DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Hej gjorde förut en post som jag märkte blev väldigt förvirrande, jag provar därför med en ny.
Jag undrar när är det lämpligt att använda dc motorer och när är det lämpligt att använda ac motorer?
Vad jag funnit är:
Likströmsmotorer:
Bra när hastigheten ska styras, köra baklänges och ger även en konstant ström vilket gör den stabil. men dålig på att överföra spänning över långa sträckor (vad menas med det här, att sladden fram till en likströmsmotor inte kan vara för lång?)
"Also in contrast to direct current, which is unable to produce voltage capable of traveling over long distances, the voltage of alternating current is safe to transfer over long distance and provide greater power, making alternating current ideal for both home and industrial applications. "
Växelströmsmotorer:
Längre livslängd och starkare eftersom de kan köras på högra spänning
Enfas växelströmsmotorer kan behövas assistans för att startas?
Men som sagt finns det väll VFD för styrning av hastighet för Ac motor, vad gör då Dc motor bättre för styrning av hastighet?
Är detta fel? och när är det egentligen bra att använda Dc respektive Ac motor?
Jag undrar när är det lämpligt att använda dc motorer och när är det lämpligt att använda ac motorer?
Vad jag funnit är:
Likströmsmotorer:
Bra när hastigheten ska styras, köra baklänges och ger även en konstant ström vilket gör den stabil. men dålig på att överföra spänning över långa sträckor (vad menas med det här, att sladden fram till en likströmsmotor inte kan vara för lång?)
"Also in contrast to direct current, which is unable to produce voltage capable of traveling over long distances, the voltage of alternating current is safe to transfer over long distance and provide greater power, making alternating current ideal for both home and industrial applications. "
Växelströmsmotorer:
Längre livslängd och starkare eftersom de kan köras på högra spänning
Enfas växelströmsmotorer kan behövas assistans för att startas?
Men som sagt finns det väll VFD för styrning av hastighet för Ac motor, vad gör då Dc motor bättre för styrning av hastighet?
Är detta fel? och när är det egentligen bra att använda Dc respektive Ac motor?
Senast redigerad av xefyros 18 april 2016, 19:20:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Tänker du specifikt AC vs DC, eller tänker du med AC nätspänning 230V, och DC "batterispänning"/klenspänning <50V?
BLDC kan vara ett alternativ till DC-motor.
BLDC kan vara ett alternativ till DC-motor.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35094
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Det finns jur DC-motorer och det finns DC-motorer, precis som det finns AC-motorer och AC-motorer. 

Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Med det menar du brushless dc motorer?Sverige skrev:Tänker du specifikt AC vs DC, eller tänker du med AC nätspänning 230V, och DC "batterispänning"/klenspänning <50V?
BLDC kan vara ett alternativ till DC-motor.
Har du någon aning om när man ska använda vad, alltså brush/brushless,
permanent magnetiserad, shunt, serie, compaud osv?
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Är det PWM styrning av dc motorer som gäller eller finns det bättre metoder?
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Frågor utan allmängiltigt svar.......
Alla roterande el-maskiner använder växelström i lindningarna..
En traditionellt likströmsmaskin använder kollektor - kol
Som växelriktar vid motordrift .
Som likriktare vid generatordrift.
Vad som var sant en gång i tid behöver inte vara sant i dag.........
För i värden var likströmsmaskiner enda möjlighet vid varvtalssyrning.
I dag är Variable-Frequency Drive VFD nästa helt ersatt likströmsmaskiner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
Alla roterande el-maskiner använder växelström i lindningarna..
En traditionellt likströmsmaskin använder kollektor - kol
Som växelriktar vid motordrift .
Som likriktare vid generatordrift.
Vad som var sant en gång i tid behöver inte vara sant i dag.........
För i värden var likströmsmaskiner enda möjlighet vid varvtalssyrning.
I dag är Variable-Frequency Drive VFD nästa helt ersatt likströmsmaskiner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11856
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Varifrån kommer denna info? Låter tämligen inkorrekt i mina öron."Also in contrast to direct current, which is unable to produce voltage capable of traveling over long distances, the voltage of alternating current is safe to transfer over long distance and provide greater power, making alternating current ideal for both home and industrial applications. "
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Orsaken till att man började använda AC i näten var väl just för att kunna transporter det, i långa ledningar krävs höga spänningar för att göra kraftledningarna billigare, vilket var svårt att åstadkomma med äldre teknik om man använde DC.
Vidare så var det med äldre teknik tekiskt svårt att åstadkomma andra spänningar än den matade, både högre och lägre.
När det gäller motorer, en ren AC-motor är betydligt billigare och enklare att tillverka än motsvarande DC-motor (när det gäller nätspänningsanslutna motorer).
Vidare så var det med äldre teknik tekiskt svårt att åstadkomma andra spänningar än den matade, både högre och lägre.
När det gäller motorer, en ren AC-motor är betydligt billigare och enklare att tillverka än motsvarande DC-motor (när det gäller nätspänningsanslutna motorer).
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Låter som gammal text från Tesla/Edison-tiden när man argumenterade för och emot växelström och likström och när det inte var enkelt att transformera upp och ned spänningen på likströmmen medans det var enkelt med växelström.
Idag kan och gör man det med likström i större överföringslänkar men är fortfarande inte lika enkel och billig sak som med en transformatorburk hos förbrukaren.
Det är framförallt överföring med sjökabel mellan öar bit ut (Gotland) och mellan nationer som likström (som egentligen är väldigt långsam växelström, lastvariationer med lite högre frekvenskomponenter) visat sig bäst då att lägga kabel med 50 Hz växelström och dessutom i vatten längre sträckor har gett högre förluster (vilket kan räknas fram med telegraf-formeln att höga värden på dielektricitetskonstanten på isolator (4-5) och vattnet (~70) runt ledare som ligger tätt ihop (och därmed låg induktans) ger en låg komplex-kapacitiv impedans med ca 45 grader mellan reella och imaginära delen i impedansen och detta gör att man få mycket högre förluster än tex. med luftledningar som har reell impedans mellan 900 - 1200 Ohm beroende på utförande .
Detta är en orsak till varför kraftföretagen mycket ogärna lägger kabel med växelström i isolerade kablar i mark över längre sträckor och fortfarande envisa med luftledningar (även om själva ledarna idag har fått sig en lager isolering - men det har ingen större betydelse rent transmissionsmässigt om det fortfarande är lufthängt i separata trådar per fas och med avstånd mellan faserna som traditionellt lufthängda elledningar).
Det är balansen mellan induktansen mellan ledarna och kapacitansen tvärs över ledarna, ledarens resistans och använd frekvens som bestämmer om impedansen går i reel eller komplex impedansmode och därmed förlustgrad efter sträckan.
Idag kan och gör man det med likström i större överföringslänkar men är fortfarande inte lika enkel och billig sak som med en transformatorburk hos förbrukaren.
Det är framförallt överföring med sjökabel mellan öar bit ut (Gotland) och mellan nationer som likström (som egentligen är väldigt långsam växelström, lastvariationer med lite högre frekvenskomponenter) visat sig bäst då att lägga kabel med 50 Hz växelström och dessutom i vatten längre sträckor har gett högre förluster (vilket kan räknas fram med telegraf-formeln att höga värden på dielektricitetskonstanten på isolator (4-5) och vattnet (~70) runt ledare som ligger tätt ihop (och därmed låg induktans) ger en låg komplex-kapacitiv impedans med ca 45 grader mellan reella och imaginära delen i impedansen och detta gör att man få mycket högre förluster än tex. med luftledningar som har reell impedans mellan 900 - 1200 Ohm beroende på utförande .
Detta är en orsak till varför kraftföretagen mycket ogärna lägger kabel med växelström i isolerade kablar i mark över längre sträckor och fortfarande envisa med luftledningar (även om själva ledarna idag har fått sig en lager isolering - men det har ingen större betydelse rent transmissionsmässigt om det fortfarande är lufthängt i separata trådar per fas och med avstånd mellan faserna som traditionellt lufthängda elledningar).
Det är balansen mellan induktansen mellan ledarna och kapacitansen tvärs över ledarna, ledarens resistans och använd frekvens som bestämmer om impedansen går i reel eller komplex impedansmode och därmed förlustgrad efter sträckan.
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Vad gäller ursprungsfrågan får du här mina högst personliga åsikter.
Svaren beror givetvis mycket på allt möjligt men ungefär tumme-pekfinger såhär:
Typ av motor DC eller BLDC beror på hur mycket den ska snurra, en DC-motor kommer
förr eller senare slita ut sina kol, men snurrar den 10 sekunder om dygnet är det troligen
inte ett problem under prylens livslängd.
Gäller det en lite mindre pryl som främst går på låg spänning typ 1V-36V, typ skrivare eller liknande använder man oftast något av följande:
1. Vanlig DC-motor, billig, enkel att styra men kolen slits
2. BLDC. Borstlös DC-motor som matas via en kontroller av upphackad DC-spänning.
Kontrollern gör allt det jobbiga jobbet. Lite svår att reglera vid låga hastigheter om man inte har en encoder tror jag.
Gäller det en större pryl där man har tillgång till DC med lite kraft bakom t.ex. 12V till 24V kan man använda en kraftigare vanlig DC-motor borstad, även här slits kolen och måste bytas nån gång. Även BLDC fungerar.
(100W till 1kW) kylning?
Har du däremot tillgång till 230V (och inte tillgång till hög ström på låg spänning t.ex. 12V) och maskinen går på 230V och du kräver lite effekt från 200W och uppåt kanske någon form av AC-motor är ett bättre val. Styrning då med någon form av VFD.
MVH: Mikael
Svaren beror givetvis mycket på allt möjligt men ungefär tumme-pekfinger såhär:
Typ av motor DC eller BLDC beror på hur mycket den ska snurra, en DC-motor kommer
förr eller senare slita ut sina kol, men snurrar den 10 sekunder om dygnet är det troligen
inte ett problem under prylens livslängd.
Gäller det en lite mindre pryl som främst går på låg spänning typ 1V-36V, typ skrivare eller liknande använder man oftast något av följande:
1. Vanlig DC-motor, billig, enkel att styra men kolen slits
2. BLDC. Borstlös DC-motor som matas via en kontroller av upphackad DC-spänning.
Kontrollern gör allt det jobbiga jobbet. Lite svår att reglera vid låga hastigheter om man inte har en encoder tror jag.
Gäller det en större pryl där man har tillgång till DC med lite kraft bakom t.ex. 12V till 24V kan man använda en kraftigare vanlig DC-motor borstad, även här slits kolen och måste bytas nån gång. Även BLDC fungerar.
(100W till 1kW) kylning?
Har du däremot tillgång till 230V (och inte tillgång till hög ström på låg spänning t.ex. 12V) och maskinen går på 230V och du kräver lite effekt från 200W och uppåt kanske någon form av AC-motor är ett bättre val. Styrning då med någon form av VFD.
MVH: Mikael
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Hur ser ni på pneumatiska motorer jämfört med dc motorer? går dessa att styra hastigheten på?
Vad finns för och nackdelar här?
Vad finns för och nackdelar här?
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Man kan styra hastigheten men som med DC-motorer med kol kan man inte styra utan en feedback på hastigheten.
Tryckluft är ett säkert media som i "kan inte göra gnistor" men det är ett media med låg verkningsgrad.
Håller du på att skriva en wikipediasida om motorer eller har du ett specifikt ändamål med dina frågor? Det framgår ganska tydligt att du inte är tydlig varför du får svar högt och lågt.
Tryckluft är ett säkert media som i "kan inte göra gnistor" men det är ett media med låg verkningsgrad.
Håller du på att skriva en wikipediasida om motorer eller har du ett specifikt ändamål med dina frågor? Det framgår ganska tydligt att du inte är tydlig varför du får svar högt och lågt.
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Tack!adent skrev:
Typ av motor DC eller BLDC beror på hur mycket den ska snurra, en DC-motor kommer
förr eller senare slita ut sina kol, men snurrar den 10 sekunder om dygnet är det troligen
inte ett problem under prylens livslängd.
Gäller det en lite mindre pryl som främst går på låg spänning typ 1V-36V, typ skrivare eller liknande använder man oftast något av följande:
1. Vanlig DC-motor, billig, enkel att styra men kolen slits
2. BLDC. Borstlös DC-motor som matas via en kontroller av upphackad DC-spänning.
Kontrollern gör allt det jobbiga jobbet. Lite svår att reglera vid låga hastigheter om man inte har en encoder tror jag.
Gäller det en större pryl där man har tillgång till DC med lite kraft bakom t.ex. 12V till 24V kan man använda en kraftigare vanlig DC-motor borstad, även här slits kolen och måste bytas nån gång. Även BLDC fungerar.
(100W till 1kW) kylning?
MVH: Mikael
Har brushless sämre än brushed på andra områden? Och är det permanent magnetiserad som gäller för båda dessa istället för serie shunt compound osv?
kommer antagligen välja någon typ av 24 V Dc motor, där borstens hastighet och rpm lär vara liknande detta:
motor gives 182 turns/min and we have a gear on 66:1 => 182/66=2.76 turns/min and volt We give it 42 V => 116 turns/min max
Detta för en borste liknande konsturktion som denna:
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Hur kommer det sig att de ersatt, vad har de för fördelar gentemot en dc motor med PWM styrning?GFEF skrev:Frågor utan allmängiltigt svar.......
I dag är Variable-Frequency Drive VFD nästa helt ersatt likströmsmaskiner.
https://en.wikipedia.org/wiki/Variable-frequency_drive
Re: DC eller Ac motor (även skillnader mellan dc motorer)
Fungerar den pryl inte? Eller vill du kopiera den? Göra den bättre?
Med det miljö motorn kör i behöver den mycket moment vilket en nerväxling ger men jag skulle tänka en och annan gång innan jag byggde en grej som ska operera i ett mycket skitigt miljö under vatten. Packningarna blir en mardröm att hålla täta och lite vatten in till en elektrisk motor blir snabbt dyrt.
Med det miljö motorn kör i behöver den mycket moment vilket en nerväxling ger men jag skulle tänka en och annan gång innan jag byggde en grej som ska operera i ett mycket skitigt miljö under vatten. Packningarna blir en mardröm att hålla täta och lite vatten in till en elektrisk motor blir snabbt dyrt.