Helgen blev en riktig kanonhelg. Både med tanke på vädret plus att jag hade hjälp från Torsdag till Lördag em av SA2KNG, "Knegge". Han är gillar att jobba, är väldigt duktig och dessutom intresserad, rätt bra kombination

Vi lyckades få upp WARC-beamen och fixa "partytältet".
Jag har införskaffat lite fina elverktyg så jag fick för mig att testa dom genom att bygga en dörr åt koaxintaget på ladugården. Måste säga jag är sjukt nöjd över dom och det är riktigt skoj att snickra när man har bra grejor inom räckhåll utan att behöva jäklas med sladdar och strunt. Anna surrar om uteplats och nu blev jag taggad att bygga en
Anna målade en sida av huset och jag målade alla omålade knutbrädor, dörrfoder mm vitt.
På Söndag blev det en tur och släpande av ris/träd som SM2XJP röjt på grannens mark.
En grej som skedde när vi hade hissat upp WARC-beamen och jag skruvat fast den i masten var att jag hittade 2st M4 insexskruvar i fickan som borde suttit på drivelementet för 12m. Efter några svordommar fick jag skruva loss antennen och vi tog ner den igen. Eftersom min ork var slut efter en lång dag i solen och jag kände det inte fanns kraft för en klättring till så gjorde vi kväll. Knegge valde då att stanna till på Lördag så vi kunde få klart det vilket jag verkligen uppskattar.
Tyvärr var det aurora när jag skulle testa och jämföra med gamla antennen men förhoppningsvis får jag fler försök. Jag är inte 100% nöjd, antennen for lite i frekvens när vi satte dit den vilket förmodligen beror på koppling mot 15m antennerna och eventuellt lite påverkan av masten även om det brukar vara marginellt. Det var mest på 17m som den stack iväg där den är direktmatad 50 ohm, men fortfarande under 1.5:1 på båda banden. Möjligen att man kunde tuna den med skylift eller kran vid tillfälle...vi får se. Den blev rätt rejäl med en fysisk bomlängd på 15.2m där 17m (5el) yagin har 13.5m bom och 12m (6el) har 14.2m bom.
Jag har tänkt köra CQ-M tävlingen som kommer till helgen men vi får se hur vädret blir för det kliar enormt i byggarfingrarna. Att se inbandmasten när vi for och drog ris gjorde att jag blev ännu mer taggad inför det, så vi får se.

En tur till Elektroskandia för att införskaffa lite av en radioamatörs bästa vän

Inte mycket som saknas

Kabelintaget behöver en dörr. Valde att göra det enkelt utan gångjärn eftersom det kan vara nåt år mellan man behöver komma åt det.

Började skruva dit ett ramverk

Sedan en stund senare såg det ut så här. Blev rätt nöjd med fastsättningen även om jag behöver ta och distansera ut själva hasparna uppe så det blir mindre tajt när man ska hänga dit dörren

Fastsättningen

Tokig pirat på väg upp i masten

Hänger dit tramvajern

Militärmasten till höger men mitt i bilden syns inbandmasten som är ca 470m från den här masten.

Knegge står och får ont i nacken

40m 4-SQ, behöver röja ris där i sommar

Grannens lilla (!) kalhygge

Huset som nuförtiden matchar ladugården

En 2/3 av 40m yagin ligger ihopmonterad på backen och bommen till OB16-3 trebandaren syns

6m yagin. Funderar på att göra ett materialställ ungefär där allt aluminium ligger

10m stacken till vänster, 60m masten i mitten och lilla masten med 5el för 15 och 4el för 20 till höger. 80m 4-SQ närmast.

160m vertikalen

Efter vi hissat tramvajern så var Knegge rastlös och ville jobba vidare så vi flyttade "partytältet" och riktade upp det + förstärkte hörnen. Ursäkta den dåliga bilden men det hade börjat bli mörkt ute och då duger inte de här kamerorna mycket

Hicco ligger och sover

WARC-yagi redo att tunas

Anna är ute och leker med Hicco

KNG står vid beamen

Jag sitter deprimerat och försöker förstå mig på varför beamen inte ser ut som den borde med miniVNAn. Tillslut fimpade vi den och tunade på traditionellt sätt jag är van med MFJn och vipps så fick vi till den. Behöver undersöka varför det krånglade så hemskt men min misstanke är att pga bristfälliga mjukvaran till mobiltelefonen så bör man använda PCn nästa gång med bättre möjilghet att få en överblick + lägga till markörer mm.

En glad SA2KNG

Antennen uppe, för att sedan skruvas fast och skickas ner pga mitt misstag att glömma skruva fast tipparna på 12m

Fastsättning av tramvajern, den här stubben överlever nog ett tag till som tramankare

Nytt försök på Lördag med aningens sämre väder men tur nog började det blåsa först när vi blev klara.

Knegge sköter vinschen så jag får bespara händerna inför klättringen

Beamen på väg upp med klätterväska och vattenflaska hängandes

Frän bild som KNG tog med mig mitt i solen skruvandes på antennen

Och så här ser den ut uppifrån sittandes på ca 22m höjd

Åt andrahållet

Hittade en kompis uppe på 16m höjd (!)

Symmetrin förstörd men det blev nog hyffsat bra

Inbandmasten

Kabelröret till övergången av åkern, som nu är utarrenderad och nyplöjd.

Nu ska det upp antenner inom en snar framtid (!)