Koordinatbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Tron

Koordinatbord

Inlägg av Tron »

Tja.

Jag är på gång å bygga en fräs och har inga egentliga problem mer än att jag behöver ett koordinatbord, man skulle kunna tillverka ett själv men jag tycker det vore svårt och få bra precition, eller?

nån som vet var man köper billiga grejer när det kommer till koordinat bord hellst begagnat.

Tack på förhand.
Ottwar

Inlägg av Ottwar »

det är väldigt svårt att få bra precotion om man bygger själv, ja.

jag vet inte nånstans du kan få tag i ett begagnat om du inte känner någon som har ett. jag vet i alla fall att Jula säljer koordinatbord till ett någorlunda rimligt pris. men koordinatbord är inte biligt vart du än köper ett dessvärre.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ett annat problem med många kordinatbord är att de lider av tämligen stort glapp - om det är oki eller inte beror ju på vad man skall ha det till.
Användarvisningsbild
Henry

Kordinatbord

Inlägg av Henry »

Om det fortfarande är aktuellt så har jag ett som jag har för mig att jag köpte på just Jula för några år sedan, så det är långt ifrån den typ av proffskvalitet som ju kostar 1000-tals kronor. Detta är en högsmal typ som är helt svart med en hel del glapp på sina ställen som ju tillkommer på denna kvalitet men som jag inte haft tid att justera bort. Vet dock inte var jag har den för tillfället men kan letas fram om det finns intresse.
1802

Re: Koordinatbord

Inlägg av 1802 »

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag behöver också ett koordinatbord, tyvärr verkar det vara som så att det finns billiga och värdelösa, eller tokdyra och bra..

Jag har inte så höga krav (jag tänkte ha mitt för vanlig borrmaskin i stativ) men efter att ha känt på julas, iofs vettigt prissatta, så avskrev jag det från inköpslistan direkt, otroligt dålig precision och stora glapp, såg ingen möjlighet att justera heller.

Det där på banggood såg ju bättre ut då.. men lite mindre än jag hade önskat.

Det på jano-knifes har ju tyvärr inte ens måtten utsatta, och kostar lite mer.

Jag hittade något halvvttigt men lite för dyrt hos nån svensk leverantör när jag letade sist, frågan är ju var det var..

Maskinskruvstycken verkar lida av samma problem, antingen billiga och oanvändbara, eller dyyra och fungerande.. men där är ju inte dyra lika dyra sett till antal kronor.
1802

Inlägg av 1802 »

Fixa gärna länk och namn till jula varianten. Jag har sökt där med "ljus och lykta"...

Fick en dum ide. Med bara ett t-spårsbord, så kan man flytta ett skruvstycke med lite precision. Med stoppklack och div mellanlägg tex.
Senast redigerad av 1802 16 maj 2016, 11:44:35, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det handlar ju väldigt mycket om vad man ska ha det till.

Vill man kunna köra rörelse under bearbetning eller räcker det med att kunna flytta mellan låsta positioner?

Vilka krafter kommer det utsättas för?

Folk bygger ju fräsar av enkla grejer, men där är det ju frågan om små krafter.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag har ett Jula-bord som jag inte använder om det kan vara av intresse.

Med tanke på vikten så skickar jag det inte.
mr_ping

Inlägg av mr_ping »

Otdtools.se har nog. Glappet går ju alltid justera på ett eller annat sätt.
Skriv svar