Vill sänka spänningen från 12 v till cirka 7 v och köpte den här http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... 5320076653 men den funkar inte. Kan inte justera spänningen. Kan justera från 11,77 till 12,03 ungefär. Har jag köpt fel grej?
.
Nu behöver jag hjälp att sänka spänningen från 12v till 7v
-
Nu behöver jag hjälp att sänka spänningen från 12v till 7v
Senast redigerad av MadModder 7 juni 2016, 19:39:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rubrik
Anledning: rubrik
Re: Nu behöver jag hjälp!!
Det blir enklare om du beskriver varför du vill "sänka spänningen från 12 v till cirka 7 v".
Och cirka hur mycket "cirka" är "cirka"?
Det du länkar till verkar vara en motorstyrning, blev det helt fel länk kanske?
Och cirka hur mycket "cirka" är "cirka"?
Det du länkar till verkar vara en motorstyrning, blev det helt fel länk kanske?
-
Re: Nu behöver jag hjälp!!
Nej trodde det var sån jag skulle ha men blev visst fel. Vad gör denna?
.
.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Nu behöver jag hjälp att sänka spänningen från 12v till
Det där är en motorkontroll, som styr en motor genom PWM. Alltså att den skickar snabba pulser med olika bredd för att styra hastigheten på en motor på ett effektivt sätt. Den gör ingenting med spänningsnivån.
Hur kom du fram till att den där skulle funka för dig?
Hur många ampere ska den klara av?
Räcker det med 3A så har du en här för 6 spänn
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-CC-CV-Buc ... qBh8wK5llw
Hur kom du fram till att den där skulle funka för dig?

Hur många ampere ska den klara av?
Räcker det med 3A så har du en här för 6 spänn
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-CC-CV-Buc ... qBh8wK5llw
Gäller detta samma sak som du frågat om i en annan tråd, om vattenpump för husvagn?
Varför fortsätter du i så fall inte i den tråden, så att syftet framgår?
OM det gäller denna, och om du vill sänka flödet permanent, så är det mycket enklare att du sätter några dioder i serie för att få sänkt spänning. Likriktarbryggor är billiga och bra för detta, klarar ofta mycket ström och lätta att kyla vid behov. Ca 1.4V spänningfall mellan + och -, 3 st sådana kan vara lagom.
Om du vill kunna köra på full fart ibland kan du ju sätta en omkopplare som kopplar förbi dioderna.
Har du provat att pumpen orkar starta pumpning på 7V? Jag har haft liknande som inte orkat starta under 8.5V med last. Men behöver ju inte vara lika.
Varför fortsätter du i så fall inte i den tråden, så att syftet framgår?
OM det gäller denna, och om du vill sänka flödet permanent, så är det mycket enklare att du sätter några dioder i serie för att få sänkt spänning. Likriktarbryggor är billiga och bra för detta, klarar ofta mycket ström och lätta att kyla vid behov. Ca 1.4V spänningfall mellan + och -, 3 st sådana kan vara lagom.
Om du vill kunna köra på full fart ibland kan du ju sätta en omkopplare som kopplar förbi dioderna.
Har du provat att pumpen orkar starta pumpning på 7V? Jag har haft liknande som inte orkat starta under 8.5V med last. Men behöver ju inte vara lika.
det funkar ju med en PWM modul men man kan inte mäta DC efter den, däremot kommer motorn att kunna regleras i varvtal.
vilket verkar vara syftet.
vilket verkar vara syftet.