Projekt: Göra om labb-platsen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Uppdaterings-dags! :)

Test av lutningen på panelen:
Bild

Montering av en gavel:
(Detta var egentligen bara ett test, men det fungerade bra.)
Bild

Baksidan:
Gott om utrymme för nätagg, panelinstrument mm.
(Den lutande fronten sitter inte fast ännu, därav glappet vid sidorna.)
Bild

Framsidan:
Bild

Sådär. Nu är det mesta trä-jobbet klart. Det ska iofs sitta ett "lock" högst upp. Baksidan låter jag vara öppen för ventilation mm.

Kom just på att jag glömt skicka iväg beställningen på de panelinstrument och anslutningar som ska sitta på panelen. :oops:

Nu ska bordet betsas så det får en aning vit ton. Panelen kommer troligen att bli svart. (Det ser inte så snyggt ut med blandningen furu, limfog och spånskiva..) :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sätt dit en fet vridtrafo också så du har steglöst 0-230vac :wink:
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Nu skulle jag nog vilja klaga lite. Jag tycker att du borde ha fasat nederkanten på panelen så det inte blev någon ful kant.

Annars ser det bra ut. :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vikingen:
Först tänkte jag fasa den, men ångrade mig: Man kan ju använda kanten som "hylla" för multimeter mm. :)
(Behövs det lite mer stöd för multimetern så kan man ju göra ett spår.)

Tekko:
Det vore inte helt fel. :) Men för säkerhetskull så blir det nog bara 0-30Vdc, kanske ac också. Har inte bestämt mig riktigt ännu.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Uppdaterings-dags:

Har funderat lite på i vilken ordning labb-agg, PC-labcard, display mm ska sitta: 230v-uttag längst till vänster, anslutningar och lysdioder för PC-Labcard längst till höger. Labb-aggregatet skruvar man inte på så ofta, så det får hamna ganska långt till vänster, det passar även bra eftersom man oftast kopplar in det till vänstersidan på labbplattan.

Målat har jag också gjort:

Innan:
Bild

Betsat halva:
Bild

Målat klart:
Bild

Om ni undrar över hålen så kan jag berätta att jag använde genomskinlig färg där. Mycket bättre än att såga hål... :D

Hålen blev inte så snygga direkt, men det gör inget eftersom det ska sitta mörka plexiglas-plattor framför.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fy Fan vilka FULA hål!!! :lol::lol::lol::lol:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hehe, ja du... hade du inte sticksåg?

Vad har du för labbagg? Är det fasta spänningar eller? Jag sitter och skruvar på mitt ganska ofta när jag har det som signalspänning och ifall jag vill ha någon annan matningsspänning. Iofs är det ju inte så jobbigt att lyfta på sig ibland...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad ni klagar över mina hål. :D

Ehm, inte så konstigt kanske. :oops: Men så här var det:
Först använde jag sticksåg. Där det är rakt. Sedan tog tyvärr batteriet slut (den var sladdlös alltså), så då använde jag en liten såg (typ lövsåg), men det var svårt att komma åt eftersom den var lite för liten.

Ni borde ha vant er vid att mina projekt ser konstiga ut när jag är halvvägs. :D Slutresultaten brukar ju bli bra ändå. Titta på min ljus-theremin eller moddade DI-604 t.ex. :)

Än så länge är mitt labbagg ett helt vanligt datornätagg. Planerar att bygga ett nytt, men eftersom jag sällan behöver ändra spänningarna så klarar jag mig ett tag till med fasta värden på +5V -5V +12V -12V. Behöver jag något annat så sätter jag dit t.ex en LM317T på labbplattan. Det jag däremot har behov av är mer ström. Ett datornätagg räcker inte så jättelångt.

Men när jag bygger ett nytt så blir det digitalstyrt med encoders och display. Schemat är nästan klart. Transformatorn ligger i kartongen och väntar på att bli monterad. Men tyvärr har jag några andra projekt före.

Förresten: Panelen där nätagg mm ska sitta kommer att vara flyttbar i sidled så man slipper resa sig.. :) Blir man extra bekväm går det ju alltid att montera en motor. :D

edit: natagg? ..nätagg lät bättre. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så länge som sågningen hållit sig innanför linjen, som den verkar ha gjort, så får det väl ialf betraktas som lyckat. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack Henry! :)

Idag ska ni andra (nedrans tvivlare :lol: ) få se varför det inte gör något att hålen är så "oraka". :)
platinum

Inlägg av platinum »

Huvudsaken är ju att det ser bra ut sen, skit i om det ser förjävligt ut bakom :lol:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

"(nedrans tvivlare)" :D

Jag tycker det hittils ser riktigt bra ut iallafall! Hålen kommer ju inte synas sen ändå :)
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Ho ho ho!! Sicken grej. Jimmy du lär få komma hem å bygga upp en labbplats hemma hos mig med =) Riktigt nice...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

mrhedin: Om SSC eller Esrange sponsrar mig så ställer jag upp. :)

Jag har förresten en kusin som flyttat upp till Kiruna. Riktig äventyrare som körde Europas största långdistans-slädhundsrace för ett tag sedan. Tänk er att åka en sträcka på 42.6 mil mitt ute i ingenstans! :oops:

Tillbaka till projektet:

Plexiglas-plattorna är sågade. Har fixat solfilm som ska sitta på baksidan av plattorna. För att få det tillräckligt mörkt kommer jag sätta tre lager film på varandra. Men innan jag sätter dit filmen måste jag ju bestämma var alla knappar, lysdioder, display, uttag mm ska sitta. Sånt brukar jag lösa i Photoshop. Kvällen är räddad med andra ord. Problemet är bara att jag just köpt Warcraft III... det lockar ganska mycket att börja spela det. :D

Nu ska jag däremot iväg och köpa mer trä. Jag ska bygga ett förvarings-skåp och ett datorbord också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Lite mer trä:

Bild

Måste bara göra lite reklam för Materialmännen: Bra grejjer och bra priser. Jag fick tillochmed rabatt! Kanske beror på att jag köpte all limfog de hade i butiken.. :D
Skriv svar