Ärvde farfars gamla monark för några år sedan. Har cyklat på den till och från, riktigt skön cykel. Uppdaterat med nya wirar, däck och cykelkorg. Har nyss flyttat så jag har ca 5km till jobbet, dock väldigt mycket backar. Tänkte börja cykla till jobbet men det kändes jobbigt så lite extra skjuts på cykeln tänkte jag borde hjälpa....
Cykeln innan jag började skruva.
En 24V fläktmotor som borde passa.
Svarvade ett axelfäste som jag även gjorde gängade hål i för att fästa hjulet som skall gå mot däcket.
Plastpucken som går mot däcket. Första versionen blev lite stor, 90mm i diameter så efter lite provande så svarvade jag ner den till 65mm för mer rätt utväxling. Då landar motorn på ca 1500rpm vid 30km/h. Motorn är specad till 3000rpm men effekttoppen på en DC-motor ligger oftast betydligt lägre. Vi provcykling drar den ca 28A vid 24V så den förbrukar en bit över 650W. (Som referens: En vanlig elcykel som är godkänd i sverige får bara ge 250W och bara hjälpa till upp till 25kmh.)
Diverse delar tillverkades. Till vänster är mothåll till spännfjäder som spänner motorn mot hjulet. I mitten är fästet till motorn, byggt av vinkeljärn med en påsvetsad rörstump. Till höger är fästet som skall hålla axeln som motorn roterar kring.
På plats.
Lackat och monterat.
Byggde även ett stänkskydd så man kan cykla där det är blött. Kapade av orginal stänkskärm och monterade dit den i delar.
Här är knappen på styret. Hittade en med riktigt skön känsla. Har även en lampa som lyser när systemet är aktivt. Tanken är att ha ett relä i batterilådan som jag skall bygga i bak och styra det med knappen. Kunde därför dra en snygg tunn 3-ledad kabel fram till styret.
Provcyklade med en kompis 24V-litiumpack och det gick galant. Så ny väntar jag på ett jag köpt från Aliexpress. Bör komma vilken vecka som helst.