Jag har en bekant som önskar minska basen i hennes gigantiska högtalare.
Hon har inte lyckats ta reda på impedansen men jag gissar 8 Ohm.
Preliminärt har jag tänkt skära vid 100Hz och 6dB/oktav men det kan vara lite tidigt.
I vilket fall är detta min fråga:
Kan jag ens sätta en konding i serie med högtalaren?
Det lilla jag vet om högtalare och förstärkeri är ju att det finns nåt som kallas dämpfaktor.
Så vad händer med den när HP-filtret börjar dämpa, jo den blir ju mer och mer kass.
Frågan är om hon kommer märka fladdret i basen eller inte.
Jag tror dock det så jag funderar på en "dämpfaktor-spole" i parallell med hgt-terminalerna.
Värdet på den är dock lite osäker då, om man bryter samtidigt, så är ju högtalarens impedans 8 Ohm samtidigt som total impedans (8//XL) blir lägre eller tom hälften (4 Ohm) om jag designar spolen för 8 Ohm.
Men kanske man kan sätta en ganska liten spole med säg 32 Ohm vid brytfrekvensen för då är netto inimpedans 32//8 vid brytfrekvensen samtidigt som kopparn (i spolen) sitter där och ger dämpfaktor.
Kanske jag kan ha en ännu mindre spole där, bara så att jag har en DC-resistans där i princip?
Kanske kan ta nästan vad som helst.
Samtidigt, jag vill ju inte att frekvenser en bit över brytfrekvensen ska orsaka kortslutning i högtalaren

Men med en enda konding i serie, som jag först tänkte, så kommer dämpfaktorn blir succesivt sämre för lägre frekvenser.
Eller blir den det?
ESR:et i bipolära kondingar är litet, svaret på en transient och den ström basen dynamiskt ger i från sig när konen vill stanna propagerar ju igenom kondingen oavsett reaktans.
Det här blev ingen bra tråd

MVH/Roger