Backlight belysning på skakbord, hur designa??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DAP

Backlight belysning på skakbord, hur designa??

Inlägg av DAP »

Håller på med ett projekt till en kund där jag har kommit lite till en återvändsgränd.
Vi håller på och designar en robotcell som skall plocka små plastdetaljer till fordonsindustrin och där jag har ett skakbord som har en platta som är ungefär 300mm lång och en 180mm bredd.
Först sitter där en silomatare som vibrerar ner detaljerna på skakbordet.
Sen vibrerar skakbordet och då vandrar detaljerna fram. Bordet stannar sen efter en stund och då sitter där en vision kamera ovanför som plockar koordinaterna på bitarna och så plockar roboten.
Till detta behöver jag ingen backlight men nu skall vi även avsyna detaljerna och då kommer jag behöva ha en backlight belysning under detaljerna för att få bra kontraster och se vad jag letar efter.
Skakbordet är som en ränna som är 300mm lång och har kanter på sidorna.
En tanke som slog mig var att göra ett kretskort med x antal lysdioder på och sen lägga en vit macrolon skiva över och sen skruva detta paketet nere i ränna så platsdetaljerna landar på macrolon skivan istället och så får jag belysning under.

Men då kommer följande frågor, finns säkert mer att fundera på.
1) hur många lysdioder behöver jag för att få ett jämt ljusflöde? Kan man räkna på det på något sätt?

2) hur skall jag sen designa det, fungerar det att bara etsa ett kort och lödda x antal dioder på det?

3) hur vet jag om dioderna och kortet klarar vibrationerna som skakbordet har?
Finns det datablad på vad dioder klarar i vibrationer?

4) kan man på något enkelt sätt styra ljusstyrkan på dioderna?
Olika detaljer kräver olika nivåer på bakgrundsljuset.
Finns det färdiga styrningar för sånt här eller måste man själv bygga något?

5) skall man gjuta in allt i epoxi för att det skall klara vibrationerna bättre?
Tänker då macrolon skivan, kretskortet och dioderna så det blir som en kloss typ.

Skall bli kul att höra om någon har andra idéer eller synpunkter och svar på mina frågor.

Tack
RoPa

Re: Backlight belysning på skakbord, hur designa??

Inlägg av RoPa »

Ytmontra dioder kommer du inte kunna skaka av, de lär sitta fast i alla lägen.

Ljusstyrkan styr du med strömmen genom dioderna, en vanlig diod-drivare kan användas, dessa finna med extern styringång.

Vad gäller antal dioder blir det lite knepigare.
Man kan räkna på strålvinkeln från dioden men då macrolon skivan troligen inte är så tjock kommer det krävas väldigt många dioder för att få det jämt.
Prova och se hur bra den sprider ut ljuset.

Ett alternativ är att kantbelysa skivan som man gör i monitorer, det ger ett jämnare ljus men det kan hända att det inte blir samma intensitet över hela ytan.

Helst skulle du ha en gammal laptop display att slakta så du kan ta ut dess backligt.
Kanske behöver inte hela bordet vara belyst?

Kanske kan bordet göras transparent (vitfärgat) och du kan sätta en "lampa" en bit bakom, skulle ge jämn belysning tämligen enkelt.

Bara lite tankar...

Lycka till!

/Roland
DAP

Inlägg av DAP »

RoPa skrev:Ytmontra dioder kommer du inte kunna skaka av, de lär sitta fast i alla lägen.

Ljusstyrkan styr du med strömmen genom dioderna, en vanlig diod-drivare kan användas, dessa finna med extern styringång.

Vad gäller antal dioder blir det lite knepigare.
Man kan räkna på strålvinkeln från dioden men då macrolon skivan troligen inte är så tjock kommer det krävas väldigt många dioder för att få det jämt.
Prova och se hur bra den sprider ut ljuset.

Ett alternativ är att kantbelysa skivan som man gör i monitorer, det ger ett jämnare ljus men det kan hända att det inte blir samma intensitet över hela ytan.

Helst skulle du ha en gammal laptop display att slakta så du kan ta ut dess backligt.
Kanske behöver inte hela bordet vara belyst?

Kanske kan bordet göras transparent (vitfärgat) och du kan sätta en "lampa" en bit bakom, skulle ge jämn belysning tämligen enkelt.

Bara lite tankar...

Lycka till!

/Roland
Hej Roland.

Tack för dina tankar.

En idé som slog mig är att man kanske skall montera kretskortet med dioderna med typ stag ut på sidorna så det inte skakar alls medans macrolon skivan skakar.
Då blir det kanske enklare att designa.

Angående tjockleken på skivan så kan jag välja istortsett hur grov som helst och min tank var att ta en vit skiva och ingen klar bara för att spridningen skulle bli bättre och så inte vision systemet ser dioderna så enkelt.

Klarar alla dioder av att dimras om man reglerar strömmen?

Googlade lite till och hittade en massa olika coola färdiga kretskort med en jäkla massa dioder på, frågan är hur bra kvalitén är på såna?

Angående kantbelysa har jag med funderat på men tror inte det kommer bli jämt flöde alls och inte starkt heller.

Tanken är lite att ta fram ett koncept som vi kan återanvända till fler projekt.
Just till denna utrustningen har jag 8 skakbord så jag behöver 8 backlight paneler.
DAP

Inlägg av DAP »

Hittade denna leverantören.
Någon som har erfarenheter?

Någon som tror det skulle funka med dessa?

http://www.cnedgelight.com/english/led_modular.htm
RoPa

Inlägg av RoPa »

Ehhh?
Vad menar du med "montera kretskortet med dioderna med typ stag ut på sidorna så det inte skakar alls medans macrolon skivan skakar"?

Menar du att kretskortet med dioderna inte ska sitta fast i skakbordet eller menar du att stagen ska absorbera skakningen?
Om du menar det första så var det det jag försökte föreslå med "Kanske kan bordet göras transparent (vitfärgat) och du kan sätta en "lampa" en bit bakom, skulle ge jämn belysning tämligen enkelt."
Om du menar det senare så behövs inte det för dioderna tål skakningen, det som blir kritiskt är anslutningen av matningskabeln.

Vet inte vilket fritt utrymme det finns bakom (under) skakbordet.
Om det finns ett rimligt avstånd kanske det skulle fungera med en vanlig mjölkig (vit/transparent) plastskiva (av någon typ av acrylplast) som det sitter en LED belysning bakom. Tack vare avståndet behövs det då inte så många dioder och troligen klarar du dig med vanliga vita LED lister.

Det framstår som att du jobbar med automation och då det finn LED styrdon som har 0-10 interface borde du enkelt kunna koppla in dem.

Ju mindre saker som man måste ha med i skakningen desto bättre, både för driftsäkerhet och för minskat slitage.

Ska det tillverkas i flertal så går slakt av lap-top bort.

Kanbelysning har man haft på monitorer i många år och det blir jämt, kräver dock en helt annan typ av plastskiva (faktiskt är det en lamell-lins och ingen skiva) och om utrymme finns är det en onödigt avancerad lösning.

PS/ Vi citerar inte hela inlägg i samma tråd på detta forum, gör bara tråden onödigt lång... /DS
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

DAP:
1: Ta bort citeringen, folk här fattar vad det rör sig om ändå, IQ-nivån är i medel ganska högt.
2: Det finns sidobelysta skivor att köpa, jag har en sådan som taklampa över min arbetsplats. Kan dimmas som man vill.
3: Om själva belysningen kan sitta still under macrolon-skivan och lysa genom vill det vara en fördel. Att gjuta in det hela till en fast enhet som skakar med kommer definitivt ge kortare livslängd, helt enkelt pga. den rigida massa som kommer att flexa en aning vilket belastar allting mycket mer. Och ju mindre vikt som vibrerar, ju bättre.
4: Om du vill bygga själv får du välja lite:
- Behövs vitt ljus eller är rött/gult/grönt enkelfärg OK? Vitt ljus kan ändra ton lite om man minskat strömmen och verkningsgraden är lägre + att LED'na är dyrare. Man får helt enkelt med ljus/krona med R/G/B/Y (icke-vit) LED.
- Ta sedan LED med lagom spridning och montera dom med kanske 10mm C-C, gärna i ett trekantmönster.
- Inte långt från macrolon-skivan monteras en diffuser-skiva men inte den mjölkade typ, mer typen "förvanskande glas". Finns som klisterfilm.
- I.o.m. att det ska filmas bör intensitetsregleringen inte vara av PWM-typen men strömstyrd DC, då blir det inte interferens mellan bildfrekvensen och blinken.
Senast redigerad av Icecap 16 juni 2016, 08:39:23, redigerad totalt 1 gång.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Hej, en snedfräst, slipad polycarbonatskiva med kantbelysning i form av ledlist kanske kan fungera.(Botten blir mjölkvit och reflekterar ljuset)
Diodskiva.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Du skulle ju kunna använda ett gäng sådana här (eller liknande) och sätta de bakom en gemensam vit plexiskiva - istället för en massa diskreta dioder.

Ett annat alternativ, som redan varit uppe, är att skrota en skärm och labba lite med de olika filtrena etc som sitter i sådan.

EDIT: Large area backlight verkar vara sökordet.
Microscan
SmartVisionLights
Metaphase Lighting
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

En tanke om dimmerfunktionen. Kameran kanske inte gillar en pulsstyrd dimmer som krockar med uppdateringsfrekvensen på slutaren. Interferens. Man kanske ska ha en analog dimmer, alltså ej pulsade. Ett alternativ är att ha fasta lägen i ett visst antal nivåer för att undvika interferens :humm:
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Måste du nödvändigtvis avsyna just på skak-mojjen?

Jag antar att du har en ganska stor scen för lokaliseringen...så räcker den upplösningen för dom mätningar som krävs?
Backlight är bra...men blir upplägget snabbt smutsigt så är det inte så kul längre.
Ett alternativ är ju att mäta direkt i gripdonet efter plock på en annan plats där du enklare kan kontrollera belysningen och ha rätt scen på kameran.

Nåväl...några tankar bara:-)

/Fredrik
Skriv svar