Använda signalgenerator till EKG apparat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan

Använda signalgenerator till EKG apparat

Inlägg av pavan »

Jag tänkte använda en signalgenerator för att kolla en EKG apparat (en sådan som mäter hjärtaktiviteten).

Min fråga är om det är möjligt att använda vilken signalgenerator som helst till detta?

Med tanke på att volt talet som används i EKG apparater ligger i millivolt spektrat (mV).
Så fungerar det ändå eller riskerar man att förstöra EKG apparaten?

Jag har noll koll på elektronik så tänkte fråga här. Jag vet att det finns speciella s.k EKG simulatorer men dom kostar många tusenlappar. Alternativt om det inte funkar med en standard signalgenerator så är det då möjligt att bygga ihop en liten enkel passande signal generator för ändamålet i fråga?

Tack på förhand.
limpan4all

Re: Använda signalgenerator till EKG apparat

Inlägg av limpan4all »

Ja det är möjligt, men inte att rekommendera.
Du behöver ha en AWG Arbiträr Wave form Generator. T.ex HP 33120 eller någon senare.
Sedan så måste du ha ett lämpligt resistansnät för att minska signalen till lämplig nivå.
I teorin så skulle ett vanligt ljudkort i en dator duga med lite extern elektronik, men felkällorna är många och en trasig EKG apparat är risken som du måste överväga.

Men om jag skulle gissa så tror jag inte att det är en bra ide, det krävs nog ganska mycket kunskap och det skall fylla någon funktion, har du den?
Eller är du villig att lägga minst några hundratal timmar för att skaffa den?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är det en EKG-apparat som du vill ha igång för skojs skull och inte användas 'skarpt' eller är det något som skall användas i 'produktion' - det är helt olika kravbilder för dessa fall och det finns en orsak varför kommersiella sådana apparater har en hög prislapp
pavan

Inlägg av pavan »

Tack för svaren. Jag har en portabel EKG apparat modell billigare men fungerande, jag tycker den ger dåligt EKG mönster till den grad att jag undrar om det kan vara fel på visningen av signalen.
Därför var min ide att kolla att den visar in-signalen på ett korrekt sätt. Givetvis blir det normalt också störningar i en EKG signal men jag tycker detta är lite väl mycket.

Jag är absolut inte beredd att lägga varken hundratals timmar eller stora summor pengar med tanke på att EKG apparaten är en billig 1000 kronors modell.

Men jag såg nu följande projekt på internet där dom specifikt nämnde att den skulle passa till EKG,EMG samt EEG apparater?
Det är en enkel signal generator mobil app till vilken man bygger en egen kabel som går in till mobilens hörlurs uttag och krokodil klämmor i andra änden.
Är detta ej att rekommendera?

http://www.edn.com/electronics-blogs/em ... -Generator
Castor

Inlägg av Castor »

Varför inte ta kontakt med medicinteknisk avdelning på närmaste sjukhus och kolla om de kan hjälpa dig, med något hembygge som testutrustning vet du knappast om det är fel på testad apparat eller testutrustningen.
pavan

Inlägg av pavan »

Jo det vore nog det bästa, men jag är tveksam att dom skulle hjälpa mig inom sjukvården med detta, i alla fall inte här i Stockholm?

Förresten en annan fråga som nog passar bra på detta forum. Det är så att det finns EKG apparater med både 2 elektroder och 3 elektroder i dessa enklare apparater, båda dessa två räknas som samma trots skillnaden i antal elektroder.

Den med två elektroder är plus samt minus, och den med tre har även en jord/neutral, då undrar jag...varför har man skippat jorden på den med 2 elektroder?
Är jorden överflödig inom denna applikation, om den nu var viktig så tycker man att dom alltid borde ha med jord elektroden också?
Vad är meningen med jorden i detta fall, minimerar den störningar eller?

Tacksam för svar på denna fråga då jag klurat på detta länge.

P.S: skulle man kunna bygga en egen tredje jordkabel till en apparat som bara har två elektroder?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en professionell portabel EKG-apparat någonstans, det enda "felet" på den är att den inte är besiktigad/kalibrerad sen 2007(?), möjligen är batteriet lite dåligt numera också efter att ha stått sedan dess.

Vet inte exakt var den är tyvärr just nu, men den skulle kunna vara till salu :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

I fallet med tre elektroder så mäter man väl differentiellt mellan de två mätelektroderna men har samtidigt en "neautral" som är ansluten till systemets jord.

Att ha en neutral innebär att det blir lite enklare mätning eftersom man slipper att hela mätkretsen hänger "flytande".

Om jag inte minns helt fel (det börjar bli många år sen jag provade såna där grejer) så kan man "kalibrera" EKG med en 1 mV fyrkantpuls. Osäker på pulslängden, men det kanske är 100 ms eller nåt sånt.
anbj

Inlägg av anbj »

Jag råkade nyss ramla förbi denna sida:http://www.frankshospitalworkshop.com/e ... lator.html
Med lite tur, kanske det kan vara till hjälp.

/anders
pavan

Inlägg av pavan »

Nerre skrev:I fallet med tre elektroder så mäter man väl differentiellt mellan de två mätelektroderna men har samtidigt en "neautral" som är ansluten till systemets jord.

Att ha en neutral innebär att det blir lite enklare mätning eftersom man slipper att hela mätkretsen hänger "flytande".

Om jag inte minns helt fel (det börjar bli många år sen jag provade såna där grejer) så kan man "kalibrera" EKG med en 1 mV fyrkantpuls. Osäker på pulslängden, men det kanske är 100 ms eller nåt sånt.

Intressant, får jag fråga vad som menas med "mätkretsen hänger "flytande" ?

Är det alltså ingen skillnad kvalitets mässigt med tre elektroder (en extra neutral elektrod) jämfört med två elektroder?

Angående, 1 mV och 100 ms, är dessa två parametrar något som en helt vanlig billig standard signalgenerator klarar av att producera?
pavan

Inlägg av pavan »

anbj skrev:Jag råkade nyss ramla förbi denna sida:http://www.frankshospitalworkshop.com/e ... lator.html
Med lite tur, kanske det kan vara till hjälp.

/anders
Tack ska kika på länken.
EBD

Inlägg av EBD »

pavan skrev: Vad är meningen med jorden i detta fall, minimerar den störningar eller?
Ja, neutralelektroden i en EKG-apparat används oftast som "Right Leg Drive", vilket är en sorts feedback-loop som tar common mode-störningarna (mest 50 Hz) från de andra elektroderna, inverterar och skickar tillbaks till patienten. Det kallas så eftersom N-elektroden oftast placeras på höger ben, men det spelar inte så stor roll var den sitter.

Så för en 1-kanals EKG-apparat kan skillnaden mellan två och tre elektroder vara att den med tre har mindre störningar.
pavan

Inlägg av pavan »

Tack för svaret. Har undrat över skillnaden ett tag.

Men jag måste säga att i sånt fall tycker jag det är väldigt konstigt att det ens tillverkas EKG apparater med 2 elektroder när en 3 elektrods EKG kostar precis lika mycket som en 2 elektroders generellt sett. Båda ligger liksom i precis samma prisklass, och det kan dessutom inte kosta många kronor mer att tillverka en extra elektrod.
Samt oavsett om man använder 2 eller 3 elektroder så är båda dom sortens apparaterna 1-kanaliga, så är ju ingen annan skillnad mellan dom än just Neutral elektroden.

Så varför ens tillverka 2 elektroders EKG om 3 elektroders ger bättre kvalitet och mindre störningar? Bara en undran?

Då är jag även nyfiken på om man själv kan introducera en extra elektrod (Neutral elektrod) till en EKG apparat som bara har 2 elektroder, på nåt sätt?
Tänker med mina totalt obefintliga elektronik kunskaper att man kanske kan öppna upp apparaten och koppla på en Neutral elektrod på lämpligt ställe på kretskortet? Eller måste den vara byggd med den funktionen från början?
Nerre

Inlägg av Nerre »

2-ledare är enklare att koppla in (en sladd mindre) och används antagligen när man främst är intresserad av pulsfrekvensen och inte så intresserat av QRST-komplexen.

Det är inte trivialt att bygga till neutralen tror jag.

Dels måste de två andra elektroderna då mätas differentiellt, men kör man med bara två elektroder så skippar man nog differentiell mätning.

Sen är det inte riktigt bara att ansluta direkt till jord tror jag, då får ju personen direktkontakt med jord och det brukar man inte vilja ha i såna där sammanhang. Man brukar prata om Typ BF eller Typ CF applied part, det handlar om att man vill inte oavsiktligt råka jorda patienten eftersom man då kan introducera höga läckströmmar.
Skriv svar