Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Fint. :)

Hehe, den som monterade ihop den där burgaren hade nog lite bråttom. :p
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, jo den var lite kvaddad men god var den :)

Är nere på stationen igen, i helgen blir det en massa arbete med WARC-beamen att försöka slutföra den. Förhoppningsvis även att montera upp vinschen och förbereda för att eventuellt kanske kunna lyfta upp den nästa helg.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Helgen spenderades givetvis i Burträsk och jag fick lite mer gjort. Jag har nu byggt klart WARC-yagin och förhoppningsvis är det möjligt att lyfta upp den till helgen. Imorgon beger vi oss söderut igen för att fortsätta arbetet och denna gång har jag med mig arbetsledaren Hicco och flickvännen Anna :)

Jag har förhört grannen om lite virke som finns hos mig som han äger om ett bra pris. Då tänkte jag bygga ett materialställ på gården med fack för aluminiumrör mm. Jag har lite funderingar på hur jag ska göra grunden till det. En ide är att bara ställa ut plattor ovanpå gräset med plint alternativt bara betonghålsten och bygga den utan att röra marken. Bäst hade varit att gjuta en platta men egentligen är det inte direkt ömtåliga grejor som ska ligga där så om det skjuter lite kanske inte är hela världen? Åsikter? Marken är lera...isolera vore ju också en möjlighet.

SM2XJP kom även förbi så vi fixade en ny koax till en magnetantenn för hans bil.

Bild
Grävde fram lite aluminiumrör som hade växt över.

Bild
Och lite armeringsnät :)

Bild
Såg på elfa de hade sådana här för ca 13kr/st så jag köpte ett gäng.

Bild
Åsså fotograferade jag lite på en liten promenad

Bild
En dålig bild på WARC-beamen, höll nog på att börja skymma, därför kassa kvaliten

Bild
Kapar gamla 20m elementen så det passar för 17m

Bild
Lite blött på åkern fortfarande men det torkar fort i finvädret

Bild
Jag börjar ha rätt gott om gamla tippar :)

Bild
Den här har jag sökt så sjukt mycket. Jag trodde jag hade tappat den vid WARC-beamen i höstas men lyckades aldrig hitta den. Tillslut gav jag med mig och övervägde först att köpa en Ironside men den skulle kosta hälften av vad ett helt nytt set kostar så det blev en Biltema + en långhylsa från Swedol. Nu dock lyckades jag hitta den under gräset (!). Knappt rostig heller och fungerar utmärkt, snacka om kvalite :) Grymt lycklig :)

Bild
Sidostag monterade

Bild
Beprövad design, fungerar fint.

Bild

Bild
Suddigt men det är iaf hur jag gör anslutningarna mot antennen. Det är någon gammal ethernetkabel som jag hittat med rätt bra prestanda. Kontakter för RG-213/RG-214 passar och den är quadruppelskärmad. Lite bättre prestanda än RG-214. Jag körde först biltemas gummilack för att sedan köra ett lag med Nitto vulkmassa och sedan eltejp för UV-skydd.

Bild
Nu dags att göra RF-chokarna, kärnan består av ett gammalt plaströr.

Bild
Fick för mig att göra så här. Då finns det inte någon risk att kapacitiva kopplingen mot bommen ska förstöra prestandan på RF-choken

Bild
Båda på plats, ska bara försöka hitta nå buntband av rostfritt att säkra dom med också.

Bild
Hairpin för 12m behövdes. På 17m är det direktmatat men jag lyckades inte få till det bra på 12m så fick bli en hairpin.

Bild
Förhoppningsvis får jag snart igång min nya vinsch så jag slipper det här. Den fuungerar fint med mindre antenner men på lite större grejor så skulle jag behövt göra en annan trumma till den så man kan snurra repet flera varv. Liknande den vi använde hos Gunnar (SG3P) ifjol.

Bild
Skulle behövt dränera ur det här, eller iaf fylla upp lite mer.

Bild
Fortfarande sexig :) Mellan nedersta och näst nedersta antennen ska WARC beamen in, då förstörs tyvärr symmetrin.

Bild
Balk på plats

Bild
Lite jobbigt att få dit vinschen men med lite tjurighet går det. Den väger mer än man kan tro...

Bild
Detta blev onödigt biffigt och krångligt. Hade varit enklare att göra 2st plattor och bara bult tror jag.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

:bravo:

Men det måste vara jobbigt att köra runt med handjagarn när gräset skall klippas. En massa master och stag att kryssa runt mellan.

För övrigt anser jag likt Cato om kartago, att det saknas antenner för riktiga amatörband. Jag menar, en 10m parra borde ju inte vara så stort jobb jämfört med några andra av dina projekt :D

En mer seriös fråga: Hur har du löst indragningen av kablar i huset? Det mesta är väl nedgrävt. Går du upp över mark innan du går in i huset? Koaxar i den där kalibern är ju inte varken lätta eller bra att kröka för skarpt. Men du kanske går över till något smidigare än 7/8 redan utomhus? Och får man såna kabel-rör torra, eller är dom konstant vattenfyllda? Alltså inte koaxarna utan rören du drar i, om du gör det förresten.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, nää jag håller mig ifrån de där banden som mest består av självsvängande störsändare som SM3WMU uttryckte det.

Jag har all switchning ute i ladugården, går med 1/2" koax via kabelstege in i switchrummet där det bara är ett stort hål i golvet där de går upp. Sedan övergår de med 1/2" superflex eller RG-217 till switcharna. Mellan ladugården och huset går det 4st RG-17 som är en styv jäkla kabel och den går direkt genom en gammal ventil in i källaren där jag sedan övergår till RG-213 i resten av huset.

Jag tror nog det är vatten i kabelrören för det mesta, det är inte direkt några supertäta anslutningar så jag har svårt att tro det inte ska läcka in. I så fall ska man väl köra med typ avloppsrör men även då kan det nog vara svårt. Jag har dessutom på några ställen slarvat med att täppa till "ingången" till rören och då blir det ju ännu värre. Jag har kabelrör mellan 60m masten vid ladugården <-> ladugården <-> huset. Det finns även ett kabelrör nedgrävt ut till 6m yagin. I övrigt ligger koax antingen nedgrävd direkt i mark eller så ligger de ovanpå.

Jag är inte direkt någon man ska följa i hur jag gjort för det är inte så vackert. Man hade kunnat göra det mycket snyggare men då hade det krävts mer pengar och mer tid. Hade jag gjort om allt hade det blivit en aning annorlunda.

Här är några bilder,
Bild
Kabeldiket mellan ladugården och 60m masten. Den masten agerar knutpunkt för militärmasten och andra 60m masten.

Bild
Graven mellan huset och ladugården

Bild
Graven till 6m beamen (18m mast)

Bild
Inte så vackert men...

Bild
Kabelintag

Bild
Paneler för 2st 60-ledare som används för att switcha allt som går in till huset

Bild
Här är ett intag med det mesta koaxerna. Är fortfarande ett par som ska dras om. Det har även tillkommit nån. Jag behöver göra ett skåp som täcker kopplingsplinten och fixa en dörr åt stora lådan.

Bild
VikHe

Inlägg av VikHe »

Har du haft något åskbesök?

Vill minnas att du lagt ganska ordentligt med jordlina parallellt med koax och signalkabel, tänkte om det har blivit testat i praktiken också..

Jag är ju ingen expert eller så, men de flesta av masterna ser ändå ut att kvala in på "högsta punkten" inom närområdet :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nope, än har jag haft åskan som närmast i kraftledningen några hundra meter från stationen. Eventuellt kan det varit i 160m vertikalen, varken jag eller SM2LIY som såg när det slog ner kunde avgöra det. Men iaf inte någon direktträff i någon av de högsta masterna och förhoppningsvis slipper jag uppleva det, även om det troligtvis kommer ske någon gång.

ADSL skyddet fungerar dock utmärkt, det hör man gasurladdningsrören smälla och lysa till i då och då vid åska. Jag har fortfarande en del förbättringar att göra på skyddsfronten mot åska för att jag ska känna mig 95% trygg även om jag kommit rätt långt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Helgen blev en riktig kanonhelg. Både med tanke på vädret plus att jag hade hjälp från Torsdag till Lördag em av SA2KNG, "Knegge". Han är gillar att jobba, är väldigt duktig och dessutom intresserad, rätt bra kombination :) Vi lyckades få upp WARC-beamen och fixa "partytältet".

Jag har införskaffat lite fina elverktyg så jag fick för mig att testa dom genom att bygga en dörr åt koaxintaget på ladugården. Måste säga jag är sjukt nöjd över dom och det är riktigt skoj att snickra när man har bra grejor inom räckhåll utan att behöva jäklas med sladdar och strunt. Anna surrar om uteplats och nu blev jag taggad att bygga en :)

Anna målade en sida av huset och jag målade alla omålade knutbrädor, dörrfoder mm vitt.

På Söndag blev det en tur och släpande av ris/träd som SM2XJP röjt på grannens mark.

En grej som skedde när vi hade hissat upp WARC-beamen och jag skruvat fast den i masten var att jag hittade 2st M4 insexskruvar i fickan som borde suttit på drivelementet för 12m. Efter några svordommar fick jag skruva loss antennen och vi tog ner den igen. Eftersom min ork var slut efter en lång dag i solen och jag kände det inte fanns kraft för en klättring till så gjorde vi kväll. Knegge valde då att stanna till på Lördag så vi kunde få klart det vilket jag verkligen uppskattar.

Tyvärr var det aurora när jag skulle testa och jämföra med gamla antennen men förhoppningsvis får jag fler försök. Jag är inte 100% nöjd, antennen for lite i frekvens när vi satte dit den vilket förmodligen beror på koppling mot 15m antennerna och eventuellt lite påverkan av masten även om det brukar vara marginellt. Det var mest på 17m som den stack iväg där den är direktmatad 50 ohm, men fortfarande under 1.5:1 på båda banden. Möjligen att man kunde tuna den med skylift eller kran vid tillfälle...vi får se. Den blev rätt rejäl med en fysisk bomlängd på 15.2m där 17m (5el) yagin har 13.5m bom och 12m (6el) har 14.2m bom.

Jag har tänkt köra CQ-M tävlingen som kommer till helgen men vi får se hur vädret blir för det kliar enormt i byggarfingrarna. Att se inbandmasten när vi for och drog ris gjorde att jag blev ännu mer taggad inför det, så vi får se.

Bild
En tur till Elektroskandia för att införskaffa lite av en radioamatörs bästa vän

Bild
Inte mycket som saknas :)

Bild
Kabelintaget behöver en dörr. Valde att göra det enkelt utan gångjärn eftersom det kan vara nåt år mellan man behöver komma åt det.

Bild
Började skruva dit ett ramverk

Bild
Sedan en stund senare såg det ut så här. Blev rätt nöjd med fastsättningen även om jag behöver ta och distansera ut själva hasparna uppe så det blir mindre tajt när man ska hänga dit dörren

Bild
Fastsättningen

Bild
Tokig pirat på väg upp i masten

Bild
Hänger dit tramvajern

Bild
Militärmasten till höger men mitt i bilden syns inbandmasten som är ca 470m från den här masten.

Bild
Knegge står och får ont i nacken

Bild
40m 4-SQ, behöver röja ris där i sommar

Bild
Grannens lilla (!) kalhygge

Bild
Huset som nuförtiden matchar ladugården :) En 2/3 av 40m yagin ligger ihopmonterad på backen och bommen till OB16-3 trebandaren syns

Bild
6m yagin. Funderar på att göra ett materialställ ungefär där allt aluminium ligger

Bild
10m stacken till vänster, 60m masten i mitten och lilla masten med 5el för 15 och 4el för 20 till höger. 80m 4-SQ närmast.

Bild
160m vertikalen

Bild
Efter vi hissat tramvajern så var Knegge rastlös och ville jobba vidare så vi flyttade "partytältet" och riktade upp det + förstärkte hörnen. Ursäkta den dåliga bilden men det hade börjat bli mörkt ute och då duger inte de här kamerorna mycket

Bild
Hicco ligger och sover :)

Bild
WARC-yagi redo att tunas

Bild
Anna är ute och leker med Hicco

Bild
KNG står vid beamen

Bild
Jag sitter deprimerat och försöker förstå mig på varför beamen inte ser ut som den borde med miniVNAn. Tillslut fimpade vi den och tunade på traditionellt sätt jag är van med MFJn och vipps så fick vi till den. Behöver undersöka varför det krånglade så hemskt men min misstanke är att pga bristfälliga mjukvaran till mobiltelefonen så bör man använda PCn nästa gång med bättre möjilghet att få en överblick + lägga till markörer mm.

Bild
En glad SA2KNG :)

Bild
Antennen uppe, för att sedan skruvas fast och skickas ner pga mitt misstag att glömma skruva fast tipparna på 12m

Bild
Fastsättning av tramvajern, den här stubben överlever nog ett tag till som tramankare

Bild
Nytt försök på Lördag med aningens sämre väder men tur nog började det blåsa först när vi blev klara.

Bild
Knegge sköter vinschen så jag får bespara händerna inför klättringen

Bild
Beamen på väg upp med klätterväska och vattenflaska hängandes

Bild
Frän bild som KNG tog med mig mitt i solen skruvandes på antennen

Bild
Och så här ser den ut uppifrån sittandes på ca 22m höjd

Bild
Åt andrahållet

Bild
Hittade en kompis uppe på 16m höjd (!)

Bild
Symmetrin förstörd men det blev nog hyffsat bra

Bild
Inbandmasten

Bild
Kabelröret till övergången av åkern, som nu är utarrenderad och nyplöjd.

Bild
Nu ska det upp antenner inom en snar framtid (!)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Alltså som oinvigd i radioamatörsvängen... Hur många antenner behöver man och varför?
När jag kollar på tex denna bild, så ser alla antenner ut att vara samma "sort"? Är dom det?:
Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Yes, dom är precis likadana. Det är en stack (faktiskt världens näst största roterande) för 15m (21 MHz) och anledningen att ha många är för att få högre förstärkning plus att få lägre strålningsvinkel i vertikalplanet.

Här är en plot som visar statistik (staplarna) på vilka vinklar som signaler kommer in just i Burträsk. Jag tog det här exemplet på 300 grader mot USA för det visar väldigt tydligt vad jag ska försöka förklara.

Bild

Den blå linjen är ett antennsystem med 3st antenner som sitter 45/30/15 som exempel. Det röda är om du har en antenn som sitter 40m upp och den gröna är en antenn som bara sitter en våglängd upp (15m). Som du ser så är antennen som sitter 15m upp inte så vidare bra i gain (vertikala axeln) där det finns mycket anländande signaler (mellan 1-9 grader ca) och enda sättet att få ner strålningsvinkeln är antennhöjd. Antingen genom att ha en hög mast eller en sluttande terräng runt.

Men, om du höjer antennen på flat terräng som exemplet visar till 40m, så får du ner strålningsvinkeln men du får en massa dippar va 10e grad som syns på grafen. I det här fallet klarar vi oss rätt bra eftersom på 15m är det väldigt låga strålningsvinklar och inte mycket signaler anländer ovanför ca 10 grader. Men det är inte alltid fallet och resultatet av detta blir att när inkommande signaler varierar i gradtal får du väldigt mycket QSB (signalen varierar i signalstyrka).

Sättet för att bota detta är att stacka flera antenner vertikalt i masten och på så sätt "samla" ihop signalerna, man får mer förstärkning och en bredare loob. Det går även att göra tricks som att fasförskjuta antenner 180 grader och styra fasningslooben vilket är gjort både på 15m stacken och 20m stacken @SJ2W.

Jag tror många som lyssnat på stationer med stora antennsystem kan vittna om att höga antenner (framförallt stackade) håller banden öppna längre. Jag får ibland höra kommentarer från folk som inte hör ens hälften av alla stationer vi kör pga de har en betydligt mycket lägre antenn. Det är speciellt tydligt vid bandöppningar och när banden stänger pga att strålningsvinklarna är lägre då.

Folk surrar om antenner och nån dB hit och dit men den verkligt stora förstärkningen får du genom att ha antennen på en lämplig höjd och eventuellt stacka. Och för att spy lite galla på vertikala antenner så lämpar de sig bara där du inte kan få upp en horisontell antenn på lämplig höjd vilket är minst en halv våglängd ca. OM du inte bor vid saltvatten.

Hoppas det ger lite klarhet i det hela.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Fel av mig, det är mot Japan och inte USA ☺
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Jo, miniVNA-appen kan busa ibland,
det verkar lite känsligt vilken maskin man kör den på, i in gamla telefon krånglade den alltid, på androidpaddan krånglar den aldrig och på en annan enhet krånglar den ibland.
Jag tror också att den är mer benägen att busa om batteriet är på upphällningen, men det är bara en känsla jag har fått.
Annars är den :tumupp: för kortvågspillande, både till antenner, transmissionsledningarna och filter.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Börja och tänka på denna tråd och bilder när jag läste denna nyhet....http://www.bt.se/nyheter/haglaredsmasten-har-gatt-av/

Sicken åktur man kan få - fast du sätter la ihop bitarna bra!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jäklar i min låda, jag har nu läst tråden från start till slut, det tog nästan tre veckor, men då har jag bara läst när jag haft tid då och då.

Imponerande byggen, och imponerande energi.

Jag älskar projekt när folk verkligen går all in, stor tumme upp för det ! :tumupp:

..Dessutom kan jag MYCKET mer om både master, antenner och diverse annat nu än innan jag började läsa :)
jakosu

Inlägg av jakosu »

Riktigt bra beskrivning av stackningen. Nu kommer potentiellt en dum fråga, finns det någon punkt där höjden stacken är placerad slutar vara relevant? Dvs om de praktiska bekymren var försumbara, skulle man då gärna ha en stack för (exempelvis) 21 MHz placerad 900m upp i en mast?

Du kanske skulle åkt förbi Cue Dee i Robertsfors och presentera din station så kanske de skulle sponsra några fackverkare :)

Har ett torp i Bursiljum inte allt för rackarns långt bort från dina master(som man ser rätt tydligt om man kryssar förbi Burträsk).
Skriv svar