Borrchuck till 1,5kw spindel ER11 tips....?
Borrchuck till 1,5kw spindel ER11 tips....?
Hej jag har precis fått igång den CNC jag byggt ett tag och jag skulle vilja få tips på sätt att montera en vanlig borrchuck så jag kan öka antalet diametrar för borrning ....!
Hur gör ni ?
Alla tips gör mig glad känns som jag ej hittat rätt riktigt......vet inte var eller vad jag ska köpa.....?
Tack hoppas ni har några bra svar.....
Hur gör ni ?
Alla tips gör mig glad känns som jag ej hittat rätt riktigt......vet inte var eller vad jag ska köpa.....?
Tack hoppas ni har några bra svar.....
Re: Borrchuck till 1,5kw spindel ER11 tips....?
Ja det enkla svaret är att du inte sätter en borrchuck i en liten ER11 spännhylsa, utan du använder spännhylsor och nöjer dig med att borra med borrar som går att fästa i ER11 (dvs upp till 7mm borr) ER-standarden säger att alla spännhylsor ska klara ner till 1mm undersize, så tex 6.01 till 7mm ska kunna köras i 7mm spännhylsa, 1.01 till 2mm i en 2mm spännhylsa osv, så du ska kunna fästa alla storlekar mellan 1 och 7mm om du har en komplett uppsättning spännhylsor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Collet#ER_collets
Ville du jobba med större verktyg borde du ha sett till att köpa en spindel med tex ER16 eller ER20 i stället, kan låta lite krasst, men så är det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Collet#ER_collets
Ville du jobba med större verktyg borde du ha sett till att köpa en spindel med tex ER16 eller ER20 i stället, kan låta lite krasst, men så är det.
Ok, jag köpte en större spindel tyckte jag men .....
Men har sett att dét finns typ lösa er 16 er20 man kan köpa men dessa kan man ej sätta på då ...?
Men det borde finnas vanliga chuckar som passar eller?
Men har sett att dét finns typ lösa er 16 er20 man kan köpa men dessa kan man ej sätta på då ...?
Men det borde finnas vanliga chuckar som passar eller?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det som Meduza skrev ovan är det du har att välja på 1-7mm.
Och 'nej' det finns inga imapvimpa lösningar tyvärr.
Och 'nej' det finns inga imapvimpa lösningar tyvärr.
Ok, då vet jag....
Men kan iaf köra 8mm stål ....oxå men men ....
Då vet jag vad man får förhålla sig till....
Min tanke var ju att sätta en vanlig Chuck i en hylsa så att säga....
Men verktygshållare då?
Finns det något man kan göra där?

Men kan iaf köra 8mm stål ....oxå men men ....
Då vet jag vad man får förhålla sig till....
Min tanke var ju att sätta en vanlig Chuck i en hylsa så att säga....
Men verktygshållare då?
Finns det något man kan göra där?

- tecno
- Kontakt:
Förklara vad det är du vill kunna göra, gärna med bilder.Men verktygshållare då?
Finns det något man kan göra där?![]()
![]()
Lösningen är väl att hål större än 6mm fräses i cirkel eller spiral med ett mindre verktyg istället för att borras.
Med 8 mm skaft finns ju fräsar med ganska många stora diametrar (för trä, handöverfräs), men det är oftast inte så lämpligt i små maskiner som inte är så stabila.
Med 8 mm skaft finns ju fräsar med ganska många stora diametrar (för trä, handöverfräs), men det är oftast inte så lämpligt i små maskiner som inte är så stabila.
Dessutom är varvtalet på spindeln alldeles för högt för att borra med "större" borr. (Här förutsätter jag att det är en typisk "kina-spindel" du har).
Ett 8mm borr i aluminium bör ligga på ett varvtal runt 3000rpm. Om jag inte har fel så har en typisk ER11-spindel en effekt på 1.5kW vid 24000rpm, så vid 3000rpm motsvarar det en motor på ~180W - tveksam att det räcker till för att trycka ett 8mm borr genom aluminium tillräckligt snabbt för att inte elda upp verktyget.
Ska du borra koppar så är det ungefär halva varvtalet jämfört med aluminium och kör du stål så är det ungefär halva igen. Ju hårdare material desto långsammare måste verktyget rotera men ju långsammare du roterar verktyget (med en sådan spindel) desto mindre effekt har du tillgängligt vilket är motsatsen till vad du behöver - ju större verktyg och hårdare material desto MER effekt behöver du.
Dessutom tror jag inte att lagrena i de här spindlarna är konstruerade för att ta de axiella krafter som uppstår vid borrning.
Ett 8mm borr i aluminium bör ligga på ett varvtal runt 3000rpm. Om jag inte har fel så har en typisk ER11-spindel en effekt på 1.5kW vid 24000rpm, så vid 3000rpm motsvarar det en motor på ~180W - tveksam att det räcker till för att trycka ett 8mm borr genom aluminium tillräckligt snabbt för att inte elda upp verktyget.
Ska du borra koppar så är det ungefär halva varvtalet jämfört med aluminium och kör du stål så är det ungefär halva igen. Ju hårdare material desto långsammare måste verktyget rotera men ju långsammare du roterar verktyget (med en sådan spindel) desto mindre effekt har du tillgängligt vilket är motsatsen till vad du behöver - ju större verktyg och hårdare material desto MER effekt behöver du.
Dessutom tror jag inte att lagrena i de här spindlarna är konstruerade för att ta de axiella krafter som uppstår vid borrning.
Går väl i värsta fall att köra B12 till rak 8mm och 8mm hylsa i ER11. Då kan du sätta en B12 chuck i spindeln och använda 1-10mm borrar men bra blir det nog inte. 

- tecno
- Kontakt:

8mm är överdimension = mycket sämre spännkraft!
B12 chuck är på tok för stort till detta = går inte att få balans ej heller kommer den lagringen i spindeln att palla med.
B12 chuck och det höga varvtalet = BIG NO_NO i den beskrivna kombinationen
Misstänkte att en 20k varv skulle vara i värsta laget för en vanlig chuck, dessutom med det uthänget som det skulle bli. 

Kan tillomed misstänka att det är livsfarligt