Förutom tillfälligheter så kan väl det där med kondensatorerna vara en effekt av automagisk optimering av sortiment baserat på vad som faktiskt säljs.
På många sätt är sådan optimering bra, men när man börjar peta på sånthär så att det blir "hål" i serierna på saker som är så billiga att lagerhålla (köper nästan ingen 12pF så räcker det ju att det finns något dussin kondingar hemma och de tar ju nära på försumbar plats) så tappar man nog kunder. Lite samma sak som att sluta sälja 4-poliga DIN-kontakter bara för att det bara säljs ett par per år.
Anekdot: Jag har jobbat en del i radio-tv-butik för en massa år sen. Ungefär varje sommar så var det en turist som tittade in i butiken mest för att fördriva tiden, och när man liksom mjölkade den turisten på ifall det är något de söker så framgick det till slut att de sökte egentligen en 4-polig DIN-kontakt men det trodde de inte fanns eftersom det inte funnits på något annat ställe. De blev alltid lika glada när de fick köpa sin DIN-kontakt
Ja ELFA har ju historiskt varit ett företag som tar bra betalt för att kunderna ska få vad de vill ha. Men det kanske inte fungerar längre när de är Distrelec.
MiaM skrev:Förutom tillfälligheter så kan väl det där med kondensatorerna vara en effekt av automagisk optimering av sortiment baserat på vad som faktiskt säljs.
På många sätt är sådan optimering bra, men när man börjar peta på sånthär så att det blir "hål" i serierna på saker som är så billiga att lagerhålla (köper nästan ingen 12pF så räcker det ju att det finns något dussin kondingar hemma och de tar ju nära på försumbar plats) så tappar man nog kunder. Lite samma sak som att sluta sälja 4-poliga DIN-kontakter bara för att det bara säljs ett par per år.
Anekdot: Jag har jobbat en del i radio-tv-butik för en massa år sen. Ungefär varje sommar så var det en turist som tittade in i butiken mest för att fördriva tiden, och när man liksom mjölkade den turisten på ifall det är något de söker så framgick det till slut att de sökte egentligen en 4-polig DIN-kontakt men det trodde de inte fanns eftersom det inte funnits på något annat ställe. De blev alltid lika glada när de fick köpa sin DIN-kontakt
DIN-kontakter är underskattade!
MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 maj 2016, 17:33:46, redigerad totalt 1 gång.
*Irritation*
Ytterligare en leverans som inte kommer i tid. Det är dyrt när saker står still.
Numera kommer alltid sakerna efter 2 dagar och ibland får man inte sakerna man beställde utan väljer att skicka något annat de tycker man behöver bättre.
*Ironi* Nu är det egentligen inget problem, för har man bråttom skall man beställa från Farnell, tydligen.
ELFA är fullständigt värdelösa nu för tiden. Jag försöker verkligen sluta handla där men det är svårt att inte göra det av gammal vana.
De har den ena ursäkten/förklaringen efter den andra, skickar ut mail "undertecknade" av VD'n själv men handligsplaner hit, handlingsplaner dit men det blir bara sämre. Man beställer saker som finns på lager, inget kommer, mailar och frågar vad som star på och får till svar att de "vet inte" när det levereras. Säger till dom att stryka artikeln från ordern så jag beställa den från annan leverantör, två veckor senare kommer skiten i alla fall.
Jag minns att när Elfa gjorde om sin klassiska blåa sida för några år sedan, blev det plötsligt omöjligt att markera flera värden på en gång, eftersom att de hade gått ifrån en enkel rull-lista till något annat list-element med checkrutor. Efter mycket klagomål fixade dom så att det igen blev möjligt att skiftmarkera flera värden på en gång, i den nya listan. Men nu verkar det som att de är tillbaka i ett otroligt jobbigt söksystem. Att markera värdena ett och ett är en pina. Att sidan laddas om vid varje klick är ju nästan tortyr.
Finns inget företag som har bättre söksystem än Digikey, anser jag. De använder enkla rull-listor skriven i html utan dynamiska element. Ingenting fungerar bättre.