Dela "NET's" i Orcad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beffo
Kontakt:

Dela "NET's" i Orcad

Inlägg av Beffo »

Vid design i Orcad Layout....

Kan man dela upp en ledare i 2 nät?

Exempel: bryggkoppling med stora strömmar vill jag ge feta ledare. Men komponenter som ligger parallellkopplade på bryggan för att mäta signalnivåver ska ha tunna ledare. Men det går ju inte när de tilhör samma nät.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du inte ställa in typ 'necked-width' i Orcad? dvs säga att vissa routes går att ställa in med 'tunnare' ledare än optimala bredden.

1 signal/nät kan bara vara 1 signal
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

[quote="tecno"]Kan du inte ställa in typ 'necked-width' i Orcad? dvs säga att vissa routes går att ställa in med 'tunnare' ledare än optimala bredden.

Ok, lite ny på Orcad så det har vart lite lurigt att hitta sådana trick, men nu vet jag nåt att leta efter iaf.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu har jag inte hunnit att läggas in min OrCad än men jag har bestämt för mig att de värden man lägger in på nets är default och att man kan ändra varje segment fritt.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

De gånger jag har behövt två nät har jag lagt in ett motstånd på 0 ohm, då blir det två skilda nät som man kan ställa in linjebredden på var för sig.

Mycket nyfiken om det finns andra lösningar på problemet:-)
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

PeotryD:
Jo jag har också fuskat så... men det borde finnas ett bättre sätt tycker jag
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går utmärkt att ändra bredd på ledare precis hur som helst. Undertiden man håller på att routa trycker man bara på tangenten W och så skriver man in den bredd man vill fortsätta routa samma ledare med.

Man kan också hålla inne ctrl och markera ett enda segment (t.ex mellan två böjar) och när den är vit, trycker man på W, väljer segment, och skriver in bredden.

För att detta ska funka smidigt, utan att det komemr ett meddelande somsäger att bredden inte är en standardbredd, måste man ställa in max och min-bredder i Tools -> Net. Markera hela tabellen och ändra min con max till kanske 5 20 200. då blir normalbredden alltid 20, men man kan ändra till allt mellan 5 och 200.

Man kan naturligtvis ställa in alla nätbredder där exakt som man vill ha det, men det hjälper inte om man vill ha olika bredd inom samma nät.

Bild

Alla ledare som går till skruvplintens ben 2 och 3 tillhör nätet NET_4
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Madmodder:
Är detta verkligen i Orcad Layout?
Där betyder nämligen ctrl-w "SWAP" Vad nu menas med det...
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Nä du har rätt...

Jag upptäckte att jag hade fel verktyg... måste ju ha "edit segment mode"
Beffo
Kontakt:

Inlägg av Beffo »

Men det går ju fortfarande inte att autorouta med olika bredder. Det svåra är att jag har en riktig spindelnätslayout som kräver jumprar osv... Det gör att det är riktigt svårt att pausa och ändra bredder hit o dit.

Meningen är ju att jag vill ställa in bredder från början som autroutingen kan ta hand om när den hitta bästa vägen

ideèr??
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Glöm bort autorouters när det gäller analog elektronik. Glöm bort autoroutning överhuvudtaget, det blir bara skit. OM du ska använda autorouters gör det på de digitala delarna på ditt kort.
Skriv svar