Detta med elstandarder...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av MTq »

Nu måste jag blanda i mig lite om järnvägs el här.
I tråden är det 15tusen volt, den transformeras ner till tusen volt som går ut i vagnarna(Nu pratar vi Rc lok och gamla vagnar).
Varje vagn har sedan en egen transformator som transformerar om 1000 volt till flera olika spänningar allt från 12 volt tolv volt till 380 volt beroende på vad för vagn det är, 26 32 65 130 180 205 220 är de vanligaste.
110 volt i rakaparatustagen kommer faktiskt från en egen omvandlare, nu är det bara en SJ vagn som har kvar den BC2AK 4089 för den intresserade.
230 volt i uttagen nuförtiden kommer också från en egen omvandlare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20513
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, det var mycket intressant. :tumupp:
Hur är det i staterna och i Australien vad beträffar detta ombord på tågen?
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av MTq »

Hur det är där borta har jag ingen aning om, men skulle gissa att på elektrifierade sträckor är det något likande vi har här.
Norge kör på likadant system som oss våra svenska vagnar kan gå dit utan problem, i Tyskland kör de med 1500 volt ut från loken, det finns vissa vagnar som är byggda för att klara det också och Danmark har också 1500 volt, men 50Hz istället för 16 2/3Hz bara för att krångla till det för fordon som åker mellan Tyskland och Sverige numera.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev:48V var (och är fortfarande tror jag) väl kravet för vissa typer av arbete.
Just 110/127V har jag personligen inte hör talas om (förutom att vissa industrier körde 127/220V på 70-talet).
50V är det väl formelt, vilket omsatts till <48V i praktiken.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Purre »

TomasL skrev:Varför skall du bryta nollan i centralen, det ökar knappast säkerheten.
Smidigt vid jobb då man förhindrar att JFB löser ut om man klipper kabeln.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av MadModder »

Det är faktiskt 16kV i svenska kontaktledningar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev:Ok, jag har ibland undrat om detdär bara var en skröna, men Engelsmännen är speciella (har säkert "alltid" sett ut så och då vågar ingen ändra)... :)
Det har väl att göra med att dom traditionellt kört ringsystem, vilket i sin tur var för att spara koppar som var en bristvara då.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av TomasL »

Ja, det går ut ett kabelpar till alla uttag och belastningar på en våning, till exempel, dock är variationerna rätt stora.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av MTq »

Hur mycket det är i kontaktledningen varierar på vart man läser, men vad som sägs nu är att det är 15Kv förut sa man 16Kv och det kan vara allt från 10Kv - 17Kv i verkliga världen.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av GFEF »

TomasL

>förutom att vissa industrier körde 127/220V på 70-talet

127/220V var en vanlig el-nätstandard förr i värden.
I unga dagar (1950-1960) såg jag två olika eldistributörer konverter från 127/220V till 220/380V.

Att industrier med egen högspännings transformatorer fortsate med 127/220V är knappast överraskande.

Vanlig standar för äldre industrier (+100 år ?) är 3x500V motordrift "Norskt"3x220V övrigt och möjligtvis 2x55V för handverktyg - sladdlampor (Domnarvets Jernverk ).
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av maDa »

Svensk, finsk och tysk är väll i världsklass. Resten kommer i andraklass och neråt.

Varma ledningar i USA är normalt bara, så är det. Jag undrar hur många TWh USA bränner i förluster genom att köra sina låga spänningar. t.om kraftnätet har halva spänningarna jämfört mot här. Visst, mindre risk att dö av elektrifiering, å andra sidan är risken att bli skjuten ett par ggr tusen högre.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Purre »

Om jag minns rätt så har USA högre spänning än våra 400kV i sina kraftnät
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av SeniorLemuren »

MTq skrev:Hur mycket det är i kontaktledningen varierar på vart man läser, men vad som sägs nu är att det är 15Kv förut sa man 16Kv och det kan vara allt från 10Kv - 17Kv i verkliga världen.
På min morfars tid var det 16000 volt. Han arbetade med elservice på el-loken och berättade en hel del. Han var för övrigt en av de få som överlevt 16000 Volt genom kroppen. Det brände upp en hel del i kroppen, bland annat så brändes hans ena höftled sönder så han var en av de som fick en konstgjord sådan i begynnelsen av den tekniken. Jag har ett riktigt fint gammalt universalinstrumen som arv från honom. Dock inte det som han eldade upp i olyckan. :)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av Sverige »

Storbritannien har ju sin grej med säkring i stickpropparna, men i övrigt rätt harmoniserat. Deras stickproppar är ju polariserade dock (det hänger ju ihop med att säkringen sitter där, säkrar man av nollan funkar ju inte skyddsjord som den ska, så för att kunna ha bara en säkring måste det vara polariserat).

Inte som den ska?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Detta med elstandarder...

Inlägg av MadModder »

Den slutar ju inte funka bara för man bryter nollan. :p
Det är bara det att om det blir jordfel (och man inte har JFB) går huvudsäkringen, eller kablarna i väggen...

Alla apparater vi har med säkring i har ju bara säkring på ena. Labbagg, oscilloskop mm. Det är ju i praktiken samma sak.
Skriv svar