Mäta avstånd hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
trolldeg

Mäta avstånd hur?

Inlägg av trolldeg »

Hej allihopa !

Tänkte jag skulle posta en fråga angående att mäta avstånd.

Jag har letat lite i forumet och hittat några trådar som handlar om det, men alla tycks handla om att mäta mot ett "dött" föremål.

Det jag har funderat på är om man inte kunde ha tre sendare och en motagare och sedan mäta avstånden mellan dessa fyra punkter på något vis?
Tidigare funderade jag på tre snören till samma punkt och sedan mäta dess längd, men då kommer man inte åt alla sidor på karossen. Samt att det blir en del finmekanik för att inte allt bara skall bli trassel. Då slog det mig ställ en fråga här bland alla smarta medlemmar!! :-) Säkert finns det någon som har ideer angående detta.
Ska jag använda ljus ljud? hur går det med ekon? störningar? nogranhet?, mm.

De jag skall göra i slutändan är att försöka mäta in en plastkaross till en bil. Tanken var sen att jag skulle flytta motagaren runt kring ytan på karossen och sedan genom triangulering ta fram punkter att inportera i Autodesk Inventor (3D solidmoduleringsprogram).

Mycket tacksam för svar!

Mvh
David Wallerman

P.s Vilken guldgruva det här forumet verka vara D.s
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hej och välkommen.

Mitt förslag är att bygga en stor portal och digitalisera i 3D med hjälp av tex MACH3 för att skapa en 'point-cloud' fil för vidare bearbetning.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

... eller belys (svep över) karossen med en laserlinje, filma av den och kör filmen i en dator med rätt programvara. Med kända positioner på laser och kamera bör det gå att räkna ut karossformen.

I vilket fall känns det som ett svårt (dyrt) problem.

Arvid
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

En variant på portal är ju att bygga en Delta Robot men man byter ut motorerna mot vinkelgivare. Hela härligheten hängs sedan upp i taket. Då borde du kunna komma åt alla punkter på karossen (utom undersidan möjligtvis).

Edit: Det var nog ingen bra idé... tror jag...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Vilken noggrannhet krävs?.
1mm?
1cm?
1dm?
trolldeg

Inlägg av trolldeg »

Tack för alla svar !

En portal? XYZ axlar lika långa som hela bilen som man sedan läser av kordinaterna med ?
Jag tycker det låter stort, tungt och dyrt ja. De är i och för sig en liten bil 4~5m lång och 1,8m bred men det blir långa axlar i alla fall

Det där med kamera + laser låter ju interessant, men jag har ingen aning om hur det skulle gå till. Vad kallas metoden? behöver man inte filma från flera håll samtidigt? Vet Ni något program för endamålet?

Delta robbot låter inte helt okomplicerat, den blir nog också en väldigt stor. Måste ju ha en räckvidd på ca 3m

Jo man vill nog ha en noggranhet på +- några mm för att resultatet skall gå att använda praktiskt.
Om man bara får samma fel överallt så kan man ju skala om modellen i datorn när mätningarna är gjorda.

Men det här med ultraljud då...
Om jag har tre sändare och en motagare.
Sen sänder men en puls samtidigt som man startar tre tidtagningar, soppar tidtagningarna när respektive puls nått mottagaren. Då har man ju tid och hastighet. I teorin borde det väll iaf. fungera?? sen kan man ju upprepa det vid varje tex. knapptryckning. Vipps så har man sitt pointcloud.
Sen hur det går med räckvidd ekon och om ultraljud tar sig igenom glasfiberarmerad polyester har jag ingen aning om, men det borde man kunna läsa sig till.

Vad tror Ni om det? är jag fortfarande ute och cyklar??
lite bilder på bygget om Ni är nyfikna.

Mvh
David

P.s Borde jag använt citera knappen i stället för att skriva alla svar i samma meddelande? D.s :oops:
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

En sak till, hur många mätpunkter behöver du, några stycken eller tusentals?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Det finns en tråd på forumet på rejsa.nu om en kille som renoverar en Ferrari, han har byggt en lösning just för att mäta in bilen.

Vet inte hur det fungerar men det såg inte så avancerat ut.

EDIT: stavning...

-- Jonas
Senast redigerad av jonas2307 10 april 2006, 08:25:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

trolldeg: vi brukar att göra just såhär, alltså >trolldeg:< "svar". Dengenomsnittliga IQ är så pass hög här att citationsknappen nog mest är i vägen faktisk, den kan dock ha sin berättigelse om svaret annars blir mycket otydligt men generellt behövs den inte alls.
augustsson

Inlägg av augustsson »

Måste säga att ultraljud har jag ingen bra erfarenhet utav. Lite problem med om vind ligger på när man slår i dörrar om det regnar snöar och så vidare. Däremot laserfotoceller. Det finns en hel uppsjö utav dessa. IFM har en prisvärd laser. Men Pepper fusch har en bättre men också dyrare. Har byggt många anläggningar med detta, då med en analog signal ut antigngen 4-20mA eller 0-10V. 4-20mA är nog bättre då du slipper spänningsfall.
/augustsson
trolldeg

Inlägg av trolldeg »

Augustsson: Laser ljus låter ju intressant men då krävs det väll en himmla frekvens på processorn, ljuset går ju rätt fort ju... Eller hur bär man sig åt? Har du några tipps eller någon sida man kan läsa på?? Sen behöver man väll sikta in alla tre lasrar så de träffar mottagarna. sen måste väll man göra så för varje mätpunkt och det krävs en del mätpunkter.

Icecap: Tack nu vet jag hur Ni gör !

jonas2307: Hittar inte tråden vet du vad jag kan söka på?

Pagge: Jo det är snarare tusentalet än några stycken punkter som behövs.
Jag vill ju ha en modell som stämmer något så när med värkligheten.
Därför behöver ju själva mätförfarandet vara ganska så smidigt.

Mvh
David W
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

trolldeg skrev:*snip*
Det där med kamera + laser låter ju interessant, men jag har ingen aning om hur det skulle gå till. Vad kallas metoden? behöver man inte filma från flera håll samtidigt? Vet Ni något program för endamålet?
*snip*
Titta här t.ex.: http://www.laserdesign.com/technology.htm

Att bygga ett eget system för ett enda projekt är nog lite overkill, men det borde ju gå att hitta någon som kan göra mätningen mot betalning.

edit: Fast nån har visst redan gjort det hemma för <$100: http://www.thaumaturgy.net/~etgold/scanner/

Arvid
Senast redigerad av arvidb 11 april 2006, 16:47:18, redigerad totalt 1 gång.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Angående tråden på rejsa:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... &start=231

--- Jonas
Skriv svar