Arduino och contact closure signals

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcusg

Arduino och contact closure signals

Inlägg av marcusg »

Har en enhet där det står så här i manualen:

"The 9-pin D-sub tally port on SmartView Duo accepts contact closure signals from switchers and automation systems."
(se sid 23, https://dveas.de/fileadmin/user_upload/ ... Manual.pdf )

Jag vill styra dessa med en arduino (eller rättare sagt en MCP23017 port expander). Måste jag ha ett relä för att vara säker på att det ska fungera, eller kan det fungera att ansluta direkt till en vanlig utgång på arduinon? Enheten drivs med 12V, verkar lite lite drygt 3V mellan "aktiva pinnar" och jord på D-subporten...

Sätter jag det på en vanlig utgång ansluts ju enheten mot 5V när man sätter HIGH på utgången, och det är väl egentligen det jag behöver hjälp med om det riskerar skada enheten eller ej. Går det att veta, eller beror det på hur de byggt enheten? Dessutom måste ju jorden koppas ihop – finns det några risker med det?

(Enheten är en BlackMagic Design SmartView Duo, en rackmonterad panel med två skärmar som accepterar diverse SDI-signaler. Bygger ett eget liveproduktionssystem för video - hälften hobby, hälften arbete :D )
mAVRick

Re: Arduino och contact closure signals

Inlägg av mAVRick »

marcusg skrev:Måste jag ha ett relä för att vara säker på att det ska fungera, eller kan det fungera att ansluta direkt till en vanlig utgång på arduinon?
Det korta svaret är ja.
Det längre svaret är att det kan vara möjligt att styra direkt från en pinne, men det beror på. Och ja, det kan vara problematiskt att koppla ihop jord, men det beror också på.
Om man antar att det går bra att koppla ihop signaljord och att ingången har en weak-pullup till 3v, så kan du använda en pinne som är satt som ingång normalt (dvs den 'driver' inte linan utan är i princip elektriskt frånkopplad), men när 'knapptryck' ska simuleras drar man den låg som utgång.
Utan att veta hur det ser på insidan, så är det säkra sättet att använda ett relä eller en optokopplare.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Tack för svaret!

De där skärmarna kostar ju sina tusenlappar i SEK, så känner inte direkt för att testa mig fram med dessa...

Kikade snabbt på reläer, behöver 12 st "linjer" och 12 reläer blir väldigt stort och klumpigt för något så trivialt som detta. Optokopplare däremot, det får man ju tag på i mycket mindre format! Skulle det alltså fungera att använda t.ex. TLP521-4? Tre sådana så har jag ju 12 linjer med blott tre extra IC!
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Jag ser iaf ingen anledning till att det inte borde funka. Och i värsta fall så funkar det inte :)
Dvs att om du bara kopplar in det rätt, så kan du iaf inte förstöra ngt, utan worst case scenario är att det inte lirar som tänkt och man får tänka om.
Men som sagt, tror det kommer att funka fint :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Reläer behöver inte bli stort och klumpigt om det inte är stora strömmar. Det finns ju små signalreläer som är som en liten IC. Dock är de rätt dyra, och du behöver antagligen en drivare eftersom de drar en del ström.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Har beställt några TLP521-4, så jag provar med det först. Funkar inte det så kan jag ju försöka hitta lite IC-reläer – men helt så litet och billigt som möjligt, just den här delen tillhör nämligen "hobbydelen" av projektet... :D
Skriv svar