Mach 3 problem
Mach 3 problem
Kört min fräs i 3 år, i bland när man joggar (1ggr på 40?)så avbryts inte joggingen när man släpper knappen.
Detta har kostat mig många tusen, har någon annan haft samma problem?
Man kan då endast avbryta med Nödstopp.
Använder Smothstepper.
Vill gärna på något sätt kunna välja hur snabbt det skall gå med min mpg. Kan bara se att man kan ändra upplösningen i config. Men man vill ju köra snabbt fram o sedan finlira. Hittar inget "macro" eller funktion för detta.
Är det någon som vet.
Väldigt tacksam för svar......
Detta har kostat mig många tusen, har någon annan haft samma problem?
Man kan då endast avbryta med Nödstopp.
Använder Smothstepper.
Vill gärna på något sätt kunna välja hur snabbt det skall gå med min mpg. Kan bara se att man kan ändra upplösningen i config. Men man vill ju köra snabbt fram o sedan finlira. Hittar inget "macro" eller funktion för detta.
Är det någon som vet.
Väldigt tacksam för svar......
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach 3 problem
Du har någon inställning som gör att kommandon samlas i buffert = dvs den gör vad den blir tillsagd att göra.
Mitt enkla svar = RTFM är inte uppmuntrande men ända raka. Kan inget om SS och dess funktioner.
Mitt enkla svar = RTFM är inte uppmuntrande men ända raka. Kan inget om SS och dess funktioner.
Sorry RTFM ??
Reset the fucking machine?
Du mena alltså blås maskinen o gör en ominstallation?
Reset the fucking machine?
Du mena alltså blås maskinen o gör en ominstallation?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Read the F*ing Manual
Oftast inte det man vill höra men nästan alltid det riktiga. Det har jag lärt mig den hårda vägen.
Oftast inte det man vill höra men nästan alltid det riktiga. Det har jag lärt mig den hårda vägen.
Ok, skulle nog säga ett jag läst manualen från sida till sida flera gånger under dessa år. men har då inte förstått detta.
Några har skrivit om detta på nätet men heller aldrig hittat lösningar, en del skyller på Mach 3 andra på Smothstepper.
Får väl läsa med andra ögon
Ingen som kör med 2 olika hastigheter på sin MPG?
Några har skrivit om detta på nätet men heller aldrig hittat lösningar, en del skyller på Mach 3 andra på Smothstepper.
Får väl läsa med andra ögon

Ingen som kör med 2 olika hastigheter på sin MPG?
- tecno
- Kontakt:
För länge sedan lekte jag med ModIO och fick detta med 2 hastigheter aldrig att fungera. Så sen dess ingen MPG i mina maskiner men det kommer.
Kan inte svara på om detta är Mach3 problem eller SS. Illa nog så finns det väl knappt någon support på Mach3 kvar.
Kan inte svara på om detta är Mach3 problem eller SS. Illa nog så finns det väl knappt någon support på Mach3 kvar.
Jobbar nu med RTFM men hittar endast detta:
" Lookahead determines the number of lines of GCode that the interpreter can buffer for
execution. It does not normally require tuning."
Är det detta som man skall justera?
" Lookahead determines the number of lines of GCode that the interpreter can buffer for
execution. It does not normally require tuning."
Är det detta som man skall justera?
Jag kanske missuppfattade det hela, mitt primära problem är ju att jog hänger sig.
- tecno
- Kontakt:
Jog med MPG eller tangentbord? Om MPG, är den då ansluten till SS? Om så, ratta in beteendet där.
Har aldrig haft problem med MPG endast jog med tangentbord som ger hängningar
- tecno
- Kontakt:

Snacka om massuppf-ng.
Aldrig stött på problemet med jog via tgb, provat annat tgb? Kan ju vara nåt skit med tangenterna som ställer till det.
Om JOG aktiveras med piltangent och Mach3 av någon anledning tappar fokus så skickas inte KeyUp-eventet till Mach3 utan till den applikation som fick fokus istället (om någon). Alltså får inte Mach3 signal om att du vill sluta jogga.
Säger inte att det ÄR detta om händer i ditt just ditt fall men det är en möjlig förklaring.
Säger inte att det ÄR detta om händer i ditt just ditt fall men det är en möjlig förklaring.
Testar med ett annat tangentbord, tyvärr får jag väl köra ett tag innan jag vet om felet kvarstår.
Tack för all hjälp!
/Håkan
Tack för all hjälp!
/Håkan