Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1249
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av CDR »

OK, jag känner mig stark ikväll så jag vågar ställa min fråga som jag funderat på en tid. Sakliga svar tack då jag är nervös att få på skallen i denna fråga (det blir ju så när man inte direkt kan något) :roll: Vill bara påpeka att det är en ärlig fråga även om den är lite "amatörmässig".

I vart fall så är det så att mitt gamla hus har en ganska stor brist på uttag. Och genom åren har man ju skaffat sig en och annan el pryl (datorer inte minst) så har det blivit ännu sämre. I mitt "datorrum" står just nu 2 datorer inkopplade. På olika grenuttag från samma vägguttag (!). I det ena uttaget sitter den "lilla" datorn (250W PSU), högtalarna, skärmen och en nätadapter till en trådlös mus/tangentbord. I det andra grenuttaget sitter den "stora" datorn (650W PSU), skrivaren och en skrivbordslampa. Ja, jag vet att det är för många grenuttag men jag löste det så och det funkar. Båda datorerna används men inte samtidigt. Efter att jag läst en del inlägg om konstiga/farliga elinstallationer så har jag börjat fundera på om det verkligen är så smart. Ska jag satsa på en större grenuttag typ den här:

Bild

Och vilka kvalitéer finns det på dem? Och om jag kopplar allt "på samma ställe" blir inte belastningen större i uttaget då?

Som extra "off topic" information kan jag nämna följande: Villan är från 1962 med ungefär halva huset (nästan) på samma 6A propp. Idiotiskt, men så är det. Den lilla datorn kan ha andra förbrukare som en tv igång men den stora vill helst vara ensam annars går proppen (lampor är väl OK och skrivaren med men inget "tungt"). Dammsugare bör köras utan datorer igång men den är för all del på 1600W. Jag har läst mig till att man bör uppgradera elsystemet när det blir gammalt men det lär kosta något otroligt. Kan/får en elektriker bara byta bottenplattan i proppskåpet från 6 till 10A och vad skulle det kosta?

Ja, det var det. Hoppas att jag kan få ett konstruktivt svar på denna fråga.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av Nerre »

Det är generellt bättre att inte sätta så många grenuttag efter varandra, men det beror också mycket på hur stor ström grejerna drar.

Sätt alla grejer som drar mycket ström i det grenuttag som är närmast väggen så att säga.

Har man grejer med platt "Euro-kontakt" så kan man samla dem i typ såna här.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... pp-400185/

Dock brukar man inte kunna sätta såna i två uttag bredvid varandra.

Det finns ju också grenuttag som har mixat jordat och eurouttag.

Och visst kan det skilja i kvalitet, men det är främst om man kopplar i och ur saker ofta som man märker skillnad på kvalitet. Om grejerna sitter i för jämnan tycker inte jag det är nåt problem med grejer köpa på Jula eller Biltema. Kolla så det finns nåt certifieringsmärke på bara (typ S-märke, TÜV-GS eller liknande), inte bara CE-märke. Är de certifierade så uppfyller de i alla fall minimikraven i relevanta standarder.

Skaffa en så kallad elenergimätare så du kan mäta vad grejerna egentligen drar. Ta inte billigaste sorten, de visar inte alltid rätt för saker med switchade nätdelar.

Jag gissar att datorn med 650 W nätdel antagligen inte ens drar hälften av det (650 W är ju max vad den kan ge, inte vad den drar). I ett vanligt vägguttag får du dra max 10 A (2300 W), men det förutsätter att det är avsäkrat med 10 A. Sitter flera uttag på samma propp så kan du såklart inte dra mer totalt än vad proppen tillåter.

En elektriker kan säkra upp om ledningarna är rätt dimensionerade. Säkringarna finns där för att inte ledningarna som går inne i väggen ska börja brinna. Att säkra upp på eget initiativ är alltså inte helt lyckat om man inte vill riskera att bränna ner huset.

Eventuellt måste ledningar bytas. Frågan är också vad du har för huvudsäkring om du har så klena gruppsäkringar.
LarryXz
Inlägg: 643
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av LarryXz »

Går antagligen inte att säkra upp om halva huset är på en grupp. Du kan ju byta vägguttagen till vägguttag med fler brunnar alternativ låta montera fler uttag.
Nerre skrev:I ett vanligt vägguttag får du dra max 10 A (2300 W), men det förutsätter att det är avsäkrat med 10 A.
Vanliga uttag brukar vara anpassade för 16A.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av xxargs »

Uttagen ja, men inte gruppsäkringen i en normal hus/lägenhet som brukar vara 10A - somliga fall kan man säkra upp till 13 A men skall då göras av en elektriker som tittat på kablarna innan dess och bedömer att de klarar strömökningen utan problem eller ökad brandfara.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av matsadona »

En sak som kan vara värt att kolla upp på billigare grenuttag är om det verkligen är 1.5mm2 sladd. Har sett exemplar på sådana, och förlängningsladdar, som har lägre kabelarea vilket även då innebär att du inte kan belasta med tex 10A även om vägguttaget är klassat för det (eller ännu högre som 16A).
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av VikHe »

Att ett vanligt shuko är godkänt för 16A betyder tyvärr inte heller att det är en god idé att belasta det med 16A, eller ens 10A, under längre stunder.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1249
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av CDR »

Nerre skrev:
Eventuellt måste ledningar bytas. Frågan är också vad du har för huvudsäkring om du har så klena gruppsäkringar.
Var precis nere och tittade efter. vad jag kan se är det 3x 25A.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av Gizmo »

Apropå temat.
Jag hade funderat lite på att slänga ihop ett grenuttag som starar de olika uttagen med några sekunders intervall så att man inte riskerar att säkringen smäller ut vid start (eller vid tillfälligt strömavbrott etc).
Castor
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av Castor »

Elinstallationen är alltså 50 år gammal. Det kan nog vara väl använda pengar att låta en elektriker kolla den, och komplettera med några uttag på strategiska punkter och jordfelsbrytare. 3*25 låter mycket, 3*16 eller 20 borde vara rimligare, om du säkrar ner sparar du in kostnaden för elektrikerjobbet på fasta avgiften på några år.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1249
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av CDR »

Jordfelsbrytare finns redan. Installerades i samband med att uttag sattes utomhus samt i garaget.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av Sverige »

Rätt sätt. Så få grenuttag som möjligt, som Castor var inne på, utöka och/eller byt ut (beroende på hur det ser ut) installationen.

6A var standard för belysning och uttag på den tiden, ledningarna kan vara 1mm² eller 1,5mm².

1600W dammsugare bör nog inte köras för länge på 6A säkring (6A vid 230V - 1380W).
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av Mindmapper »

CDR skrev:
Nerre skrev:
Eventuellt måste ledningar bytas. Frågan är också vad du har för huvudsäkring om du har så klena gruppsäkringar.
Var precis nere och tittade efter. vad jag kan se är det 3x 25A.
På 60 talet var det vanligt med utanpåliggande kulo då kan det förmodligen vara så att uttagen matas av 1 mm2 är det dessutom gamla kulodosor och lite längd på kablarna så är det frågan om hur det blir när man belastar ordentligt med en 10A avsäkring.

Är det 3*25A huvudsäkring skulle jag försöka dra fram minst en ny 10A grupp för att lätta på belastningarna av de gamla 6A grupperna. Naturligtvis vore det bästa att se över hela alltett på en gång, vilket naturligtvis i längden också blir billigare.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1249
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av CDR »

Castor skrev:Elinstallationen är alltså 50 år gammal. Det kan nog vara väl använda pengar att låta en elektriker kolla den, och komplettera med några uttag på strategiska punkter och jordfelsbrytare. 3*25 låter mycket, 3*16 eller 20 borde vara rimligare, om du säkrar ner sparar du in kostnaden för elektrikerjobbet på fasta avgiften på några år.
OK, jag rättar mig. Det kan vara så att det är 16A. Jag hittade ingen siffra och skrev det som stod på luckan. Förlåt. :cry: (Hoppas att ni inte tycker illa om mig nu bara för jag har så dålig koll).

Nå, jag gick till den sammanställning som finns över installationen (lite har tillkommit på senare tid dock) och det visade sig vara så att belysningen är uppdelad ganska bra. Vägguttagen hänger dock ihop med några undantag och detta stör som ni förstår. Så gott som alla grupper var avsäkrade 6A och det är 1.5mm2 ledningar. Jo, huset är gammalt men jag har inga utanpåliggande ledningar.

Får nog ta och titta över elen framåt. Har ett par fönster som ska in först och det kostar på.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av elshorto »

Har du rör i väggarna så kanske du kan låta elektrikern dra lite grövre kablar till ställen där det behövs.
Låt elektrikern ta en titt på proppskåpet också. Kanske blir dyrt men att bränna ner kåken blir säkert ännu dyrare.
Men var försiktig när du släpar hem en hantverkare. Frugan kan få inspiration att renovera kåken och då blir det inte billigt!

Billiga grenuttag ska du passa dig för. Tröga kontakter, böjda jordstift och lösa metalldelar är mina erfarenheter.
Titta efter ett som ser gediget ut. Se dig över axeln. Vissla oskyldigt. :vissla: Gör hål i plasten och prova kontakten i alla uttagen.

Dammsugare och liknande kör du direkt i väggen.
Användarvisningsbild
CDR
Inlägg: 1249
Blev medlem: 26 november 2011, 22:57:33
Ort: Sydhalland

Re: Fler uttag på rätt sätt (behöver råd om grenuttag)

Inlägg av CDR »

Jag återkopplade ju aldrig hit. Frågade "vår" elektriker på jobbet (nej, han arbetar inte här men han kommer alltid hit när vi får problem) om elbesiktning etc. Han påstod att det skulle gå att säkra upp utan problem. Meddelade att jag skulle återkomma med besked lite senare.
Skriv svar