Detta med elstandarder...
Re: Detta med elstandarder...
Nu måste jag blanda i mig lite om järnvägs el här.
I tråden är det 15tusen volt, den transformeras ner till tusen volt som går ut i vagnarna(Nu pratar vi Rc lok och gamla vagnar).
Varje vagn har sedan en egen transformator som transformerar om 1000 volt till flera olika spänningar allt från 12 volt tolv volt till 380 volt beroende på vad för vagn det är, 26 32 65 130 180 205 220 är de vanligaste.
110 volt i rakaparatustagen kommer faktiskt från en egen omvandlare, nu är det bara en SJ vagn som har kvar den BC2AK 4089 för den intresserade.
230 volt i uttagen nuförtiden kommer också från en egen omvandlare.
I tråden är det 15tusen volt, den transformeras ner till tusen volt som går ut i vagnarna(Nu pratar vi Rc lok och gamla vagnar).
Varje vagn har sedan en egen transformator som transformerar om 1000 volt till flera olika spänningar allt från 12 volt tolv volt till 380 volt beroende på vad för vagn det är, 26 32 65 130 180 205 220 är de vanligaste.
110 volt i rakaparatustagen kommer faktiskt från en egen omvandlare, nu är det bara en SJ vagn som har kvar den BC2AK 4089 för den intresserade.
230 volt i uttagen nuförtiden kommer också från en egen omvandlare.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20513
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Detta med elstandarder...
Aha, det var mycket intressant.
Hur är det i staterna och i Australien vad beträffar detta ombord på tågen?
Hur är det i staterna och i Australien vad beträffar detta ombord på tågen?
Re: Detta med elstandarder...
Hur det är där borta har jag ingen aning om, men skulle gissa att på elektrifierade sträckor är det något likande vi har här.
Norge kör på likadant system som oss våra svenska vagnar kan gå dit utan problem, i Tyskland kör de med 1500 volt ut från loken, det finns vissa vagnar som är byggda för att klara det också och Danmark har också 1500 volt, men 50Hz istället för 16 2/3Hz bara för att krångla till det för fordon som åker mellan Tyskland och Sverige numera.
Norge kör på likadant system som oss våra svenska vagnar kan gå dit utan problem, i Tyskland kör de med 1500 volt ut från loken, det finns vissa vagnar som är byggda för att klara det också och Danmark har också 1500 volt, men 50Hz istället för 16 2/3Hz bara för att krångla till det för fordon som åker mellan Tyskland och Sverige numera.
-
- Inlägg: 14971
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Detta med elstandarder...
50V är det väl formelt, vilket omsatts till <48V i praktiken.TomasL skrev:48V var (och är fortfarande tror jag) väl kravet för vissa typer av arbete.
Just 110/127V har jag personligen inte hör talas om (förutom att vissa industrier körde 127/220V på 70-talet).
Re: Detta med elstandarder...
Smidigt vid jobb då man förhindrar att JFB löser ut om man klipper kabeln.TomasL skrev:Varför skall du bryta nollan i centralen, det ökar knappast säkerheten.
Re: Detta med elstandarder...
Det har väl att göra med att dom traditionellt kört ringsystem, vilket i sin tur var för att spara koppar som var en bristvara då.Mizzarrogh skrev:Ok, jag har ibland undrat om detdär bara var en skröna, men Engelsmännen är speciella (har säkert "alltid" sett ut så och då vågar ingen ändra)...
Re: Detta med elstandarder...
Ja, det går ut ett kabelpar till alla uttag och belastningar på en våning, till exempel, dock är variationerna rätt stora.
Re: Detta med elstandarder...
Hur mycket det är i kontaktledningen varierar på vart man läser, men vad som sägs nu är att det är 15Kv förut sa man 16Kv och det kan vara allt från 10Kv - 17Kv i verkliga världen.
Re: Detta med elstandarder...
TomasL
>förutom att vissa industrier körde 127/220V på 70-talet
127/220V var en vanlig el-nätstandard förr i värden.
I unga dagar (1950-1960) såg jag två olika eldistributörer konverter från 127/220V till 220/380V.
Att industrier med egen högspännings transformatorer fortsate med 127/220V är knappast överraskande.
Vanlig standar för äldre industrier (+100 år ?) är 3x500V motordrift "Norskt"3x220V övrigt och möjligtvis 2x55V för handverktyg - sladdlampor (Domnarvets Jernverk ).
>förutom att vissa industrier körde 127/220V på 70-talet
127/220V var en vanlig el-nätstandard förr i värden.
I unga dagar (1950-1960) såg jag två olika eldistributörer konverter från 127/220V till 220/380V.
Att industrier med egen högspännings transformatorer fortsate med 127/220V är knappast överraskande.
Vanlig standar för äldre industrier (+100 år ?) är 3x500V motordrift "Norskt"3x220V övrigt och möjligtvis 2x55V för handverktyg - sladdlampor (Domnarvets Jernverk ).
Re: Detta med elstandarder...
Svensk, finsk och tysk är väll i världsklass. Resten kommer i andraklass och neråt.
Varma ledningar i USA är normalt bara, så är det. Jag undrar hur många TWh USA bränner i förluster genom att köra sina låga spänningar. t.om kraftnätet har halva spänningarna jämfört mot här. Visst, mindre risk att dö av elektrifiering, å andra sidan är risken att bli skjuten ett par ggr tusen högre.
Varma ledningar i USA är normalt bara, så är det. Jag undrar hur många TWh USA bränner i förluster genom att köra sina låga spänningar. t.om kraftnätet har halva spänningarna jämfört mot här. Visst, mindre risk att dö av elektrifiering, å andra sidan är risken att bli skjuten ett par ggr tusen högre.
Re: Detta med elstandarder...
Om jag minns rätt så har USA högre spänning än våra 400kV i sina kraftnät
-
- Inlägg: 7859
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Detta med elstandarder...
På min morfars tid var det 16000 volt. Han arbetade med elservice på el-loken och berättade en hel del. Han var för övrigt en av de få som överlevt 16000 Volt genom kroppen. Det brände upp en hel del i kroppen, bland annat så brändes hans ena höftled sönder så han var en av de som fick en konstgjord sådan i begynnelsen av den tekniken. Jag har ett riktigt fint gammalt universalinstrumen som arv från honom. Dock inte det som han eldade upp i olyckan.MTq skrev:Hur mycket det är i kontaktledningen varierar på vart man läser, men vad som sägs nu är att det är 15Kv förut sa man 16Kv och det kan vara allt från 10Kv - 17Kv i verkliga världen.
Re: Detta med elstandarder...
Storbritannien har ju sin grej med säkring i stickpropparna, men i övrigt rätt harmoniserat. Deras stickproppar är ju polariserade dock (det hänger ju ihop med att säkringen sitter där, säkrar man av nollan funkar ju inte skyddsjord som den ska, så för att kunna ha bara en säkring måste det vara polariserat).
Inte som den ska?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30155
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Detta med elstandarder...
Den slutar ju inte funka bara för man bryter nollan.
Det är bara det att om det blir jordfel (och man inte har JFB) går huvudsäkringen, eller kablarna i väggen...
Alla apparater vi har med säkring i har ju bara säkring på ena. Labbagg, oscilloskop mm. Det är ju i praktiken samma sak.
Det är bara det att om det blir jordfel (och man inte har JFB) går huvudsäkringen, eller kablarna i väggen...
Alla apparater vi har med säkring i har ju bara säkring på ena. Labbagg, oscilloskop mm. Det är ju i praktiken samma sak.