och dels vet jag att det är snudd på omöjligt utan uppvarvning.
Men säg 1 kg för en mycket lätt tallrik + skiva.
Den ska du sedan accelerera från noll till 33 1/3 RPM på ~1/200-del varv - något jag vill beteckna som ganska brutalt. Här utgår jag ifrån att du har direktdriven tallrik.
Jag räknar inte på sånt, dels vet jag att det inte är min grej och dels vet jag att det är snudd på omöjligt utan uppvarvning.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag tror bannemig jag har rätt i mina två uträkningar ovan dvs
M=mv^2
och v är alltså wr dvs vi kan skriva om det som
M=m(wr)^2
nu är w=100/3 varv/min=100/3 * 2Pi/60=200/180 * Pi=3,5 rad/s, r=0,15m och m=3kg då är
M=3* (3,5 * 0,15)^2=83Ncm
Och jag har 90Ncm på "min" stegmotor...
MVH/Roger
M=mv^2
och v är alltså wr dvs vi kan skriva om det som
M=m(wr)^2
nu är w=100/3 varv/min=100/3 * 2Pi/60=200/180 * Pi=3,5 rad/s, r=0,15m och m=3kg då är
M=3* (3,5 * 0,15)^2=83Ncm
Och jag har 90Ncm på "min" stegmotor...
MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 juli 2016, 22:35:59, redigerad totalt 4 gånger.