Moderna access-system (exempelvis i flerbostadshus) bygger ofta på användningen av RFID-taggar (EM och/eller MiFare).
I vissa fall finns också möjligheten att aktivera något som kallas "Postens IR", och som verkar användas av vissa användare
som distribuerar post och tidningar.
Min fråga: Är "Postens IR" något "hemkört" svenskt system, eller finns det någon internationell produkt/standard i botten?
Jag Googlar, men hittar förvånande lite...
/JS
"Postens IR"
Re: "Postens IR"
Kanske inte så konstigt att man inte kan googla fram detaljer. Det är ju inte meningen att "koden" ska gå att knäcka alltför lätt. Hittade en gamma EF-tråd.
Jo, den tråden tillhör dom jag hittade, men den gör mig ju inte så mycket klokare...
Läget är att jag som brf-medlem administrerar ett nytt access-system som kan hantera Postens IR, och jag försöker förstå
vad det egentligen är, och hur det fungerar...
Spontant så verkar det på mig som att säkerheten blir högre om alla använder RFID-tags.
Då har man ju spårbarhet på varje tag (i princip..)
Det verkar nu som att Postnord kör RFID, medan Bring och tidningsbud kör IR...
/JS
Läget är att jag som brf-medlem administrerar ett nytt access-system som kan hantera Postens IR, och jag försöker förstå
vad det egentligen är, och hur det fungerar...
Spontant så verkar det på mig som att säkerheten blir högre om alla använder RFID-tags.
Då har man ju spårbarhet på varje tag (i princip..)
Det verkar nu som att Postnord kör RFID, medan Bring och tidningsbud kör IR...
/JS
http://portkoder.sdr.se/Content/documents/irinfo.pdf
IRC verkar det alltså kallas, måste vara den bästa förkortningen för att göra det svårgooglat
IRC verkar det alltså kallas, måste vara den bästa förkortningen för att göra det svårgooglat

-
- Kontakt:
Fast accesssystemet borde väl kunna logga att postens IR använts över huvud taget? Sedan om det sker "fulheter" med en postens IR sändare så är det posten man ska klaga hos.
När posten använder RFID-brickor så får ju ni på BRFen bara en lista på korrekta brickor av posten ändå, så det lir ju inte mer spårbart för det, du får reda på att RFID bricka nr X har varit inne och den tillhör Posten, du vet ju inte vilken postman som haft den ändå. Samma med IR-sändarna.
Däremot kan posten själva spåra upp vilken IR-sändare eller bricka som använts eftersom det vore ju inte helt otänkbart att de har hård kontroll med in/utcheck på både brickor och IR-sändare och i vilka områden postbilar och sådant befinner sig. Samma med bring och även de tidningsbud som faktiskt lyckats få ut en IR-sändare.
Jag tänker mig att om det varit inbrott med en IR-sändare kl xx:xx, så kan posten/bring/förlaget titta i fleetsystemet och se att det var bil X som var där, och att det var postman Y som checkat ut både bil och en IR sändare.
När posten använder RFID-brickor så får ju ni på BRFen bara en lista på korrekta brickor av posten ändå, så det lir ju inte mer spårbart för det, du får reda på att RFID bricka nr X har varit inne och den tillhör Posten, du vet ju inte vilken postman som haft den ändå. Samma med IR-sändarna.
Däremot kan posten själva spåra upp vilken IR-sändare eller bricka som använts eftersom det vore ju inte helt otänkbart att de har hård kontroll med in/utcheck på både brickor och IR-sändare och i vilka områden postbilar och sådant befinner sig. Samma med bring och även de tidningsbud som faktiskt lyckats få ut en IR-sändare.
Jag tänker mig att om det varit inbrott med en IR-sändare kl xx:xx, så kan posten/bring/förlaget titta i fleetsystemet och se att det var bil X som var där, och att det var postman Y som checkat ut både bil och en IR sändare.
I dom fastigheterna jag skött har vi alltid kvitterat ut RFID taggar åt posten, bud, pressens morgontjänst och så vidare. Sedan har dom fått använda husets vanliga system, spårbarheten blir så pass att man vet att det är posten som varit där vid en viss tidpunkt men man vet givetvis inte vilken postman.
Det förutsätter visserligen att det redan finns ett passersystem.
Det förutsätter visserligen att det redan finns ett passersystem.
Google fu:jstack skrev:Min fråga: Är "Postens IR" något "hemkört" svenskt system, eller finns det någon internationell produkt/standard i botten?
CDV Sweden har utvecklat IRC-tekniken och är
idag marknadsledande inom IR-system.