Ekk eller ekrk
-
Ekk eller ekrk
Hej
Ska förlänga kabel från ett lamputtag. Uttaget sitter 3 meter fel så ska skarva vidare så jag får det över bordet. När man läser så är alla regler luddiga. Hade tänkt använda ekk eftersom den kan klamras. Jag går alltså från sockerbit till lampkontakt. Alltså borde ekk vara ok?
Rkk hade ju varit bäst men den får jag ju inte klamra
.
Ska förlänga kabel från ett lamputtag. Uttaget sitter 3 meter fel så ska skarva vidare så jag får det över bordet. När man läser så är alla regler luddiga. Hade tänkt använda ekk eftersom den kan klamras. Jag går alltså från sockerbit till lampkontakt. Alltså borde ekk vara ok?
Rkk hade ju varit bäst men den får jag ju inte klamra
.
Re: Ekk eller ekrk
Du har tänkt att dra en kabel från lampa till lamputtag i taket, från sockerbit i lampan till lamppropp i lamputtaget?
-
Ja fortsätta med en kabel från sockerbiten i taket vidare till en krok där jag ska avsluta med ett lamputtag för att få lampan över bordet
.
.
ekk får klamras, men snyggt blir det ju inte, ekrk är ju mycket snyggare och enklare att klamra 

Var är bilderna?
Eftersom du frågar vad du får göra så svarar jag på det först:
Montera en tunn kabelkanal mellan befintligt uttag och nya kroken.
Lägg rkk i kabelkanalen.
Sätt lamp-stickpropp i ena änden och lamp-skarvuttag i änden vid kroken.
Befintlig sockerbit ersätts med ett lamputtag. (Detta är det enda som är lite tveksamt att göra själv av ovanstående).
För en mer permanent lösning är det att klamra ekk eller ekrk som gäller vilket borde utföras av en lysmask...
Då skarvar han ekrk med befintlig kabel i dosan och täcker med ett doslock.
Vid nya kroken blir det ett fast, takmonterat lamputtag ( alltså inte ett som hänger i sladden).
Eftersom du frågar vad du får göra så svarar jag på det först:
Montera en tunn kabelkanal mellan befintligt uttag och nya kroken.
Lägg rkk i kabelkanalen.
Sätt lamp-stickpropp i ena änden och lamp-skarvuttag i änden vid kroken.
Befintlig sockerbit ersätts med ett lamputtag. (Detta är det enda som är lite tveksamt att göra själv av ovanstående).
För en mer permanent lösning är det att klamra ekk eller ekrk som gäller vilket borde utföras av en lysmask...
Då skarvar han ekrk med befintlig kabel i dosan och täcker med ett doslock.
Vid nya kroken blir det ett fast, takmonterat lamputtag ( alltså inte ett som hänger i sladden).
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om det är en sockerbit tycker jag mest det verkar som det inte finns någon takdosa alls, utan FK kommer ut genom ett rör direkt i taket. Precis som här. Gamla bruna lampkontakter hänger i kablarna bara, och en metallkrok är dragen med plugg i betongen alldeles bredvid.
Om det är så är det svårt att få det snyggt.
Jag skulle nog i så fall ha dragit ur FK:n ända från dosan i väggen, och dragit EKK ända därifrån genom röret, ut till nya stället och satt ett utanpåliggande lamputtag i taket där. EKRK är nog "lite" svår att dra i där...
Annars som mrfrenzy säger, att ta bort befintlig kontakt och skarva med toppklämmor i den dosan och trycka dit ett doslock med näsa.
Om det är så är det svårt att få det snyggt.
Jag skulle nog i så fall ha dragit ur FK:n ända från dosan i väggen, och dragit EKK ända därifrån genom röret, ut till nya stället och satt ett utanpåliggande lamputtag i taket där. EKRK är nog "lite" svår att dra i där...
Annars som mrfrenzy säger, att ta bort befintlig kontakt och skarva med toppklämmor i den dosan och trycka dit ett doslock med näsa.
Det är väl ändå SKK/SKX som gäller i ett torrt bostadsrum och stickproppsansluten utrustning?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, definitivt om man bara ska förlänga mha en sockerbit och en lös lampkontaktshona i andra änden.
Den får ju inte klamras fast i taket. Klamra fast 230V-kabel får man väl egentligen inte göra alls som lekman...
Men nu var det väl mer frågan om ämnesglidningen till att stoppa dit en fast installation.
Den får ju inte klamras fast i taket. Klamra fast 230V-kabel får man väl egentligen inte göra alls som lekman...
Men nu var det väl mer frågan om ämnesglidningen till att stoppa dit en fast installation.

det finns tunna kabelkanaler som kan limmas/klamras mot taket och sen lägger man bara i kabeln, byt ut sockerbiten mot en lampkontakt (hona) och dölj den med en takkåpa
Om det bara är FK som kommer i taket till sockerbiten så hade jag satt dit ett utanpåliggande lamputtag och sedan monterat en lämplig kabelkanal mellan lamputtag och där man vill ha lampan. Sen är det bara att lägga lampans sladd i kabelkanalen och ansluta med stickpropp i uttaget.
Får inte dras i heller.MadModder skrev:EKRK är nog "lite" svår att dra i där...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej det har du rätt i. Kulo o.dyl.. måste synas hela vägen, och max 20cm rakt genom vägg. Men man får skala upp den och köra enkelledarna vidare i rör...