Lätt sprakande TV-högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beffo
Kontakt:

Lätt sprakande TV-högtalare

Inlägg av Beffo »

Köpte mig en ny tv på ICA MAXI i höstas, en riktigt billig en som har funkat ok.

TV'n är en AMS 28". Sägs vara samma som en liknande Technica

-Klockan "drar sig"
-Inte riktigt hela bilden får plats, ytterst lite av högra blombladet i svt-loggan klipps.

Inte så farligt...
Har tyckt att det varit ok ändå hittils. bra bild och ljud och den kostade ju bara 1300:- (passar en fattig student)

Men nu har högtalarna börjat spraka när man har normal volym. sänker man lite försvinner det. Jag tycker det låter som att elementen är kassa. att de där trådarna som är limmade i papperstratten på billiga högtalare behöver limmas om. Det gjorde man ju när man var liten och hade lille elektrikern. :)

Vad tror ni? Ska jag öppna upp o kolla? Vad ska man tänka på när man öppnar en tv? Hur länge måste man vänta?

Har iofs garanti fortfarande men det orkar jag nog inte ta tag i.

PS: är det betryggande eller oroväckande när det följer men en tunn manual, och ett komplett kopplingsschema och Komponentplaceringsschema i A2 format..... :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"är det betryggande eller oroväckande när det följer men en tunn manual, och ett komplett kopplingsschema och Komponentplaceringsschema i A2 format....."

Svar: Ja. :D Det innbär nog "Den här TV'n är ihopsatt i av apor bara för att kunna säljas så här billigt. Därför bifogar vi schemat så att du kan kolla om att allt sitter på rätt ställe." :oops:

Dvs, det är både betryggande *och* oroväckande. :)
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Jo, jag håller med... :D

Gissa om jag blev förvånad när jag fick syn på schemat...

Men vad tror ni högtalarna då?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Några frågor:

1. Sprakar det ungefär lika mycket oavsett om bilden är väldigt ljus (nästan vit) eller mörk?
2. Har TV'n något extra uttag för ljud som du kan prova med? (Allt från scart till hörlursuttag..)
3. När du ökar volymen så börjar det alltså spraka. Om du fortsätter att öka volymen, blir det mer och mer sprak då? Låter musiken/rösterna lika tydliga eller blir det sämre och sämre ljud?
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Beror inte på bilden.
Har inget hörlursuttag
det kommer vid "normal volym" och blir värre om man höjer.

Men det är ju alltså inget jättesprak som från tex spräckta högtalare..

kom igen..kom igen..kom igen vårt lilagula lag...
8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, då verkar det inte som om högtalarna eller volym-potentiometern orsakar felet. Då kan det nog bero på allt ifrån en lödning vid förstärkaren som har släppt, till en transistor eller kondensator som inte mår bra.
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Jo, jag har funderat en del på det med fel på elektroniken...
Tydligen så finns det massor av skräpkomponenter på marknaden som används i alla typer av elektronik billig som dyr...

Men jag vill förtränga det... det är ju rätt svårt att felsöka då :(

fast jag har ju kretsschema iofs :lol:
Skriv svar