Ny kontakt på radarkabel?
Ny kontakt på radarkabel?
Ursäkta en amatör, men kan man ta bort den svarta kontakten på denna radarkabel, och klämma fast den på en likadan kabel? Kruxet är att denna kabel är för kort, men reservkabeln jag har saknar kontakten... Kan man lämna in sånt här någonstans eller är det bara att köpa nytt? (1700:- för ny kabel...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Berrabongo
Re: Ny kontakt på radarkabel?
Vad är det för signaler som går i kabeln? Det är ju rätt relevant.
Om kontakten går att öppna borde det väl gå att flytta den till en annan, likadan, kabel. Problemet är kanske att stift och hylsor är crimpade, men det går väl till nöds att löda i såna fall.
Om kontakten går att öppna borde det väl gå att flytta den till en annan, likadan, kabel. Problemet är kanske att stift och hylsor är crimpade, men det går väl till nöds att löda i såna fall.
Hej igen, så här ser den ut, om jag skarvar den avklippta, ska jag löda varje tråd för sig, och på med krympslang? Hur blir det med skärmen? Eller finns skarvkontakter? Det är 12 volt system och kabeln kommer vara cirka 2 meter lång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, varje ledare för sig med varsin krympslang. Den nakna bi-ledaren till den vita koaxen med egen skärm ingen krympslang. Men alla andra.
När det är skarvat linda på aluminiumfolie som skärm så den får kontakt med bi-ledaren. Tejpa runt folien så den sitter. Alternativt om du har aluminiumtejp.
Det är nog en bi-ledare till ytterskärmen också. Skarva ihop den så blir det bra. Lägg tillbaks skärmstrumpan bäst det går överlappande och slå en tejp runt mitt på
Och så en krympslang runt alltihop. Så skulle jag gjort.
Fast först hade jag nog försökt öppna kontakten och se om det skulle gå att löda på nya kabeln där utan för mycket besvär.
Det är varken roligt eller iögonfallande med kabelskarvar.
Dock verkar det se ut som kontakten är fastgjuten på kabeln? Med tanke på böjskyddets utformning. Då går ju den lösningen bort.
När det är skarvat linda på aluminiumfolie som skärm så den får kontakt med bi-ledaren. Tejpa runt folien så den sitter. Alternativt om du har aluminiumtejp.
Det är nog en bi-ledare till ytterskärmen också. Skarva ihop den så blir det bra. Lägg tillbaks skärmstrumpan bäst det går överlappande och slå en tejp runt mitt på
Och så en krympslang runt alltihop. Så skulle jag gjort.
Fast först hade jag nog försökt öppna kontakten och se om det skulle gå att löda på nya kabeln där utan för mycket besvär.
Det är varken roligt eller iögonfallande med kabelskarvar.

Dock verkar det se ut som kontakten är fastgjuten på kabeln? Med tanke på böjskyddets utformning. Då går ju den lösningen bort.
Om det nu går radarsignal i kabeln så är det ju risk att miss i impedansanpassningen ger spökekon. Det är alltså viktigt att skarvningen görs bra "HF-mässigt".
Fast det är väl kanske bara videosignal?
Fast det är väl kanske bara videosignal?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Den där kabeln lär med säkerhet inte föra någon radarfrekvent signal, nej.
Såg jag fel eller är det en koaxialkabel i den också?
Såg jag fel eller är det en koaxialkabel i den också?
Det går aldeles utmärkt att skarva, förlänga eller förkorta radarantennkablage. Går till och med men vanlig idiotsockerbit. Se bara till att videokoaxen är rätt gjord ( brukar vara innihillvitte tunna innerledare). Vid förändring av kabellängden måste dock "timingen" ställas in i radardisplayen. Dvs den tid det tar för sändarpulsen att passera kablens längd. Ev ochså MBS, Main Bang Suppression, på mer avancerade burkar.
Nä, nu är det dax att ägna resten av fredagen till att installera en X-bandare på en ångbåt nedanför slottet ( Hoppas jag hinner dit innan prinsdopets gäster kommer så att hela Skeppsbron blir avstängd.)
/LC
Nä, nu är det dax att ägna resten av fredagen till att installera en X-bandare på en ångbåt nedanför slottet ( Hoppas jag hinner dit innan prinsdopets gäster kommer så att hela Skeppsbron blir avstängd.)
/LC