Upphittade metallpinnar
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Upphittade metallpinnar
Som rubriken säger, pinnar av metall från borstarna man kan hitta efter sopmaskiner som sopar gator och trottoarer. Frågan är vilken metall är de tillverkade av? Är det härdat, böjbart eller bara skräp? Har hittat en bredare och en smalare variant. Gissning 5 mm och 3 mm.
- Mizzarrogh
Re: Upphittade metallpinnar
Det verkar vara någon typ av härdat stål som är ganska vridstyvt, det är förvånansvärt bra stål, minns de var hårdvaluta när man var liten skit och tillverkade modellknivar av dem man hittade på gatan. Klart värt att ta rätt på om frågar mig. 

- Mizzarrogh
Det verkar så när jag fultestar dem, de beter sig som fjäderstål, men har troligen hårdare härdad spets.
De är nog inte så enkla att få till som man tror misstänker jag, dedär valsarna är säkerligen dyrbara att tillverka.
De är nog inte så enkla att få till som man tror misstänker jag, dedär valsarna är säkerligen dyrbara att tillverka.

- GastonDeVille
- EF Sponsor
Har bara testat att göra enklare "pillverktyg" av såna men någon sorts härdning är det väl eftersom det går av om man bockar för skarpt.
Tror inte de har nån "spets". De nöts antagligen nåt helt fruktansvärt av att dras mot asfalt och betong, så en eventuell "spets" skulle vara borta redan efter en timmes sopning.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Samtidigt är det tusentals pinnar som tar upp kraften från sopningen så frågan är om de behöver vara ultrastarka var för sig?
Det är ju inte kraft det är fråga om utan nötning. Sätt en piasavakvast mot en bandslip i en timme och se hur mycket som återstår.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Mjo, eller en kombination av dessa saker. En viss nötning samtidigt som den ska vara spänstig för att sopa effektivt. Seghärdat?Nerre skrev:Det är ju inte kraft det är fråga om utan nötning. Sätt en piasavakvast mot en bandslip i en timme och se hur mycket som återstår.

Dessa plockade man ju på våren när man var liten, bra till allt från pilar till det hembyggda armborstet till att göra dyrkar med 

Skulle nog också plocka om jag såg några, men det var många år sedan 

Haha hände ju att man gjorde fina dyrkar och flytta runt cykelåsena mellan alla cyklar.Glenn skrev:Dessa plockade man ju på våren när man var liten, bra till allt från pilar till det hembyggda armborstet till att göra dyrkar med
Man kunde fylla ett mentalsjukhus efter några dagars slumpmässigt flyttande
- Mizzarrogh
Jag hittade en stor bit av en borste i går, om någon behöver väldigt mycket, kostar nog en del att skicka dock...
Den ligger kvar där ännu, om någon vill ha vägbeskrivning kan ni skicka PM.
Den ligger bakom pingstkyrkans second hand i Kramfors brevid transformatorstationen, är nog flera kilo på den, den är deffinitvt trasig utom all räddning så det är nog bara att ta biten, de är nog bara glada att någon plockar bort skräp i naturen där lät det som.
Den ligger kvar där ännu, om någon vill ha vägbeskrivning kan ni skicka PM.
Den ligger bakom pingstkyrkans second hand i Kramfors brevid transformatorstationen, är nog flera kilo på den, den är deffinitvt trasig utom all räddning så det är nog bara att ta biten, de är nog bara glada att någon plockar bort skräp i naturen där lät det som.
När jag gick i högstadiet i början av 80-talet så var det modernt med extremt tajta jeans särskilt på tjejerna. Dom däringa pinnarna var extremt effektiva att snärta tjejerna på låren med. Dagen efter klagade dom att dom hade blåa ränder på benen.