Microchip köper Atmel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1797
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av toffie »

Galet... jag hoppas att AVR inte försvinner inom överskådlig framtid.. jag gillar inte sättet man skriver PIC kod på.. galet!!!!!!!

Va mycket pengar det måste handla om, eller har det gått riktigt dåligt för Atmel på senare tid?

Jag blir verkligen ledsen över det här, det kan inte vara bra för oss som bara gillar och använder AVR :(


Blir ju inga diskussioner i framtiden liknande... "AVR eller PIC!?? VILKEN SKA JAG TA? Vilken är bäst? FighTaS oM AvR VS pIc!!?" Nu blir det ju bara.. vilken PIC ska man använda? På ett sätt bra, men fan jag blev chockad, har inte hört något om detta tidigare och det är ingen skämtdag i sig så..


Riktigt tråkigt och ledsamt från mitt håll! Vart är storbölar smileyn när man behöver den!? :(
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av lillahuset »

Alla AVRer kommer knappast att försvinna men skulle jag göra en nykonstruktion skulle jag vara noggrann och välja någon variant som är väldigt populär så jag inte är enda kunden på den.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av Swech »

Det handlar väl främst om pengar.
AVR processorerna säljs troligtvis i stora mängder för Arduino.
Att lägga ned en AVR produkt för att folk skall köra PIC istället är högst osannolikt.
Utveckling av nya Avr processorer blir det nog sämre med

Swech
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av lillahuset »

Jag är övertygad om att du har rätt. Risken är ju också att folk byter till Cortex-M0 hellre än till PIC. Fast Atmel är ganska bra på Cortex-M.

Jag tror ett av misstagen Atmel gjorde var att satsa så spretigt och dessutom köra sitt AVR32 race. Iofs en trevlig processor men de hade ju redan en massa ARM7 och ARM9 och borde ha känt till att Cortex-M var på gång. De slängde dessutom mycket pengar på FPGA, men ändå ganska halvhjärtat.

Jag har alltid gillat Atmel (och förskräckts över deras strategier). :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14258
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Alla AVRer kommer knappast att försvinna men skulle jag göra en nykonstruktion skulle jag vara noggrann och välja någon variant som är väldigt populär så jag inte är enda kunden på den.
Samtidigt har Microchip en näst intill oändlig mängd varianter av olika 8-bitars PIC i sitt sortiment. Deras strategi verkar vara att alla skall hitta en version som passar just dem och gallringen av gamla modeller har inte varit särskilt aggressiv.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17363
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av AndLi »

Swech skrev:Det handlar väl främst om pengar.
AVR processorerna säljs troligtvis i stora mängder för Arduino.
Visst är Arduino jättepopulärt men säljs det verkligen några stora mängder?
Vad räknas som stor mängd? 50 k om dagen?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14258
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av swesysmgr »

Bra fråga, finns det ens samlad statistik över det med tanke på hur många som tillverkar olika Arduino varianter?

Raspberry Pi verkar ha sålt 5 miljoner exemplar på tre år (RPi) och som bäst 400k exemplar på en månad (FT). 140k RPi/månad i snitt ungefär även om variationerna är stora.

Eftersom Arduino är mycket billigare, har funnits längre och lågprisklonerna har väldigt bred distribution borde de sälja mycket mer än så, 5x RPi volymen blir ca: 700k/månad. Sitter det sedan två AVR-chip på varje kort då blir det ännu bättre.

Måste vara tacksamt för produktionen att ha en sådan efterfrågan kontinuerligt rullande, borde ge lägre priser (eller bättre marginaler) även mot andra kunder.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av sodjan »

> 5x RPi volymen blir ca: 700k/månad.

Ca 8.4 M enheter per år. Plus de som inte sitter på Arduino...

2013 låg Microchip på ca 1 miljard PIC processorer per år.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av lillahuset »

När vi började med PICar var det EEPROM och OTP som gällde. Då hävdade representanten att Microchips första riktigt stora affär var till japanska riskokare. De har uppenbarligen vuxit både på bredden och höjden. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av Glenn »

Swech skrev:Det handlar väl främst om pengar.
AVR processorerna säljs troligtvis i stora mängder för Arduino.
De som sitter på arduino måste väl ändå vara en piss i misisippi ?

Arduino är ju gjort för, och används av hobbytomtar, den stora försäljningen är väl ändå embedded ?

Samma sak lär ju gälla PIC förstsås.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av Icecap »

8-bitars PIC & Atmel är i stort likvärda i prestanda. Atmel har dock haft ett speciellt syn på detta med bakåtkompabilitet.

Arkitekturen i båda är inte modern - men Atmels minner mycket en del för mycket om 8031 som ju finns i ett antal olika upphottade versioner (dubbla datapekare, färre cyklar för en operation osv.) som minskar problemen men inte löser dom.

För min del kan ATmega-typerna gärna sjunka ner i ett djupt hål, jag ser ingen speciell orsak till deras fortlevnad.

Arduino då? Tja - deras system baserar sig på att ha en icke-standard där man "inte kommer åt hårdvaran" (om man inte verkligen vill) men kan klara sig med deras tveksamma macron, alltså kan vilken µC som helst användas utan ändring i den mjukvara användaren skriver - så länge man kör deras lokala variant av C/C++.

Och detta är ju inte olikt hur det är i verkligheten, jag använder själv många rutiner mellan olika plattformar, alltså samma C-kod till PIC, FFMC-16LX, Renesas RX, Renesas M16C, utan ändring. Visst, initieringen av hårdvaran är olika, registernamn är olika och detta får man skriva en wrapper för och det är ju inte så svårt.

Så Arduino är inte bundet till ATmega på något vis och tur är väl det, tänk om man valde en µC med muskler istället. Och de finns ju efter vad jag vet...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av lillahuset »

Jag har sett Arduino med Cortex-M.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av Swech »

http://www.smartcardalliance.org/atmel- ... per-month/

Totala mängden chip är ju en del, naturligtvis är AVR en liten del av alla dessa men det ger väl en hint om hur många det kan röra sig om

Swech
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5949
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av rvl »

Andra november, men vilket år? Atmel hade fabben i North Tyneside från 2000 till 2007. Men visst ger det litet hum om vad det rör sig om för volymer.
danwi
Inlägg: 378
Blev medlem: 16 oktober 2008, 17:00:59
Ort: Linköping

Re: Microchip köper Atmel?

Inlägg av danwi »

2 november 2004 är den artikeln ifrån.

Under AVR-familjens första sex levnadsår (~1997-2004) så skeppades 500 miljoner enheter.
http://www.prnewswire.com/news-releases ... 78687.html

Jag skulle knappast tro att försäljningstakten mattats av med tanke på vilka prylar som använder AVR. Ett exempel är Samsung Galaxy Note II (från 2012) som såldes i runt 30 miljoner exemplar på c:a ett år. Note II använder en AVR (32-bitars UC3L) för att hantera sensorer.
http://ir.atmel.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=723073
http://www.gsmarena.com/over_30_million ... s-6857.php
Skriv svar