Jag försöker sätta en igbt transistor på var sida av en spole och har upptäckt att det blir ett stort spänningsfall på 2.5V över plussidans transistor.
Sedan låter jag två andra transistorer driva strömmen åt andra hållet.
Finns det någon speciell transistor som klarar detta, har faktiskt bara "N-pol" transistorer kan en "P-pol" transistor lösa problemet?
Vet att de finns men inte var jag köper dem, IRF har en vet jag, får hoppas elfa tar hem ett par åt mig på prov
Hur tror du man ska kunna hjälpa dig när du levererar så kassa scheman?
Som vanligt får man dra ur folk VAD som är problemet. 2.5V mellan kollektor-emitter är väl inget. De flesta effekt igbt:er har Vce sat mellan 2-4V.
Vilken spänning kör du?
Vad för IGBT:er används?
Vad är anslutet på gaten? Hur ser drivningen ut?
Vad är det för motor som sitter ansluten?
osv osv
Ny bild.
Den igbt jag andvänt heter IRGB6B60K http://www.elfa.se/pdf/71/07100704.pdf
Till styret ligger endera Vcc (10.79V) eller Gnd
Motorn är i detta fall ena spolen i en stegmotor.
Något jag noterat är att om man driver en vanlig 12V datorfläkt så uppträder spänningsfallet olika beroende på vilken sida av transistorn fläkten sitter.
2.5V i ena fallet och 0.64V i det andra.
fläkten får då runt 7.5V
Andvände 10.79V i det testet.
Vill ju gärna kunna ha ett litet spänningsfall.
Använder du N-kanlas fetar så måste styret ligga över matnings spännigen. hur mycket beror på vilken fet det är och vilka krav du ställer. Men minst 5V är nog att räkna med. Det är där du har missat. Har du int den högre spänningen så kan P-kanals fetar vara lösningen.
Aha, nu går det upp ett ljus, så om jag tar o ger styret tex 15V så blir det inget stort gap om matningen ligger kvar på 10.79V?
Har jag förstått rätt?
Ska se om jag kan testa det på något sätt under kvällen.
Därför man (jag iaf) alltid undiker att switcha och eller PWM på heta sidan, alltid lättare att få till spänningsmarginal om man switchar på kalla sidan, visst för att göra en brygga så måste man, men som sagt du
Så det är altså dumt o switcha på båda transistorerna på en gång eller?
Bengt-re, måste fråga om du ser elektroniken som ett flöde av värme till det kalla?
Andvändbar ide i vilket fall som helst.
Har faktiskt inga planer på o switcha alls, tänkte till en början köra med enbart helsteg.
Provade o fixa Gnd, 10.79 och 17 någonting volt.
Nu har jag ett fall på 0.84 v fall när fläkten siter på ena sidan och 0.64 sittandes på den andra sidan.
Tack för framgången allihop
Nja, bara så van till att referera till matningsledningarna för något externt till elektronik anslutet som kall respektive varm sida, vad som är plus minus och jord är ju lite flytande när det gäller styrning av effektkretsar ibland och för att inte förvirra den som kanske mäter på kretsen så är det i mitt tycke dä bättre att kalla det för varm respektive kalla sidan eftersom det mätmässigt på en PWM-krets som switchar på minussidan då (!) kommer att ha en potential på nästan matningsspänningen.
Semantik naturligtvis, men jag tycker att det finns en bra logik i resonomanget och jag använde även den terminilogin när jag undervisade i kraftelektronik.
Nu har det gått bra, provade just o andvända denna transistor. http://www.elfa.se/pdf/71/07107451.pdf
Fick ett värde på 0.2V spänningsfall med den o en fläkt.
När jag andvände både den och "N-pol" transistorn http://www.elfa.se/pdf/71/07100704.pdf
och fläkten mellan dem så blev spänningsfallet över den nya "P-pol" transistorn bara 0.02V undrar vad de har kommit på för att få den så bra.
Skönt att allt fungerar, tack igen alla.