Fläkt styrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
augustsson

Fläkt styrning

Inlägg av augustsson »

Skulle vilja styra en fläkt så att den ger olika varvtal, vid olika tillfällen. Den ska inte vara analog styrd utan måste styra den digitalt 24v DC. Med t ex 3 olika hastigheter. Helst ska dessa hastigheter kunna ändras. Fläkten är på 125W.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jaha... och frågan är?

Om du anser att du vill få idéer och tips kan jag rakt av säga att du inte kommer att få svar som är användbara!

Du ger ingen information om fläkten och dens möjlighet att styras, inget om vilka områden som kan vara intressanta osv.

Som jag ser det tror du att vi kan allt med inget men det kan ingen.
augustsson

Inlägg av augustsson »

Ok var väldigt enkel det är 230V fläkt 125W. Jag skulle vilja skicka binärt till någon grej som i sin tur kan varvtalsreglera fläkten. De binära signalerna skall vara 24V dc. Så vid 1 0 0 0 gör det 100 varv 1 1 0 0 gör den t ex 500 varv och så vidare.
Vet inte om jag kan förklara bättre, men fråga gärna så ska jag förklara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men se på, nu är det ju en hel del mer klart.

Då det är en 230Vac fläkt är den funktion som styr hastigheten en dimmer.

Sen kommer det springande punktet: varvtalsregulering! Om jag inte har missuppfattat vill du ha en funktion där du med en binär kod kan välja vilken dimmningsgrad du vill ha och den behöver inte vara varvtalsregulerat, alltså man ställer dimmernivån för ett visst läge och sen får det räcka, den ska inte mäta varvet och regulera. Är det rätt?

Har jag rätt är det otroligt enkelt:
ta en dimmer, löd loss potentiometern. koppla sedan x antal reläer (24V styrspänning) och x antal trimpotentiometra till dessa reläer så att 1 relä kan växla mellan A: detta potentiometer/B: nästa steg.

Då får du en funktion som gör att när inget relä är dragit är det pot1 som gäller. När första relä drar blir det pot2, när även andra relät drar blir det pot3 osv osv.
markus00

Inlägg av markus00 »

En lite gammal tråd men jag använder den ändå.

Går det styra en takfläkt via en vanlig dimmer? Eller finns det varvtalsregulatorer som skulle passa till en vanlig takfläkt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går oftast att styra fläkten med en dimmer, bara dimmern tål induktiv belastning.
markus00

Inlägg av markus00 »

Vilken typ av dimmer är det som brukar klara det?
platinum

Inlägg av platinum »

En vanlig dimmer som ska klara induktiv belastning :) .
Skriv svar