Baka Moderkort i ugn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Baka Moderkort i ugn

Inlägg av peterwa »

Jag har en Hp burk med vanliga GPU chipet som lossnar av värme.
Har bakat ett kort innan i ugnen men gått resultat men nu kommer jag inte ihåg vilken temp man ska ligga på.

Vad rekommenderar ni för temp i en vanlig ugn samt hur länge bör den ligga inne?

Testat ett kort och det blev lite för varmt.
50% av komponenterna ramlade av :)

/Peter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av TomasL »

glöm det, det går inte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har dock för mig att mri byggde en grej baserad på ett strykjärn, dock var den ganska avancerad i jämförelse.
(Skall se om jag hittar den...)

Problemet är, som Tomas säger att det blir ett för långt värmespann i en vanlig bakugn.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av jah »

Nej det går inte i teorin kanske, men i praktiken funkar det ibland iaf. Har själv lyckats återuppliva just en HP laptop på det sättet för några år sedan.
Temperaturen kommer jag dock inte ihåg, men har för mig att jag skärmade av resten av kortet med aluminiumfolie.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av Nerre »

Ja, poängen är ju att är temperaturen tillräckligt hög för att lödtennet under grafikchippet ska smälta så är den ju tillräckligt hög för att det ska smälta på alla andra ställen också. Och då kommer onekligen komponenter att lossna.

I de fall man klarar sig från lossnade komponenter beror det antagligen på att man hade sån tur att de hänger kvar i limmet som de placerades med innan våglödningen. Men det limmet är ju bara till just för att hålla dem plats tills de är fastlödda, så det är ju ingen garanti att det håller.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har för mig att lodet smälter någonstans kring 180-280 grader cirkus generellt (rent tenn ligger i vart fall på 231,9 °C ).
Komponenter som innehåller vax (och vissa typer av plaster) tål dock inte i närheten av det. De är det max 45 grader som gäller om det gäller lång tid.

Vill man hårdgrilla är det typ max 5 sekunder (Nåja, men kort tid...) som gäller vid lödning.
Det är extremt svårt att få till med en vanlig hushålls ugn utan att man förstör någonting då den accumulerar stora mängder värme före och efter, en lödugn har ett mycket rappt temperatur intervall, närmast en värmevåg där själva materialet passerar.

Men om man bara skall torka våt elektronik så kan det säkert gå med mycket låg temperatur, jag vet inte, men det är inget jag skulle rekommendera på grejer man är rädd om.

Men experimenterande är ju alltid skoj, så vill ni ändå försöka finns det ju ingenting som hindrar. :)
Det går säkert att räkna fram antal minuter kretskortet tål.
Senast redigerad av Mizzarrogh 15 maj 2016, 10:45:48, redigerad totalt 1 gång.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av stoffe »

Skulle det gå att bygga en värmesköld runt själva grafikkretsen och använda en värmepistol med ett munstycke som bara blåser där det behövs? Det är lödningar under själva kretsen, jag försökte oxå göra en omlödning på en HP dator med exakt samma fel men jag lyckades inte med ugnsmetoden. Testade i omgångar med längre och längre tidsintervall och jag testade moderkortet mellan varje ungsbakning. I sista omgången lossnade komponenter och då gav jag upp och skrotade datorn istället.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av Mizzarrogh »

Kretsar du är rädd om skall nog inte överhettas med värmepistol generellt sett då det i vissa fall kan påverka livslängden negativt, men enklare grejer kan man kanske avskärma med aluminiumfolie om man vill experimentera?

Det funkar ju i allafall utmärkt när man bakar kakor mot bränd yta. :) :)
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av stoffe »

När man har kommit så här långt i felsökningen så är det nog det enda hoppet man har att få igång datorn igen. Jag skulle tro att det är möjligt att löda om det stora chippet där lödningarna sitter på insidan, då kanske gasolen är lämpligare om så behövs. Då får man mycket värme på kort tid. Aluminumfolie är bra som värmesköld, man kan vika den flera gånger dessutom. Att undvika att bränna kakor i ugnen är bra, de blir så hårda att bita i annars 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av TomasL »

Det enda sättet egentligen är att köra kortet i en riktig ugn, att några enstaka personer, vid några enstaka tillfällen lyckas med vanlig bakugn mm är ren tur, och bekräftar egentligen den gamla regeln, att det inte går.
Omlödning av BGA-kapslar, då måste värme tillföras både på undersidan och på översidan, hela processen med att värma upp och kyla ned kortet får inte ta mer än typ 3 minuter eller så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av peterwa »

Tackar för alla svar.
Då kan det nog stämma med att jag hade tur första gången.

Får prova en dag när jag känner att jag har tur med andra ord :)

/Peter
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av Mizzarrogh »

Det kanske kan gå om du värmer upp ugnen ordentligt till ca 200-240 grader och mäter med en ugnstermometer, sedan in med kortet ett par minuter medan du håller koll på det och sedan ut snabbt med det igen. :D

(Ren spekulation om hur du kanske gjort), inga garantier för att just detta är ett användbart svar, eller om det kommer att paja kortet... :D )
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5949
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av rvl »

Har en gammal hp/Compaq liggande med just detta fel. Vid dethär laget har den legat så länge att jag vågar ta rätt stora risker, eftersom jag har flera containerfyndade maskiner med betydligt bättre prestanda än den värmeskadade, som jag en gång i tiden köpte som ny.

Siktar sannolikt på varmluft och aluminiufolieavskärmning av omgivningen när det blir av. Få se om jag får tillgång till "ytmonteringsstation" eller om det blir varmluftspistol. Hårtork räcker väl inte riktigt till, eller?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, du behöver, som sagt komma upp i ett par hundra grader.

(Varmluft över tid gör som sagt att kretsarna tar ganska mycket stryk i form av materialstress som kan visa sig långt senare, men har du inget att förlora så kör till.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Baka Moderkort i ugn

Inlägg av TomasL »

Mizzarrogh skrev:Det kanske kan gå om du värmer upp ugnen ordentligt till ca 200-240 grader och mäter med en ugnstermometer, sedan in med kortet ett par minuter medan du håller koll på det och sedan ut snabbt med det igen. :D
Problemet är väl att man helst inte skall röra kortet innan det sjunkit i temperatur.
Du kan iofs testa med att köra upp ugnen så varmt som det överhuvudtaget går, med både över och undervärme, stoppa in ett skrotkort med lite lödtennklipp på, mät tiden det tar tills tennet smälter, då får du ett humm om hur lång tid du behöver steka kortet.

Skall du sedan testa med det riktiga kortet, så när tiden runnit ut, stäng ugnen, öppna luckan och blås på med en ordentlig fläkt (typ bordsfläkt) tills temperaturen på kortet sjunkit till handhanterbar temperatur.

Med största sannolikhet kommer det naturligtvis inte att fungera, men du kan ju försöka.
Skriv svar