Byggtråd, 3d skrivare, Prusa I3, modell billig (Kina).

Berätta om dina pågående projekt.
EasyRider

Re: Byggtråd, 3d skrivare, Prusa I3, modell billig (Kina).

Inlägg av EasyRider »

Fråga:

Kan det vara så med kina-drivrar, att de inte klarar av att leverera så mycket ström som orginalen, så således "slår ifrån"?
När Jag kör och får en skiftning i X, så hör jag inte att den kuggar över. Det går ljudlöst. Vilket inte tyder på att den kuggar över. Vilket då också säger att det faktist inte är linjärlagren/axlarna som är problemet?

Jag fick den stora äran att bli vittne till en skiftning precis när jag tittade, Maskinen körde på diagonale, ca 45%.helt plötsligt så slutar X att röra sig, och således blev det ett rakt streck i Y-led. Inga missljud. Skulle jag veta att det sker, går det ändå inte höra det på ljudet...

Någon som har någon ide?

Tacksam för all hjälp!
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Mät spänning in. Kanske dippar när både x & y skall gå samtidigt.
Sätt en stor ( 500-1000uF) elektrolyt nära inkontakt.
daer

Inlägg av daer »

Överhettning av drivern?
Har sett liknande problem när jag skruvat upp strömmen för mycket. Driverchippet blir för varmt och stänger av till temperaturen sjunkit lite. Brukar gå snabbt.
Kan du ta på chippen när den kört litet tag?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Lättast är väl att bara skifta drivare mellan X / Y och se om problemet följer med = dålig drivare ... eller inte = något annat än drivaren

Vi snackar om en komponent för 8kr så det kan ju vara värt att köpa ett par att ha i lager.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

netrunner skrev:Lättast är väl att bara skifta drivare mellan X / Y och se om problemet följer med = dålig drivare ... eller inte = något annat än drivaren

Vi snackar om en komponent för 8kr så det kan ju vara värt att köpa ett par att ha i lager.
Redan gjort. Problemet kvarstår. Tyvärr är det bara ifrån kina, vad jag vet, som man får dem för 8sek och det innebär oftast väldigt lång frakt så det blir inte så lätt att testa med nya nu på direkten.

Jag skall testa att vrida ner dem en aning. 0.35-0.4 är siffor jag sett, men hur vet jag att dessa drivrar har samma spänning/ström förhållande?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Så du har skiftat till en annan drivare och felet flyttar INTE ?

Har du remskivor i metall eller i plast? Dom i plast har en tendens att spontant kugga över.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

yes.skiftade X och Y. felet kvar på samma axel.
det är plastremmar men den kuggar inte över då ja rätt tidigt gjorde markering på axeln och drivremmen för att just kontrollera detta.
så en felkälla kan vara att x-slädenär tyngre/går trögare än Y, samtidigt som drivrarna är för högt ställda så att överströmsskyddet slår till..

jag tror inte felet beror på att X-axeln går trögt då det inte blir något missljud vid X-skiftningen.
EasyRider

Inlägg av EasyRider »

jag läste försnabbt. remhjulen är av alu.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du har kuggremhjul av metall och felet inte flyttar vid skifte av drivare så har du ju uteslutit dom delarna.

Båda axlarna ska ju gå lika lätt. Trögheten kan vara ett tecken på smutts eller "icke-parallella stänger".
taimanov

Inlägg av taimanov »

Jag fick def på temperaturen, både på extrudern och värme plattan. I mitt fall visade dig vara ett dåligt klämt stift i en kontakt till thermistorn på extrudern.
Tydligen ett vanligt fel, men kan vara dålig lödning vid thermistor-sidan oxå.
Jag upptäckte en facebook-sida för anet a8 prusa i3, kan vara intressant.
https://mobile.facebook.com/groups/1068 ... 9183010927
Skriv svar