H.O's Pick and place.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: H.O's Pick and place.

Inlägg av lizerdboy »

Bra jobbat :bravo:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan bara hålla med :tumupp:
H.O

Inlägg av H.O »

Och så där ungefär två är senare så har projektet tagit ett par steg frammåt. Det är ingalunda i mål men en bit på väg :-)

Jag har nu bestämt mig för att köra maskinen med OpenPNP, det har hänt mycket med det projektet på två år och nu är bottom vision implementerat och det finns möjlighet att köra mina feeders :-)

Jag rev bort hela den gamla Z-axeln och designade en ny med dubbla munstycken. Bytte ut munstyckena till Samsung CP45, bytte rotationsmotorerna till NEMA8, bytte skenstyrningarna till en mindre modell och gick över till remdrift av Z-rörelsen. En bild på ingående delar i den nya Z-axeln:
Head parts 1.jpg
Delvis monterat:
Head parts 4.jpg
Och på maskinen:
New head.jpg
Ett "rack" för 17 av mina feeders, ett j...a jobb att få till rätt passning och helt nöjd är jag inte. Hade hoppats att de skulle hållas på plats enbart av friktion men kommer behöva någon form av mekanisk låsning också:
Feeder rack.jpg
Feeder rack 2.jpg
Jag har skippat USB-kamerorna och kommer istället använda analoga kameror. För den uppåttittande kameran har jag en monokrom Pulnix TM-6C med en 35mm lins, den sitter under det som skall bli arbetsytan och tittar in en 45° spegel, upp genom belysningen (här i mock-up-utförande):
Bottom camera 1.jpg
Bilderna med den här kameran blir väldigt bra, här nerklippta och ihopsatta till en (texten har jag lagt dit - inte vision systemet):
Sample images.jpg
På huvudet kommer det även sitta ett kretskort med sensorer för vakuum, drivsteg för ventiler, drivsteg för LED-belysning till den nedåttittande kameran och lite annat. Det kommer också tjänstgöra som "fördelare" av de olika motorkablarna etc som kommer från själva styrsystemet. Övervakning av vakuum är dock ännu inte implementerat i OpenPNP men det skall komma. Detta kortet har jag ännu inte i fysisk form men det är på ingång. Så här ser det i alla fall ut i CAD:
Head PCB.jpg
Fyra ventiler och två ventilblock har också inhandlats (EBAY), SMC SY114 hittade jag - jösses vilka små söta ventiler :-) Dessa kommer ersätta de "gigantiska" ventilerna som sitter där idag.

Nöjer mig där så länge, hoppas det inte tar två år tills nästa uppdatering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Roligt att se att det fortsätter :tumupp:
H.O

Inlägg av H.O »

Tackar tackar, hur går det själv?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Själv så har det inte blivit något mer än dagdrömmar ;)
Jobbar så pass att när jag är ledig så vill jag hålla på med annat.
Vi får se vad som händer
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja men se där, det går framåt med projektet :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäkligt coolt projekt.

Gör du det för dig själv eller kommersiellt ?
H.O

Inlägg av H.O »

Det är helt för eget bruk.
Behöver jag en PnP-maskin? Njae, tydligen inte eftersom den fortfarande inte är färdig efter flera år.... Men det är en intressant kombination av mekanik, elektronik och mjukvara - vilket jag gillar. Går den sedan att använda så är ju det en fördel :-)

Hade jag verkligen behövt en hade jag nog tittat lite extra på VP-2500HP från SmallSMT men idag finns det ju ett antal intressanta maskiner för hobby och småskalig tillverkning. Jag var faktiskt I kontakt med SmallSMT beträffande deras mjukvara och styrkort och fick besked att man kunde köpa det löst ($1000) men man fick ingen support och när jag ställde några frågor vad deras system ställde för krav på kameror etc så fick jag inget svar så till slut gav jag upp och riktade in mig på OpenPnP istället. Då, I början på året fanns varken uppåttittande vision eller möjlighet att köra mina feeders men det går rätt fort frammåt med det projektet för tillfället så jag är hoppfull.

Många hävdar också att det inte är lönt att ha en maskin om man inte producerar mängder med kort (och då är det inte heller lönt då det är bättre att lägga ut tillverkningen....), det går lika fort att montera de för hand som det gör att ladda och programera en maskin. Det är möjligt att så är fallet men det blir snabbt enformigt att sitta och manuellt plocka komponenter och det är lätt att göra fel. Ett par timmar kan det vara kul men sen..... Precis samma argument och diskusion som med CNC vs manuell (svarv, fräs etc). Äh, den där biten har jag färdig innan du bootat upp din CNC-maskin. Och så är det såklart för den enklaste av bitar, I en styck. Men gör 10 så kanske CNC-maskinen är I kapp....

Det jag gång på gång blir påmind om är hur ENKELT det här med att plocka och placera komponenter ser ut att vara - på pappret men hur sjukt mycket detaljer det är som måste stämma för att det skall bli bra och fungera pålitligt.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag håller i princip med att det inte är lönt att ha en maskin själv. Jag ser ingen anledning till att ha en ordentligt PnP med feeders för att helt kunna montera kort. Det är helt enkelt för mycket jobb att mata in alla komponenterna i maskinen och som du säger, om man skall göra många kort så är det inte värt att montera korten själv utan man lägger ut jobbet.

Det är också som du säger en väldigt rolig maskin att bygga med lagom komplexitet med mekanik, elektronik och mjukvara. Så bara det är en anledning till att bygga den.

Det som jag ser som anledningen till att ha en maskin är om jag har bråttom och vill provmontera något lite mer komplext kort med ett gäng mindre komponenter med många ben och BGA:er. Då jag helt enkelt skulle ha riktigt svårt att montera dem för hand. Och i de fallen skulle jag inte använda feeders utan helt enkelt hälla de 5-10 komplicerade komponenterna i varsin liten tray och semimanuellt plocka upp och placera dem på kortet genom att klicka på skärmen.

Alla enklare komponenter placerar jag sedan för hand antingen innan eller efter ugnen.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det hade varit riktigt kul om några personer här på forumet gick ihop och designade en maskin tillsammans (och bygger så många lika dana maskiner som det är personer förstås). Jag har lessnat lite på att bygga grejer själv, det är bra mycket mer intressant att göra något tillsammans.

Sorry för hi-jackandet av tråden, men den är ju lite åldrad. ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Att ladda maskinen inför varje enskilt kort är ju ingen hit om man nu inte skall bygga massor av samma - vilket ju som sagt inte är så sannolikt. Men jag tänker liksom att man HAR maskinen laddad med "standardkomponenter" i matarna och så kompletterar man med de IC-kretsar och annat för respektive bygge.

I dagsläget har jag 34 feeders för 8mm tape och nått i den här stilen tänker jag mig att de kan vara laddade:

Kod: Markera allt

10 
47 
100
470
1k 
2k2
4k7
10k
22k
47k
100k
220k
470k
1M
10nF
47nF
100nF
220nF
470nF
1uF
Grön LED
Röd LED
Diod (typ 1N4148), SOD523, SOD123
Diod, Schottky (typ BAT85), SOT23
MOSFET, N-kanal, SOT23
MOSFET, N-kanal, Kapsel?
NPN (typ MMBT3904), SOT23
Resistor Array 10k 4x0603
Ledig
Ledig
Ledig
Ledig
Ledig
Ledig
Sen har jag tre feeders för 12mm tape men där vet jag inte riktigt vad som är vettigt. En eller två elektorlytkondingar och en kraftigare diod i SMA eller SMB kanske. Men det är inte sannolikt att jag kommer köpa rullar med tusentals av endera utan vidare. Vet inte riktigt hur "lite" (hur korta remsor) som är realistiskt att köra i den här matarna men sannolikt måste det vara flera hundra komponenter för att det skall vara lönt.

För övriga komponenter så får det ju bli trays och lösa remsor. Kommer jag över fler feeders så slår jag till (när "resten" är färdigt vill säga).

Sen är det klart att man måste byte ut eller lägga till vissa komponenter efter hand men eftersom syftet med maskinen inte är kontraktstillverkning så kan jag ju, i alla fall försöka, tänka på att använda komponenter som jag vet redan sitter i maskinen.

När de gäller "gruppdesign" och bygge så är jag tyvärr skeptisk. En lite grupp på två-tre personer kanske kan enas om en design men blir det flera så är det för många viljor. En vill bygga "billigt", en annan vill bygga "riktigt". En tror att allt går att fixa med mjukvara, en annan inte. En vill ha remdrift, en annan kulskruv. En vill ha riktiga feeders, en annan tycker man ska hälla ut alla komponeneterna i en stor hög osv.

Möjligtvis om man (en eller två personer) från början sätter upp fasta mål, SEN får andra bestämma om de vill vara MED på redan uppsatta mål och varje person ansvarar då för en del i projektet. Fundament, X/Y-rörelse, huvud, feeders, vision-system, drivelektronik, mjukvara.

Nä, jag tror MER på att göra som Jason, mannen bakom OpenPnP, dvs konsturera en maskin själv i syfte att göra den open source och "lätttillgänglig" och SEDAN låta andra förbättra den, var för sig, och dela med sig om de vill. Att 10 pers gemensamt skulle komma fram till en lösning som alla 10 är bekväma med tror jag inte på - tyvärr.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nä 10 pers är för många. 2-3 är lagom. Man kommer överens om basen, köper elektronik, mekanik, kamerorna och vakuumgrejer samma så att man har samma bas och får lite bättre pris när man köper 4-5 av vardera detalj.

När man designat det klart hör man om fler vill vara med på given design.

Kan man dela mjukvara är det ju en stor vinst i tid och erfarenhetsinsamling.

Sedan efter att man har fått ut den mesta av synergierna av gemensam utveckling så kan man låta sina maskiner utvecklas från varandra.
H.O

Inlägg av H.O »

Liten uppdatering.

Mönsterkortet för vakummonitorering, ventildrivning mm har kommit, komponenter har monterats och firmware skrivits. Kortet svarar på M-kommandon (eftersom Open PnP använder G-kod). Inväntar kopplingsplintar innan den kan monteras på maskinen.
Head PCB 1.jpg
Jag har fräst en "anliggningslist" som korten skall placeras mot i maskinen, passade på att integrerar ett gäng "mini-trays" i listen. Det finns ett antal "fickor" för SO8, SO14, SO16, SO20W, SO28W, TQFP44, SOT223 och TO252 på väl definierade platser.:
PCB Holder 1.jpg
PCB Holder 2.jpg

Den uppåttittande kameran har blivit flyttad och fått ett permanent fäste, precis som spegeln:
Bottom camer & Mirror 1.jpg
En plåtbit har bockats och målats, dess syfte är att "returnera" den tomma tejpen då detta ej görs internt i de feeders jag har:
Tape return 1.jpg
En plåt, härmed skyddsplasten kvar som ska tjänstgöra som arbetsyta har fått ett fyrkantigt hål i sig där "ljusbrunnen" för den uppåttittande kameran permanent monterats (epoxy is the shit...):
Lightwell 1.jpg
Jag har även spenderat de senaste två kvällarna med att montera styrkort för feeders. Man skulle ha en pick and place-maskin.... Massor med jobb återstår fortfarande men det känns bra att det "rullar på" och jag är nöjd med resultaten så här långt.

Bjuder till sist på en aktuell översiktsbild:
Overview 2016-06-14.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Man skulle ha en pick and place-maskin....
:D
Skriv svar