Balansera gräsklipparkniv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
linkan222

Balansera gräsklipparkniv

Inlägg av linkan222 »

Hej!

Nej detta är inget elproblem, men jag vet att det finns väldigt mycket kunskap här inom alla områden.
Jag har en robotklippare med ganska rejäla knivar.
Problemet är att med tiden blir de slöa och får lite stryk av sten och grenar, vilket leder till obalans.
Jag har märkt att vibrationerna och ljudet ökat ett par veckor.
Ikväll tog jag av knivarna och slipade upp dem. Problemet är att jag inte lyckas hitta ett sätt att balansera dem.

Provade sätta en kniv på en m10 bult, problemet är att den är så lätt att det skulle krävas en fruktansvärd viktskillnad för kunna balansera den som en vanlig hederlig gräsklipparkniv.

De är balanserade från fabrik med stansade hål med olika storlek och placering mellan knivarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Re: Balansera gräsklipparkniv

Inlägg av svanted »

borde inte det gå mha en digital hushållsvåg?
vågen under en spets och diststanser under de andra och jämför?
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Enklaste e fortf. o balansera den på en axel som du tänkte från början.. Men ja addera vikter, ex. tre st magneter som du vägt in till samma vikt.
Då har du även möjligheten att initiellt hitta "vart" du behövera addera extra vikt enkelt. =)
svanted

Inlägg av svanted »

eller häng den i en lina, då kommer tyngre spetsar att hänga ner.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Går alldeles utmärkt att balansera på axel. Jag gör det på min och har samma typ av kniv. Robomow?

http://www.ebay.com/itm/Dubro-499-Tru-S ... 1834528542

Notera att ovan är bara ett förslag. Finns flera typer. Den jag har hittade jag dock inte nu men är en liknande.

Ivf dubbelkolla så att inte motoraxeln är krökt.. Är ett vanlgit problem på många maskiner med denna typen av knivar om den går i terräng med mycket sten och annat... Jag har krökt 2 st axlar så här långt :) Inte så roliga att balansera upp axlen igen men det går.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Är det så himla noga?
Om jag tittar på hur kniven ser ut i "vår" Wiper så bildas det ganska fort en kraftig beläggning av gräsmassa på kniven, och den ligger inte alltid helt perfekt uniformt över kniven.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla på propellerbalansering för modellmotorer
en axel och sedan på kulllagrad jigg
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En bult igenom som du hade innan (och som passar perfekt i hålet) och som är helt slät på båda sidorna om knivbladet och bara en liten bit med gänga. Lägg sedan vardera släta yta på kanten av tex 2 höga burkar eller dylikt så får man en väldigt bra balanserare. Använder liknande till små propellrar och detta sätt ger tom bättre resultat än sådana där kullagrade man kan köpa för de är sällan precisionstillverkade så de ger fel.
methuso

Inlägg av methuso »

Jag har en sån balancerare som danielr112 refererar till.
Den är extremt lätt att använda och den centrerar proppar mha konor på axeln.

Även med små lätta proppar hör man stor skillnad på varvtal, på en balancerar mot en lätt obalancerad prop.
Jag kan bara anta att det är mycket mer skillnad på en tung metallklinga.

/Ulf
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har också en liknande sådan, bara axeln var inte helt 100 så den samlar damm. Två glas däremot, en cylindrisk pinne genom propellern och där jag sedan hängde den mot glasens kanter gav det absolut bästa resultatet där ovan typ av balanserare inte var tillräckligt noggrann.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Oj, ber om ursäkt för mitt ointresse i några dagar, men tackar för tipsen.

Jag ska ta och testa några av era tips, var inne på att väga den. Men lättast vore ju att lösa det rent mekaniskt.

Det problem jag stötte på med bulten är att kniven är så framtung att den vill tippa framåt vilket gör att den inte löper fritt.

Ja, det är en Robomow, och frågan är om det kan vara en krökt axel. Det står i manualen att man inte får slipa knivarna :roll: eftersom att det kan leda till obalans vilket ger oljud och tar livet av lagrena.

Lättast vore kanske att kosta på sig en uppsättning till och jämföra hur de låter och i bästa fall utesluta krökta axlar. Då köper jag mig lite tid till att lösa balansproblemet vid slipning.

Som en parentes kan ju nämnas att jag köpte nya knivar som ramlade vid två olika tillfällen och blev överkörda av den kniven som satt kvar, vilket resulterade i att jag har två nästan nya knivar med sönderklippta plastfästen. 800KR i sjön :bravo:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja tyvär är det vanligaste på robomow krökt axel. Du ska veta att dina knivar ser ut som nya jämfört mina ;)

Och obalansen som knivarna rent generellt ger är inget mot motoraxlen ger. Bara lägg maskinen upp och ner och snurra till på dem med fingret. Synt tydligt om du tittar i mitten på axlen om den vobblar....

Jag har vid de tillfällena böjt tillbaks den på plats. Man får ta i rejält!

edit: Jag har slipat mina... Utan problem. Försök bara ta lika mycket på varje kant.
Skriv svar