Fuling VFD

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
freppac
Kontakt:

Fuling VFD

Inlägg av freppac »

Det var dags att byta spindel i fräsen till något tystare nu, och kom över ett riktigt kap på EBay.
en 2.2kW vattenkyld spindel med VFD, fäste, vattenpump samt diverse kabel och slang för 1700 spänn fraktat och klart.

VFDn är av det eminenta kinsemärket "Fuling"!.....man borde kanske bli lite rädd redan där :)
Närmare bestämt DZB100H.

Någon som har någon erfarenhet av dessa?
har kopplat in motorn, spänning (enfas) och VFD hoppar igång och verkar funka.
Dock händer inget då man trycker "Run" (motorn står still)

Behöver jag konfigurera några speciella inställningar?
Finns det någon "nödstoppsingång" som behöver kopplas in?

Har börjat harva igenom en något bristfällig manual men tänkte att det var en god ide att kolla om någon här på forumet har någon erfarenhet av dessa VFDer.
MVh
Freppac
H.O

Re: Fuling VFD

Inlägg av H.O »

Ingen personlig erfarnhet men första träffen på Google går till manualen så där borde du hitta information om eventuell enable-ingång. Personligen gissar jag att den är inställd för manöverering via I/O istället för via manöverpanel (brukar kallas lokal manöver). För manöver via panelen skall parameter [00] och [01] båda vara ställda på 0000.

Notera att om hela systemet är NYTT så är det sannolikt betydligt mer parametrar än DET som måste ställas in för att det skall fungera korrekt. Motorns poltal, märkspänning, märkfrekvens till att börja med. Har du spänning och frekvens fel så loser den ut för överström i bästa fall eller eldar upp motorn i sämsta fall.
freppac
Kontakt:

Re: Fuling VFD

Inlägg av freppac »

Första träffen på google går (som så ofta) till fel manual. Den går till DZB100....jag har en annan (äldre tror jag) variant som heter DZB100H
Där finns endast 25 parametrar till skillnad från manualen du länkar till som har 80+ paramtrar.

min första tanke var också att den var omställd till i/o kontroll så de relevanta parametrarna för detta är redan fixade.
Poltal finns ej med som parameter, men märkström och frekvens är med (och inställda)

skall lusläsa lite mer i manualen.
Men tack för svar.
/Freppac
Skriv svar