Laserskärare för skumplast?
Laserskärare för skumplast?
Hej hej!
Jag har läst en del om hemmabyggda CNC-maskiner här, och blivit inspirerad till att försöka mig på en laserskärare.
Främst skulle jag vilja kunna skära 10-20mm XPS, alltså skum av polystyren. Vad för typ av laser skulle behövas för detta? jag antar att det inte behövs så hög effekt, men eftersom att materialet är tjockt tror jag att strålen behöver vara väldigt rak för att "skäret" inte ska bli tjockare längre ifrån lasern.
Skulle vilja skära tunnare än 0,5mm, om det är möjligt.
Jag kan inte skära med en varm tråd eftersom att jag vill kunna starta mitt i, på många ställen. Och vill kanske även prova att gravera skumplasten.
Jag har läst en del om hemmabyggda CNC-maskiner här, och blivit inspirerad till att försöka mig på en laserskärare.
Främst skulle jag vilja kunna skära 10-20mm XPS, alltså skum av polystyren. Vad för typ av laser skulle behövas för detta? jag antar att det inte behövs så hög effekt, men eftersom att materialet är tjockt tror jag att strålen behöver vara väldigt rak för att "skäret" inte ska bli tjockare längre ifrån lasern.
Skulle vilja skära tunnare än 0,5mm, om det är möjligt.
Jag kan inte skära med en varm tråd eftersom att jag vill kunna starta mitt i, på många ställen. Och vill kanske även prova att gravera skumplasten.
-
Re: Laserskärare för skumplast?
Skaffa en 4" lins så får du ett längre skärsnitt och det blir lättare att skära igenom tjockare material. Vet ej vilken effekt som krävs men antagligen 10-20W ifall du använder CO2 för vettig hastighet enligt googlesökning. Någon här vet säkert vilken typ av laser, dvs. våglängd som passar sig bäst för skumplast.
Hur mycket skulle dom här delarna kosta ungefär på eBay?
Är det CO2 som gäller, eller skulle LED duga för skumplast? Är en LED-lösning billigare?
Är det CO2 som gäller, eller skulle LED duga för skumplast? Är en LED-lösning billigare?
Vad har du för budget? Skära helt raka snitt igenom 20mm kräver sina grejer, och dom grejerna skär du inte 2mm med sen. Då måste du byta lins. Det funkar inte med glaslinser om du kommer upp i effekt. Nu vet jag inte hur bra linser är från Ebay, men sist jag kollade med Svensk leverantör så kostade en liten lins ca 2500:-+moms.
Jag har en 25W Synrad laser (motsvarar nog 100W kina laser), den går jag inte igenom 20mm akryl med. Var noga med att kolla vad det är du skär, vissa material innehåller klorider som man absolut inte ska andas in. Andra kommer det ut cyanidgas från, också högst olämpligt att andas in... Här kan du läsa mer: http://atxhackerspace.org/wiki/Laser_Cutter_Materials
Styren smälter och brinner lätt så du lär inte få någon större precision.
Ge exempel på vad det är du vill skära ut så kanske vi kan komma på ett bättre sätt att skära än med laser.
Jag har en 25W Synrad laser (motsvarar nog 100W kina laser), den går jag inte igenom 20mm akryl med. Var noga med att kolla vad det är du skär, vissa material innehåller klorider som man absolut inte ska andas in. Andra kommer det ut cyanidgas från, också högst olämpligt att andas in... Här kan du läsa mer: http://atxhackerspace.org/wiki/Laser_Cutter_Materials
Styren smälter och brinner lätt så du lär inte få någon större precision.
Ge exempel på vad det är du vill skära ut så kanske vi kan komma på ett bättre sätt att skära än med laser.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Främst skulle jag vilja kunna skära 10-20mm XPS, alltså skum av polystyren.
Jag tyckte att min idé var så bra att jag inte ville avslöja den. Men okej, jag får släppa den fri=)
Skulle vilja skära ut ett honeycomb-mönster (liknande 3D|Core). Tänkte bygga en båt. Polystyren innehåller inte klor, så ångorna är förhoppningsvis relativt ofarliga.
http://www.3d-core.com/en/3d-core/3d-core-info.html
Budget vet jag inte, men kärnmaterial för båttillverkning brukar kosta 400-500 kr per kvadratmeter, vilket är mer än hälften av kostnaden för materialen i skrovet. 10-20mm XPS kostar runt 30kr per kvadratmeter.
Jag har räknat på 60-100 kvadratmeter kärnmaterial för båten, vilket skulle kosta 25-50 tusen. Så om maskinen kostar mindre än hälften av det, har jag ändå sparat några tusenlappar. Men helst skulle jag vilja att den kostar mycket mindre, eftersom att jag inte vet hur det kommer funka. Det kanske jag kan testa genom att be någon som redan har en maskin att skära ut ett mönster till några provbitar, iofs.
Skulle vilja skära ut ett honeycomb-mönster (liknande 3D|Core). Tänkte bygga en båt. Polystyren innehåller inte klor, så ångorna är förhoppningsvis relativt ofarliga.
http://www.3d-core.com/en/3d-core/3d-core-info.html
Budget vet jag inte, men kärnmaterial för båttillverkning brukar kosta 400-500 kr per kvadratmeter, vilket är mer än hälften av kostnaden för materialen i skrovet. 10-20mm XPS kostar runt 30kr per kvadratmeter.
Jag har räknat på 60-100 kvadratmeter kärnmaterial för båten, vilket skulle kosta 25-50 tusen. Så om maskinen kostar mindre än hälften av det, har jag ändå sparat några tusenlappar. Men helst skulle jag vilja att den kostar mycket mindre, eftersom att jag inte vet hur det kommer funka. Det kanske jag kan testa genom att be någon som redan har en maskin att skära ut ett mönster till några provbitar, iofs.
Det är parametrar som behöver testas. Ju mer material som tas bort, ju mer epoxi går åt för att fylla utrymmet, så om spalterna blir för breda är det inte någon ekonomisk vinst per kvadratmeter med den här metoden.
För ett första test, 0,5-1mm spalter, och 30-50mm breda sexkanter, har jag tänkt. Min båtkonstruktion har relativt platta ytor, så kärnan behöver inte bli mer böjbar av mönstret.
http://www.3d-core.com/en/downloads/ESC ... 11_web.pdf
För ett första test, 0,5-1mm spalter, och 30-50mm breda sexkanter, har jag tänkt. Min båtkonstruktion har relativt platta ytor, så kärnan behöver inte bli mer böjbar av mönstret.
http://www.3d-core.com/en/downloads/ESC ... 11_web.pdf
Kanske enklare att fräsa mönstret med de parametrarna..
En enkel fräs som tuggar XPS bygger du billigt och lätt..
En enkel fräs som tuggar XPS bygger du billigt och lätt..
Damen CNC säljer såna huvuden: https://www.damencnc.com/en/tools/tange ... tial-knife
Kanske det. =)GeekJoan skrev:Oscillerande kniv är lösningen du söker:
Att sätta fast en "Fein", köra en runda, vrida den 60°, och köra en runda till, var min första idé. Efter det har jag varit helt inne på laser. Men ni menar alltså att lasern kommer smälta skumplasten så att spåret blir ojämnt och brett?
Roterbara knivarna var fina, men kostade ju en slant.
Jag skulle säga att det beror på.
När jag letade material att köra i lasern så beställde jag prover. En del går andra inte. Här är en liten karta av vad jag fick som prover.
När jag letade material att köra i lasern så beställde jag prover. En del går andra inte. Här är en liten karta av vad jag fick som prover.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.