2 brytare 1 signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

2 brytare 1 signal

Inlägg av tecno »

Behöver hjälp med följande då det står helt stilla i 'kontoret' :)

1. Har en NC ändlägesbrytare
2. Har en induktiv givare (NPN NO)

Problemet är på min nya ombyggnation av en liten svarv som redan har dessa brytarna från 'begynnelsen' men då med ett annat styrsystem som jag ej har underlag till. Nåväl så här är det hela tänkt i MACH3.

Home position, här används en NC brytare. Brytaren öppnas och Mach stannar samt vänder riktning och stannar då brytaren sluter. Detta kräver då en högkvalitativ mekanisk brytare. Då kan man tydligen komplettera med en induktiv givare som då i kombination med den andra brytaren skapa en noggrannare *home* postition.
OBS! den induktiva givaren får bara bli aktiv när den mekaniska är i NO läget och sen ska de tillsammans bli NC då den induktiva är i rätt läge.

Varför den mekaniska skall vara NC är att den även kommer programvarumässigt att fungera som ändlägesbrytare och bör då vara typen NC för att utesluta ev andra fel i slingan. NO är inte säkert i det läget!

Mitt dilemma kommer i hur jag skall få till detta med den induktiva givaren att ge mig den slutande precisions 'slutningen'? Att det måste till nån sorts logik är ju klart men jag kan bara inte få till det, nån AND och nåt annat måste väl till. Finns det någon vänlig skäl som kan hojta till hur detta kan lösas vore jag tacksam.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En brytare som är NC (normalt stängd) kan inte bli NO (normalt öppen) bara sådär.

Men iaf. Låt säga att den induktiva ger rätt läge innan den mekaniska brytaren gått till stängt läge. Vad ska hända då?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det så att de har haft båda som NO i det gamla Siemens systemet, knäppt men OK det kanske har varit så. Har ingen dokumentation som säger hur det har varit kopplat.

I varje fall, den mekaniska ska vara NC och blir öppen vid home läget. Detta gör att Mach stannar/vänder och stannar när den stänger = HOME.

Allt är frid och fröjd så länge brytaren har bra repetitions noggrannhet vilket jag inte tror att den har utan den duger gott till att vara ändläges brytare.

Den induktiva NO vill jag att den ska bli aktiv när den andra går från stängd till öppen och när den blir stängd så ska den induktiva ta över och stänga först när givaren är i rätt läge.

Virrigt eller, jag är lite trött
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok, när brytaren trycks in ska den induktiva stänga, och sen troligen öppna innan brytaren stänger, och då stänga istället för brytaren, för att sen sluta bestämma när brytaren stänger igen. hmm... Ja det var ju lite bökigt.

Är det en hög eller låg signal som går från ändläges/home-brytaren?
Senast redigerad av MadModder 9 april 2006, 00:20:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Näe...

Så länge den mekaniska är öppen så är den master
När den stänger så ska den induktiva ta över och vid första bästa STÄNGA.

Kan ställa signalnivån som hög eller låg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaha, så när brytaren väl stänger, så får inte signalen komma ut förrän induktiva säger så.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

just så
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En liten sanningstabell.
0 = öppen/låg
1 = stängd/hög
IND = induktiv givare
MEK = mekanisk brytare
UT = utsignal

Kod: Markera allt

IND  MEK  UT
-------------
 0    1    1     Normal position/i arbetet
 1    1    1     Nära ändläge, på väg in
 1    0    0     Ändläge
 1    1    0     Nära ändläge, på väg ut
 0    1    1     Home
Som du ser uppstår ett litet problem. Det ska vara olika utsignal med samma position på givaren och brytaren beroende på om den rörliga delen är på väg mot eller från ändläget. En logisk grind klarar inte det. Det krävs någon slags latch/flip-flop/räknare. Då är det nog lika bra att stoppa dit en liten mikrokontroller...
Skriv svar