Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Inlägg av Snabelost »

Hej!

Har köpt en hjullastare. Ett halvfärdigt hemma bygge som är baserat på en 13 hk gräsklipparmotor.

Motorn prutade jag dock bort eftersom den var helt ny och jag har redan en motor som är bättre anpassad till detta bygge.

Det är iallafall en midjestyrd maskin med frontlastare. Styrningen består av en orbitrol och en kolv. En uppsättning kolvar medföljer till lastaren. Även en halvfärdig skopa finns. Den väger nog 2-300 kilo totalt skulle jag tro. Har inte släpat hem den så jag har inga bilder tyvärr.

Det sitter nya däck på den, ett nytt 12V hydraulaggregat, ny truckstol och bygget är snyggt byggt av en proffessionell svetsare.

Hur som helst, jag vill ju ha hudraulisk drift. Hur skall man beräkna sådana saker? Det är nytt för mig. Jag har en Kohler 16 Hk motor med tillhörande pump. Dessutom har jag två hydraulmotorer som jag inte vet något om. Jag har även en ventil med tillhörande pedal som har suttit på en minkmats truck. Med den ventilen kan man reglera riktning och hastighet på hydraulmotorerna.

Skall man låta motorerna driva direkt eller skall det vara kedje drivet? Hur gör man? Hur starka motorer behöver man?

Budgeten för att få apparaten att gå ligger runt 5000:-. Vet inte vad hydraulmotorer kostar... Sökte lite på blocket men jag hittade inget vettigt.

Tar nog tyvärr en vecka innan jag har bilder, tyvärr, men hjälp mig gärna att klura lite så länge!

/Magnus
Senast redigerad av Snabelost 3 maj 2007, 21:46:10, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Kom på att jag har lite mer info:

Däcken har en omkrets på cirka en meter. Det innebär att skall den gå att köra i 25 km/h vilket kan vara en rimlig maxhastighet på en midjestyrd maskin, så skall axeln rotera med 416 varv per minut. Dock skall det ju gå att köra i 1 hm/h också. Kan en hydrulmotor vara så "flexibel"? Eller måste jag ha en växellåda?

Edit: Hittade detta på blocket, http://www.blocket.se/vi/7276476.htm?ca=8_s skulle någon av dessa fungera?
/Magnus
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24436
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är inte så inne på sådant här heller men jag har för mig att man får ut stora moment från hydraulmotorer och detta kan man nog styra beroende på tryck och kanske flöde som den matas med och då gissar jag på attt man med detta också man styra dess hastighet kanske i princip från 0 till så mycket som den klarar av. Däremot så har jag bara för mig att dom inte är så pigga på att hantera några större rotationshastigheter men jag kan ha helt fel angående detta. För det kan kanske också var så att vid högre hastigheter så sjunker dess moment som man kan ta ut.

För att använda hydraulsystemet till att tex lyfta grejer så behöver man nog veta hur tunga lyft det handlar om, vilka storlekar på hydraulkolvarna har m.m. så man kan beräkna efter detta.

En hydraulpump och om det är stora tryck som det handlar om så är dom kopplade direkt till motoraxeln. Detta är ialf vad jag sett på vissa större frontlastare och andra hydraulmaskiner. Speciellt om det behövs höga tryck så tror jag inte att det går så bra med låga varvtal då det inte kan byggas upp något tryck. Så är det höga tryck som skall till, vilket det ju oftast är, så är det nog direktdrivning från motorn som gäller om den klarar detta vld. Fast 16Hk är ju en del, men den skall samtidigt klara av en del.


Om hydraulmotorerna på blocket fungerar eller ej kan jag inte hjälpa dig med då jag inte har hållit på med sådana motorer någon gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17443
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det finns hydralmotorer som man kan variera momentet med och därmed varvtal vid ett visst flöde, att hitta två sådanna beg kan vara svårt men det skulle passa perfekt, en av dom sorterna ser vinklad ut, ca 30 grader

det bäste är att kolla i hydralkatalogerna
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack för er information. Jag har glott lite på datablad på olika moterer. De flesta verkar ha ett maxvarvtal på runt 250 rpm, men det fungerar ju för mig. Det ger cirka 15 km/h ifall hjulen har en omkrets på en meter och man kör med direktdrift.

Hur skall man beräkna hur mycket moment som går åt för att sätta maskinen i rullning?

/Magnus
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Men ska du verkligen ha så små hjul. En meter i omkrets är ju som framhjul på en åkgräsklippare. Vet inte vad du har tänkt att använda den till men den kommer ju köra fast i första bästa vattenpöl... :?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Åk till Hägglunds å spana in deras hydralmotorer.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Vikingen: Nja, jag tror dom är lite större än så. Dom är nog 22 tum om jag inte missminner mig och det är ju 1,75 meter i omkrets. Jag höftade nog lite fel!

Lite omräkning: 25 km/h = 238 varv per minut med 22" hjul. Detta verkar ju vara vettigare att ha direktdrift på.

/Magnus
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Men 22" är väl fälgstorleken, alltså utan däck? 22" är ju större än framhjulen på grållen. Nästan lite väl stort.

Tex på skogskärran jag och farsan byggde förra helgen, sitter 13" golf-fälgar på den, dom har en diameter på ca 58 cm.

Kunde inte låta bli att springa att mäta på grållen. Framhjulen är 19" och har en diameter på ca 75 cm
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Nej, 22" är totala höjden. Enligt amerikansk märkning.

Kolla dessa däck: http://www.buyit.se/nima/visaProdukt.as ... 0&veckans=

Dom stämmer ganska bra i storlek. Samma storlek som bakdäcken på min gräsklippare. Fäljen är 8".

Dock, om några dagar kan jag kolla mer exakt.

/Magnus
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Aha, verkar lite mer lagom.

Synd att du bor så långt bort annars hade jag nog våldgästat ditt garage om några dagar :wink:
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Hehe, jepp, jag måste bara få hem den. Skall förmodligen montera av motorn och hämta den på torsdag. Bilder kommer då!

/magnus
jps
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 april 2006, 19:22:48
Ort: Västerås

Inlägg av jps »

hej

för att räkna ut effektbehov/avgiven effekt/verkningsgrad behöver man veta deplacementet på pumpen, d.v.s volym per axelvarv samt den aktuella motorns/pumpens max varvtal/tryck/flöde (går att spåra med tillverkar- och serienr.)

kolla med jms-hydraulik, martin eriksson, kan allt


js
GFEF
Inlägg: 2381
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

>Har köpt en hjullastare

Typiskt låg hastigehet men högt kraftbehov = motoren på full gas med krypfart på fordonet i arbetsläge.
Lika med extrem hög utväxling från motor till hjul.

>Hur som helst, jag vill ju ha hudraulisk drift. Hur skall man beräkna sådana saker? Det >är nytt för mig. Jag har en Kohler 16 Hk motor med tillhörande pump.

Data på pumpen ? utan det går det INTE att ha någon ide...
jps
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 april 2006, 19:22:48
Ort: Västerås

Inlägg av jps »

hej

tja, deplacementet är en nödvändig beräkningsparameter...

prova att plugga utloppet och fyll olja i inloppet, och töm sedan ut all olja i ett kärl med centiliter-gradering

grejen är att man måste veta mängden olja som krävs för att rotera axeln 1 varv innan man kan gå vidare.


js
Skriv svar