toslink till coax konverterare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frejo

toslink till coax konverterare?

Inlägg av frejo »

Tja
Efter att jag har flyttat så står min stereo nu ca 20-25m från datorn om man räknar kabelvägen.

Jag vill nu ha digitalt ljud från datorn till stereon så man kan få dolby ljud när man spelar upp filmer från datorn.

Datorn har bara optisk digital ut och det verkar bli dyrt med optopkablar + repeater för det avståndet, ca 430:-

En toslink till coax konverterare går på 200:- hos Kjell men det borde väl gå att bygga enklare? Det är väl bara ljuspulser som ska översättas till digitala elektriska pulser?

Hittade en liten ritning på nätet:
Bild

Kommer det funka om man nu fixar någon slags optosensor som gör om ljuspulserna till TTL nivåer? och hur snabb måste denna sensor vara?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kika här för en liknande tråd.
Den kanske kan ge lite idéer.
frejo

Inlägg av frejo »

Tackar.
Frågan är bara hur snabb sensorn måste vara, denna sensor från elfa verkar trevlig:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=3746.htm

Fast i "worst case" är omslagstiden 15uS.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, det kan nog fungera med den. Om jag inte tolkat länken nedan helt fel så är hastigheten för s/pdif 3.1 MHz vid 48kHz och 2.8MHz vid 44.1kHz.

Hittade en länk om hela s/pdif-specifikationen. Finns även ganska många scheman för olika omvandlare där.

Innan jag hittade den sidan så hamnade jag på minhembio-sajten. Det var en diskussion om att koaxial-kablar färgar ljudet mer än optiska. Suck... :roll: Javisst, och om man har en kamel stående vid modemet så går internet fortare.... :lol:
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Varför inte bara använda t.ex. en 75-360-14, istället för den där sensorn? Men det blir för dryrt kanske...
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Eller varför inte koppla in direkt på ljudkortet där får du direkt TTL nivåer, och billigare kommer du nog inte undan :)
frejo

Inlägg av frejo »

Greve Hamilton skrev:Varför inte bara använda t.ex. en 75-360-14, istället för den där sensorn? Men det blir för dryrt kanske...
Näe den blir nog ganska perfekt, lär ju hamna däromkring i komponentkostnad ändå. Dessutom lär man inte behöva göra något kort, bara löda in den på coax-kabeln lite snyggt och fixa extern matning.
Tack för hjälpen.

Ljudkortet är integrerat, vet inte om jag vill löda på det... fast en annan lösning kunde ju vara att köpa ett billigt usb-ljudkort med optiskt utgång och löda in sig på det.
Skriv svar