Bryta 230 V Vid en viss tempratur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bryta 230 V Vid en viss tempratur

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Jag tror att det kinkiga kan vara hysteresen. En digital termostat kan man få med en hysteres på 1 grad eller mindre, en klassisk mekanisk termostat undrar jag om man kommer under 3 grader hysteres med?
Vid drift av till exempel en kompressor, vill man ha relativt stor hysteres, då man inte vill starta kompressorn oftare än var tionde minut eller så.
Annars finns det stor risk att kompressorn brinner upp.

(oops, det var en gammal tråd, men i alla fall kan kunskapen om detta vara bra.)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror ju på om man prioriterar stabil temperatur eller kompressorns livslängd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det gör det inte, det går alldeles utmärkt att få relativt stabila temperaturer ändå. Dessutom en tillverkare som bryter mot kompressortillverkarens specifikationer är snabbt utan kompressorleverantör.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan man använda en sån här till kompressor tro?
http://www.ebay.com/itm/REX-C100-Digita ... 1967068327
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Nej det gör det inte, det går alldeles utmärkt att få relativt stabila temperaturer ändå.
Du får gärna förklara pedagogiskt för mig hur man får temperaturen att hålla sig inom +/- 1 grad med en termostat som har en hysteres på +/- 3 grader.
Dessutom en tillverkare som bryter mot kompressortillverkarens specifikationer är snabbt utan kompressorleverantör.
Varför skulle leverantören bry sig om hur man använder kompressorn så länge man inte försöker reklamera den?

Och så undrar jag ju varifrån du får tanken att det här skulle handla om serieproduktion? TS skriver ju att det handlar om hemmabygge och ska användas för att hålla en kyl på en specifik temperatur. Min gissning (baserat på att den här typen av fråga är vanlig på hembryggningsforum) är att det handlar om jäsning av lageröl (eller möjligen en hemmabyggd fatkyl), men det är såklart möjligt att det är nåt helt annat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja det handlar om serieproduktion för visso, men det spelar väl egentligen ingen roll om det är hemmameckande eller industriellt, man skall ju göra det på rätt sätt oavsett, eller?
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Jag har själv utvecklat en egen firmware för den populära STC-1000 termostaten, som är specifikt framtagen för att styra temperaturen på jäsande öl i kylskåp (eller ja, jag har tagit fram en del andra firmwares också).
Att använda en hysteres på 0.1 grader eller t.o.m. 0.0 grader är inga problem, utan 'tricket' är att man använder en timer som hindrar kompressorn att slå av eller på för ofta.
Skriv svar