Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM6XUN

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av SM6XUN »

Senaste mönsterkortet trillade ner i brevlådan idag, första prototypen till en differentialprob för oscilloskopet!
Snabbt som tåget bestyckades det, nu skall jag ägna kvällen åt att mäta upp proben :)

Som vanligt så har man redan planerat modifieringar till nästa version, första korten har ju knappt hunnit kallna... någon som känner igen det? :vissla: :wink:

Bild
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Trevligt litet kort! Och jo jag tror de flesta av oss känner igen oss ang. revisioner av kort :) Den långa väntan på korten när man väl lagt beställningen är tuff tycker jag :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

SM6XUN: har du gjort schemat själv eller har du hittat något liknande ? tänkte mest på vilken diff op du använt samt val av RC nät?
H.O

Inlägg av H.O »

Inte mycket till kretskort men likväl ett mönsterkort med footprints för en hel massa olika sorters kretsar (och annat):
Top_640.jpg
Bottom_640.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hittade ett kretskort jag glömt bort som jag gjorde i December för att kunna driva en turbopump som vill ha 150V 3-fas för att komma upp i sina 75000 rpm.

Det går att få tag på en riktig kontroll till den men bara begagnade går lös på en 7-papp och nya är förstås inte att tänka på så det blev till och göra eget istället. Den vill som sagt ha 150V så det fick tänkas till en extra gång och så lite säkerhet på så jag gjorde den så den skall klara max 600V men detta vid max 150V in så det skall nog gå bra.

_DSC0309.JPG
_DSC0304.JPG

Bland det största kort jag gjort någon gång annars blir det ju normalt bra mindre.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Marta skrev:Vilka skrivare och vilket utskriftsmaterial använder Ni för att göra filmerna?

Har letat mycket på nätet efter något som fungerar utan att stacka två utskrifter, men inte hittat. Skulle behöva göra kort med ett finepitch chip, 16mil c-c...

Vad tror Ni om att ha blankt på den övre filmen just över dessa chips? Prova ut exponeringen exakt, sedan täcka denna yta och exponera ytterligare så det fungerar i övrigt med den lite ojämna belysning som lysröret ger.

Det har skrivits många gånger, använd kopierbar ritfilm så behöver du inte stacka flera utskrifter.
OH film är för blank så tonern halkar av, ritfilmen är inte genomskinlig men UV ljuset går rakt genom utom där det är svart.
Ritfilm finns hos Mattonbutiken i Stockholm.

Protte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Henry, det skall bli riktigt spännande att höra hur projektet fungerade sedan.
Såg ju relativt enkelt ut, men finns ju en del fallgropar där att passa sig för i just detta sammanhang om man bygger en vanlig basreglering (som jag dock antar att du löst med detta vad det ser ut). :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Basreglering? :humm: Inga bipolära här. :)

Första switchade kort så att säga som jag gjort (visserligen bara en liten dryg kHz som det kommer att handla om men man får hålla lite koll ändå) men tror jag fått ihop det mesta, men nämn du för all del annars om vad du tänker på så jag vet att jag inte missat något. :)

Det är annars 6 st mosefets där gatearna drivs med var och ett push-pull steg som klarar 1A (räcker mer än väl) som finns i drivkretsen som kommer att sitta på den stora krets ytan. Drivkretsen kommer sedan att matas med några ic som genererar en enklare form av 3-fas som jag kan reglera frekvensen på och som drivkretsen sedan styr mosfetarna på rätt sätt för att få 3-fas ut som turbopumpen vill ha.

Har läst något om att drivkretsen kunde köras flytande mellan lågspänningssidan och högspänningssidan men har inte hittat några bevis för att den verkligen klarar detta till 100% med helt skilda sidor så jag har varit tvungen att sammankoppla jord och då får man hålla lite koll hur det designas även bara vid 1kHz för att vara säker och den klarar förstås av att gå mycket högre än bara någon kHz om jag velat men för turboumpen är det bara runt 1kHz som gäller.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Sorry, trött i skallen idag... :D

-------------------------
Jag tror annars att du har tänkt helt korrekt här. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ingen fara, och det tror jag med. :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Caddat ihop en liten MP3 spelare baserat på ESP8266. Tanken är att styra dessa från en server och kunna spela upp ljud på flera ställen.
Ex: LGB utomhusbana...

Den har även två optokopplade ingångar för en extern signal. ESP8266 chippet har i princip plats för 2-3mbyte lokal lagring också.
Alla patent på MP3 är i europa har gått ut, i USA gäller patenten till och med 2017 ungefär...
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Kul projekt! Jag sitter faktiskt också och ritar på ett kort som kommer ha en ESP8266 ESP-12F (och en del annat smått och gott).
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kör också ESP12F, trevligt att få tillgången till flash-pinnarna + massa gpio...
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Vad är best practice gällande layout för t.ex. en ESP8266? Ska man låta antenn-delen sticka ut utanför kortet så som du gjort? Är det helt ok att då nyttja ytan på baksidan av kortet, direkt under ESP8266:an? Eller ska man hålla ytan under ESP8266:an helt tom på ledare och ground planes osv för att få bäst prestanda? Jag hoppas det är bäst att göra som du gjort för då kan jag utnyttja undersidan mycket mer :)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Utanför kanten är nog bäst.

http://www.espressif.com/sites/default/ ... _guide.pdf
Tog denhär som exempel, eftersom jag nyligen skaffade en sån.
Skriv svar