Jag vill ha en, dual: fräs <> LED laser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jap

Jag vill ha en, dual: fräs <> LED laser

Inlägg av jap »

Jag har en CNC-maskin jag använder för fräsning. Jag skulle vilja göra det dubbla, med en laser, istället för att ha två maskiner.

Jag kikade på detta 5Watt LED laser.
http://optlasers.com/en/cnc-modules/106 ... -head.html

Några som efaring med detta, eller använd en 5W LED laser.
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Jag vill ha en, dual: fräs <> LED laser

Inlägg av Meduza »

För det första så bör du vara medveten om skillnaden mellan en synlig (450nm) gravyrlaser med laserdiod och de CO2-lasrar som oftast används för laserskärning.

Eftersom att detta är en synlig våglängd så absorberas den inte av allt som du normalt sett ser som är genomskinligt, så du kan tex inte skära eller gravera transparent plexiglas med den, och saker som reflekterar en stor mängd ljus (blanka/vita) kommer vara svårare att skära. CO2-lasern laserskärare brukar använda är såpass långvågig att de flesta saker vi tycker är transparenta är helt opaka för den.

Med faktumet att den är synlig så följer också effekten att ditt öga är väldigt bra på att fokusera strålarna på näthinnan, så en olycklig reflektion leder på en bråkdel av en sekund till en brännskada på näthinnan = permanent synskada. Du bör alltså se till att ha maskinen innesluten med säkerhetsbrytare och fönsterrutor som blockerar 450nm. Att förlita sig på skyddsglasögon är inte helt hundra, och om du väljer att gå den vägen bör du se till att fönster är fördragna och dörren låst som på ett riktigt laboratorium som sysslar med dylikt varje gång du använder maskinen.

Sen bör du också ta hänsyn till att det blir en del rök när du laserskär, även om en 5W diodlaser inte genererar samma mängder som en 50W+ CO2-laser, helt enkelt på grund av att den avverkar material såpass mycket långsammare, men du kommer behöva evakuera ut denna utomhus eller via ett flerstegsfilter, och även ur detta hänseende så är en inneslutning lämplig.
jap

Inlägg av jap »

@Meduza, Tack för svaret.

Det var mest för skojs skull. Men det är kanske bedere att köpa en 40W CO2-laser i stället, det är ungefär samma pris.

Detta var mest för att få en ny leksak. Men om CO2 lasern är säkrare, då det antagligen den jag kommer att välja.

Är en 40W LED laser lika stark som en 40W CO2-laser :?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

40W är alltid 40W, oavsett våglängd, vad som händer med det du riktar det på beror på hur bra materialet i fråga är på att absorbera lasern som värme. Riktar du CO2-laser på glas så kommer det bli rejält varmt då glaset absorberar den väglängden, riktar du en vanlig diodlaser på samma glasbit så kommer det gå rakt igenom utan att påverka glaset.

Att säga att CO2-lasern är säkrare är inte helt sant det heller, just reflektioner av motsvarande effekt är mindre farligt då ögonskadorna här mest sker genom uppvärmning av glaskroppen i stället för att fokuseras på näthinnan, men å andra sidan så ser du inte laserstrålen och du har den adderade risken med högspänning som driver laserröret.

Däremot så är det inte vanligt att folk monterar ett CO2-laserrör på sin fräs och kör helt öppet i rummet, något jag tycker man ser titt som tätt att folk gör med diodlasrar som den du länkade, och därför behöver en extra varning.

CO2-laserns glasrör är också betydligt mycket ömtåligare än diodlasern och har en kortare livslängd. Detta gör också att diodlasern oftast har en mycket kortare strålgång då själva laserhuvudet monteras ute på den rörliga delen snarare än med "flying optics" med speglar som är brukligt för co2-laser

Laser är i allmänhet något som har högst reella risker som du behöver ta hänsyn till och inte vifta bort utan snarare planera för att hantera.
jap

Inlägg av jap »

Tanken var att köpa en billig Kina CNC 40wco2 laser.

För som du säger, om laserdioden är så farlig för ögonen :shock: , så jag inte kommer att göra denna ändring på min CNC.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En bra sak att tänka på när du köper de billigaste kina-lasrarna är att flera av dom helt saknar saker som säkerhetsbrytare för luckan och går att köra med luckan helt öppen, dom kanske inte heller har flödesvakt för vattenkylningen, och dör pumpen då så spricker laserröret strax, och de utsugsfläktar som följer med brukar vara minst sagt undermånliga och bör bytas till något vettigare. Se även till att dom har ett riktigt nödstopp monterat som går att slå till om något går åt h-vete.

Sen har dom flesta ett helt värdelöst "bord" för att lägga det du ska skära på från början, om du har möjlighet att köpa en med ett bikakebord eller knivbord i stället, gör det!

Dessa saker går ju såklart att eftermontera om man tänker på det, men det är bra att veta om :-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Billiga kina-lasers saknar ofta tryckluft "air assist" som är viktigt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja air-assist är ett absolut måste på laser!
jap

Inlägg av jap »

Tack för alla goda råd. :tumupp:

Jag tror att detta kommer att bli en CO2-laser. :wink:
Skriv svar