Hej. Jag e väldigt ljudintresserad å tänkte försöka bygga en apparat som ska generera spänningspulser efter basen i ljudet från låten via en TIP31 trasistor för att få led att blinka i takt.
Har redan en färdig prototyp som funkar men tänkte uppgradera den för att höja värdet och användarbredden för apparaten. Tanken är att den ska bli intressant på marknaden efteråt för de som inte vill eller kan bygga egna.
Har ritat upp kretsshema över hur prototypen är kopplad och hur den nya kopplingen kommer se ut.
Hoppas ni kan hjälpa mig med följande frågor.
1. Det går in 12vdc, 2a, i apparaten, men jag får endast ut max 5,5 vdc peak vid Led ut. Jag vill få ut så mycket spänning som möjligt vid kopplingslisten för att lättare kunna köra 12v ledslingor. Hur bör jag göra?
2. Driftleden, mellan led ut + och TIP31 höger pin, lyser för starkt. Vad är lämpligt motstånd?
3. Vart ska jag sätta säkringar för att förhindra att varken apparaten, ledslingorna eller ljudkällan som kommer in i Audio in pajjar/brinner upp?
4. Man ska kunna justera frekvensen som ska ge spänningspulserna samt kunna justera nivån på leden med. Den variabla drosseln vet jag vart den ska sitta men inte vart potentiometern för nivåjustering ska sitta.
5. Övriga synpunkter.
Tack för svar! Ber om ursäkt i förväg för kladdiga ritningar och dåliga förklaringar. Fråga om ni inte förstår vad jag menar!
Hjälp med projekt
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
- Ort: Hällingsjö
Re: Hjälp med projekt
En TIP31 är inte den ideella transistor för detta (eller så värst mycket annat). Men låt oss börja vid början:
1: Du vill kunde styra förstärkningen på det inkomna signal. Detta brukar i sin enkla form att betyda en volymkontroll + en op-amp med kringkomponenter.
2: Du vill kunde reglera ton-område för vad som ska aktivera LED'na. Detta går att göra men är inte lika enkelt men innebär i grunden ett lågpass + ett högpass filter med lite op-amp med tillbehör. Enklare är att välja t.ex. basen och då fixa den filtrering under steg 1.
3: En smältsäkring förhindrar bara brand, den räddar ingen elektronik. Rätt design räddar elektronik.
4: Ditt schema/din koppling har alla förutsättningar för att inte fungera mer än bara till nöd vilket du ju har upptäckt.
Du behöver alltså:
* En AC-avkoppling mellan ljudkällan och kretsloppet. Detta kallas en kondensator och finns i parti och minut.
* En förstärkerkoppling med variabel förstärkning alternativt med fast förstärkning men med variabel ingångssignal. I grunden samma sak och komponenter men med en aning olika koppling rörande potentiometern.
* Ett ställbart filter, kan simplicificeras till "bara" ett bas-filter och kombineras med förstärkningssteget.
* Ett drivsteg - som i grunden kan vara en TIP31 eller liknande.
Orsaken till den nuvarande kopplings begränsade funktionalitet är brist på förstärkningssteg, bra bias-styrning och rätt drivning av LED'na.
I övrigt har du skrivit ett mycket bra inlägg, det beskriver vad du vill uppnå, vad du har gjort och var det tar stopp. Föredömligt! Om andra bara kunde ta lärdom av detta.
1: Du vill kunde styra förstärkningen på det inkomna signal. Detta brukar i sin enkla form att betyda en volymkontroll + en op-amp med kringkomponenter.
2: Du vill kunde reglera ton-område för vad som ska aktivera LED'na. Detta går att göra men är inte lika enkelt men innebär i grunden ett lågpass + ett högpass filter med lite op-amp med tillbehör. Enklare är att välja t.ex. basen och då fixa den filtrering under steg 1.
3: En smältsäkring förhindrar bara brand, den räddar ingen elektronik. Rätt design räddar elektronik.
4: Ditt schema/din koppling har alla förutsättningar för att inte fungera mer än bara till nöd vilket du ju har upptäckt.
Du behöver alltså:
* En AC-avkoppling mellan ljudkällan och kretsloppet. Detta kallas en kondensator och finns i parti och minut.
* En förstärkerkoppling med variabel förstärkning alternativt med fast förstärkning men med variabel ingångssignal. I grunden samma sak och komponenter men med en aning olika koppling rörande potentiometern.
* Ett ställbart filter, kan simplicificeras till "bara" ett bas-filter och kombineras med förstärkningssteget.
* Ett drivsteg - som i grunden kan vara en TIP31 eller liknande.
Orsaken till den nuvarande kopplings begränsade funktionalitet är brist på förstärkningssteg, bra bias-styrning och rätt drivning av LED'na.
I övrigt har du skrivit ett mycket bra inlägg, det beskriver vad du vill uppnå, vad du har gjort och var det tar stopp. Föredömligt! Om andra bara kunde ta lärdom av detta.
Re: Hjälp med projekt
1. Konstruktion kan nog få en lysdiod till att flämta lite, det är så denna kretsen fungerar. Tydligt lysande kan du glömma.
2. Är lyset för starkt kan ett lämpligt värde på motståndet vara dubbelt så stort som du har nu.
3. För att skydda ljudkällan behövs främst en kondensator, inte säkring.
4. Jag vet då inte var drosseln ska sitta. Där den sitter nu gör den inte mycket till eller ifrån.
5. Övrig synpunkt, instämmer med Icecap, det är en riktigt dålig konstruktion med flera stora brister och feltänk.
Audio-signalen är en växelspänning men hanteras som om det vore en likspänning.
Spolen kommer inte ge något nämnvärt.
Transistorn TIP31, om den är av typen PNP då är det Anna Bok som sjunger här.
Denna krets är enkel men fungerar på korrekt sätt och kan lätt anpassas för dina behov: Fungera även på 12 Volt och byter du högra trissan till en TIP31 den kan driva en 12-volts slinga så länge trissan inte blir hetare än att du kan hålla i den. Med trissan mot kylplåt kan den nog driva 2-3 meter slinga.
Slingan ersätter då lysdioden och motståndet som finns på detta schemat, eftersom motstånd redan finns i slingan.
Vill du koppla ljud direkt utan att gå via mikrofon, ta bort mikrofonen och dess motstånd och mata audio-signalen in på kondensatorn märkt 100n.
Lycka till.
Ifall du undrar, Anna Bok ser ut så här i rysk version.
2. Är lyset för starkt kan ett lämpligt värde på motståndet vara dubbelt så stort som du har nu.
3. För att skydda ljudkällan behövs främst en kondensator, inte säkring.
4. Jag vet då inte var drosseln ska sitta. Där den sitter nu gör den inte mycket till eller ifrån.
5. Övrig synpunkt, instämmer med Icecap, det är en riktigt dålig konstruktion med flera stora brister och feltänk.
Audio-signalen är en växelspänning men hanteras som om det vore en likspänning.
Spolen kommer inte ge något nämnvärt.
Transistorn TIP31, om den är av typen PNP då är det Anna Bok som sjunger här.
Denna krets är enkel men fungerar på korrekt sätt och kan lätt anpassas för dina behov: Fungera även på 12 Volt och byter du högra trissan till en TIP31 den kan driva en 12-volts slinga så länge trissan inte blir hetare än att du kan hålla i den. Med trissan mot kylplåt kan den nog driva 2-3 meter slinga.
Slingan ersätter då lysdioden och motståndet som finns på detta schemat, eftersom motstånd redan finns i slingan.
Vill du koppla ljud direkt utan att gå via mikrofon, ta bort mikrofonen och dess motstånd och mata audio-signalen in på kondensatorn märkt 100n.
Lycka till.
Ifall du undrar, Anna Bok ser ut så här i rysk version.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
- Ort: Hällingsjö
Re: Hjälp med projekt
Kanske borde tillägga att jag såg ritningen på youtube för typ 5 år sen och byggde den då så är inget färskt projekt
Kan hoppa frekvensjusteringen, kör på en simpelt fast lågpassfilter istället. Det enda jag inte greppar på schemat är vilket som är det tillhörande motståndet för micen. Jag kommer utan tvekan koppla ljudkällan via 3,5 mm uttagssockel så micen och motståndet kommer alltså inte behövas då. Sen undrar jag över 10 uF konden, det är en elektrolytkond med polariserade ben va, därav + tecknet? Om någon kan vara så hjärtlig och fixa ett komplett schema så är jag otroligt tacksam
Har inte grejjat så mycket med svagströmselektronik på ett tag så är lite ringrostig.

Icecap skrev:En TIP31 är inte den ideella transistor för detta (eller så värst mycket annat). Men låt oss börja vid början:
1: Du vill kunde styra förstärkningen på det inkomna signal. Detta brukar i sin enkla form att betyda en volymkontroll + en op-amp med kringkomponenter.
2: Du vill kunde reglera ton-område för vad som ska aktivera LED'na. Detta går att göra men är inte lika enkelt men innebär i grunden ett lågpass + ett högpass filter med lite op-amp med tillbehör. Enklare är att välja t.ex. basen och då fixa den filtrering under steg 1.
3: En smältsäkring förhindrar bara brand, den räddar ingen elektronik. Rätt design räddar elektronik.
4: Ditt schema/din koppling har alla förutsättningar för att inte fungera mer än bara till nöd vilket du ju har upptäckt.
Du behöver alltså:
* En AC-avkoppling mellan ljudkällan och kretsloppet. Detta kallas en kondensator och finns i parti och minut.
* En förstärkerkoppling med variabel förstärkning alternativt med fast förstärkning men med variabel ingångssignal. I grunden samma sak och komponenter men med en aning olika koppling rörande potentiometern.
* Ett ställbart filter, kan simplicificeras till "bara" ett bas-filter och kombineras med förstärkningssteget.
* Ett drivsteg - som i grunden kan vara en TIP31 eller liknande.
Orsaken till den nuvarande kopplings begränsade funktionalitet är brist på förstärkningssteg, bra bias-styrning och rätt drivning av LED'na.
I övrigt har du skrivit ett mycket bra inlägg, det beskriver vad du vill uppnå, vad du har gjort och var det tar stopp. Föredömligt! Om andra bara kunde ta lärdom av detta.
E Kafemans schema ser tämligen simpelt ut! Om vi utgår från den ritningen istället, ni har inte något tips på ett komplett schema där det finns med ett sätt att styra förstärkningen osv? Alltså modda schemat en aning efter mina behov som jag skrivitE Kafeman skrev:1. Konstruktion kan nog få en lysdiod till att flämta lite, det är så denna kretsen fungerar. Tydligt lysande kan du glömma.
2. Är lyset för starkt kan ett lämpligt värde på motståndet vara dubbelt så stort som du har nu.
3. För att skydda ljudkällan behövs främst en kondensator, inte säkring.
4. Jag vet då inte var drosseln ska sitta. Där den sitter nu gör den inte mycket till eller ifrån.
5. Övrig synpunkt, instämmer med Icecap, det är en riktigt dålig konstruktion med flera stora brister och feltänk.
Audio-signalen är en växelspänning men hanteras som om det vore en likspänning.
Spolen kommer inte ge något nämnvärt.
Transistorn TIP31, om den är av typen PNP då är det Anna Bok som sjunger här.
Denna krets är enkel men fungerar på korrekt sätt och kan lätt anpassas för dina behov: Fungera även på 12 Volt och byter du högra trissan till en TIP31 den kan driva en 12-volts slinga så länge trissan inte blir hetare än att du kan hålla i den. Med trissan mot kylplåt kan den nog driva 2-3 meter slinga.
Slingan ersätter då lysdioden och motståndet som finns på detta schemat, eftersom motstånd redan finns i slingan.
Vill du koppla ljud direkt utan att gå via mikrofon, ta bort mikrofonen och dess motstånd och mata audio-signalen in på kondensatorn märkt 100n.
Lycka till.
Ifall du undrar, Anna Bok ser ut så här i rysk version.


Re: Hjälp med projekt
Mikrofonen och dess motstånd sitter rakt ovanför varandra, bägge ska bort om du kör direkt signal.
Kondensatorn är polariserad, vilket är bra. Om typen är elektrolyt eller tantal har ingen betydelse.
En form av lågpass filtrering finns redan men bry dej inte om detta nu. Samma sak med styrning av förstärkning, det blir steg 2 eller steg 10.
Vilket steg det blir beror på hur väl du lyckas bygga efter detta schema utan att få allt för många felkopplingar.
Det är välkänt att om man bygger i del-steg, och kollar om varje steg fungerar, innan man ger sej på nästa steg, ger det större chans att lyckas med slutresultatet.
Som vid husbyggande, man börjar med att få de två första tegelstenarna att hålla ihop innan det är lönt att fundera på hur man ska hänga upp taket.
Kondensatorn är polariserad, vilket är bra. Om typen är elektrolyt eller tantal har ingen betydelse.
En form av lågpass filtrering finns redan men bry dej inte om detta nu. Samma sak med styrning av förstärkning, det blir steg 2 eller steg 10.
Vilket steg det blir beror på hur väl du lyckas bygga efter detta schema utan att få allt för många felkopplingar.
Det är välkänt att om man bygger i del-steg, och kollar om varje steg fungerar, innan man ger sej på nästa steg, ger det större chans att lyckas med slutresultatet.
Som vid husbyggande, man börjar med att få de två första tegelstenarna att hålla ihop innan det är lönt att fundera på hur man ska hänga upp taket.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 17 december 2014, 15:29:16
- Ort: Hällingsjö
Re: Hjälp med projekt
Åh okej bra då vet jag! Ska beställa delar från elfa i detta nu, det har ingen betydelse om transistorn heter BC547A, BC547B, eller BC547C va? Ska nog gå bra å fixa kretsen utan fel. Slänger ut här när jag e redo för steg 2 om jag lyckats göra steg 1 rätt hahaE Kafeman skrev:Mikrofonen och dess motstånd sitter rakt ovanför varandra, bägge ska bort om du kör direkt signal.
Kondensatorn är polariserad, vilket är bra. Om typen är elektrolyt eller tantal har ingen betydelse.
En form av lågpass filtrering finns redan men bry dej inte om detta nu. Samma sak med styrning av förstärkning, det blir steg 2 eller steg 10.
Vilket steg det blir beror på hur väl du lyckas bygga efter detta schema utan att få allt för många felkopplingar.
Det är välkänt att om man bygger i del-steg, och kollar om varje steg fungerar, innan man ger sej på nästa steg, ger det större chans att lyckas med slutresultatet.
Som vid husbyggande, man börjar med att få de två första tegelstenarna att hålla ihop innan det är lönt att fundera på hur man ska hänga upp taket.
