24/7hr inspelning lösning?!
Jag behöver en lösning som spelar in allt hemma 24/7
Lösningen skall inte bara spela in utan registrera datum tid start och avslut
den skall runt midnatt varje natt börja spela in en ny inspelning
Frågan är kan man använda raspberry och en ccv mic ?
men raspb har ingen mic ingång ?
Lagring skall göras på en 4tb hårdisk sen brännas ner på bluray som backup
Jag behöver en lösning som spelar in allt hemma 24/7
Lösningen skall inte bara spela in utan registrera datum tid start och avslut
den skall runt midnatt varje natt börja spela in en ny inspelning
Frågan är kan man använda raspberry och en ccv mic ?
men raspb har ingen mic ingång ?
Lagring skall göras på en 4tb hårdisk sen brännas ner på bluray som backup
Re: 24/7hr inspelning lösning?!
Räcker det inte att den spelar in vid rörelse eller ljud? Räcker med dator med programvara, webkamera och en app för detta. "At home" tror jag det finns en som heter. Börjar spela in när det rör sig eller låter samt kan skicka screenshots till mail. Registrerar tider med. Du kan även kolla live från mobilen. Om det nu var denna typ av användning du skulle ha.
Sen finns mer avancerade dvrsystem osv
Sen finns mer avancerade dvrsystem osv
Underskatta inte att det blir massiva mängder data om du spelar in kontinuerligt och med anständig upplösning, det går åt 42-45 bluray-skivor för att lagra undan 1 TB, vilket gör att du kommer att ägna kvällarna åt att bara bränna skivor... dessutom kommer det att bli kostsamt även om skivorna kan köpas för runt 5:- styck i storpack utomlands...
med andra ord bör man titta på lösningar som är händelsestyrt och använder sig av tidsstämplar.
med andra ord bör man titta på lösningar som är händelsestyrt och använder sig av tidsstämplar.
Klart det går att göra med en RPi och en rejäl hårddisk om man vill. I princip ett bash-skript kan sköta hela grejen.
Måste det vara video, eller räcker stillbilder varje sekund eller två?
Måste det vara video, eller räcker stillbilder varje sekund eller två?
-
zoneminder och en vanlig webkamera. Om det nu är video du ska ha.
Visserligen inte i video form men den lagrar i bilder. T ex 5fps o.s.v, Räcker för övervakning som sådant.
Dock rekomenderar jag modect, dvs bara inspelning när något händer.
Visserligen inte i video form men den lagrar i bilder. T ex 5fps o.s.v, Räcker för övervakning som sådant.
Dock rekomenderar jag modect, dvs bara inspelning när något händer.
Om det bara är talkvalitet som behövs går det väl iofs att komprimera jäkligt hårt, är ju inte direkt hifikvalitet som behövs.
Det finns väl webbkameror med inbyggd mikrofon? Annars finns det säkert USB ljudkort med drivrutiner för Rapsberry Pi.
För ett antal år sedan hade jag problem med ett gäng skitungar som sprängde min brevlåda ett par gånger.
Skickade upp en webbkamera och någon gratisprogramvara (tror det var Logitechs eget) som endast spelade in om någon rörelse detekterades inom ett definerat område.
Det sparar mycket disk om man gör så här (som redan påtalats i tidigare inlägg). Och inte minst, det är lättare att gå igenom efteråt.
Enda nackdelen var att det var lite fördröjning från rörelse till inspelning - inte mycket, men en bil som passerade med 30-50 km/h hann åka in en bit i området innan inspelningen startade. I normal övervakning är det säkert inget problem och dagens mjukvaror kanske är bättre.
För ett antal år sedan hade jag problem med ett gäng skitungar som sprängde min brevlåda ett par gånger.
Skickade upp en webbkamera och någon gratisprogramvara (tror det var Logitechs eget) som endast spelade in om någon rörelse detekterades inom ett definerat område.
Det sparar mycket disk om man gör så här (som redan påtalats i tidigare inlägg). Och inte minst, det är lättare att gå igenom efteråt.
Enda nackdelen var att det var lite fördröjning från rörelse till inspelning - inte mycket, men en bil som passerade med 30-50 km/h hann åka in en bit i området innan inspelningen startade. I normal övervakning är det säkert inget problem och dagens mjukvaror kanske är bättre.
-
De flesta mjukvarorna idag sparar ett visst antal frames bakåt så det inspelade materialet faktiskt börjar några sekunder innan en detektering är gjord.

Ljudaktiverat har jag märkt missar en hel del
Har kört test och 4gb räcker för några dagars ljud inspelning
spelar in med hög kvalite ( de viktiga höra vad de säger)
nu söker jag microphone att sätta in i lister
Men hur hittar du det du vill höra då?sozza skrev: Har kört test och 4gb räcker för några dagars ljud inspelning
Att snabbspola sig igenom såna mängder material är ju inte direkt roligt...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Är det så himla svårt att ange syfte och orsak!
Visst går det att spela in 24/7 men hur hitta som flera har varit inne på.
Så syfte med en inspelning bör ju finnas. Och vilken sorts!
Det kanske också finns en orsak till varför man vill ha det registrerat!
Så klargör detta , så kommer det säkert bra svar!
Visst går det att spela in 24/7 men hur hitta som flera har varit inne på.
Så syfte med en inspelning bör ju finnas. Och vilken sorts!
Det kanske också finns en orsak till varför man vill ha det registrerat!
Så klargör detta , så kommer det säkert bra svar!
I nuvarande test utr så tidstämplas /datumstämplas varje inspelning
Nerre skrev:Men hur hittar du det du vill höra då?sozza skrev: Har kört test och 4gb räcker för några dagars ljud inspelning
Att snabbspola sig igenom såna mängder material är ju inte direkt roligt...