Hej Retroperra!Retroperra skrev:Har du nån annan riktig signalkabel att prova med?
Jag får skicka dig en stump Mogami annars.
Jag brukar löda obalanserad kabel som du gjort men en ide är ju att låta skärmen vara ansluten till jord men röd+vit till signalen.
Har du kopplat signal-kabeln till en gitarr eller hänger den lös på gitarrsidan?
Jag gillar min Monacor, tycker inte det är nåt fel på den för den är partvinnad med skärm, bättre kan det inte bli tycker jag.
Men tack för erbjudandet, jag skall överväga det

Fast det tricket du nämner köper inte jag i mitt obalanserade fall för själva vitsen med partvinnandet är att kabeln ska snappa upp magnetfält av en riktning i ena "öglan" för att sedan snappa upp magnetfält av andra riktningen i nästa ögla dvs summa uppsnappat magnetfält och därmed inducerad spänning är tänkt att bli noll.
Men om du nyttjar skärmen som ren jord-tamp och röd+vit som signal-tamp så upphäver du den här finessen för arean mellan de ledande tamparna blir rektangulär och du snappar upp maximalt magnetfält därimellan.
Jag är mest konfunderad över hur kort kabel kunde ge ett så pass bättre resultat än lång kabel, vad fasen har det med saken att göra?
Om nåt skulle kunna påverka så är det väl vad kabeln ligger ann mot, inte längden.
Nej, jag fattar inte det här och jag är skeptisk till att bygga ihop och koppla in "panelen" till KGA när den brummar så mycket som den gör för vill jag ha så mycket brum att trafon sjunger när jag vrider på volymen?

MVH/Roger
PS
Signalkabeln hänger nu i princip lös, den går till en extern sockerbit (med DC på ena sidan) och sen ytterligare en stump till en RCA-hona som jag terminerar med olika motståndsvärden. Sockerbiten har ingen inverkan för jag testade och lät min nydragna signalkabel hänga rätt ner över bordskanten utan att det blev bättre.