Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av swapper »

Tjo,
Vet inte exakt hur du skickar step/dir idag men då du har ett 7i80DB kort skall du enligt killarna i linuxcnc kanalen kunna flasha med bitfile för 7I76 vilket är mesas step/dir kort. All timing och stepgenerering görs i 7i80DB kortet inte i 7I76 kortet.
Jag kör själv med ett BOB på mitt 6i25 på den interna porten den har för att driva A-axeln.

Denna bitfileborde ge dig ett gäng med hw stepgens.
Kanske att du måste koppla om lite osv för att få det att fungera.
PIN_7I76x2_7I77x2_68.vhd

URL till samtliga bifiles

Från chatten:
Right, if he uses a 7i77/7i76 bitfile then on the 7i76 port stepgens 0, 2, 3, 4 will work on a generic BoB.
Stepgens 1, 6, 12 and 16 won’t work with most BoBs because the BoBs assume pin 15 is an input.
PCW would know better than me what the best thing to do with the bitfile-step pin that is connected to a BoB
Input pin. Leave it unconnected, at a guess?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Borde vara värt ett försök. Signalerna för stepgen ligger ju faktiskt direkt på 7i80-kortet.
Det finns en bitfil för 7i80 som heter 7i77_7i76x2. Med den så borde jag inte behöva konfigurera om något jag gjort hittils då 7i77 ligger på samma port som jag har använt idag.

Stegmotordrivaren är en kinesisk 2M542 och den har optokoplare på ingångarna med ett 270 ohms motstånd inbyggt.
Jag gör nog ett litet prototypkort som jag driver optokopplarna med via ett par transistorer så att jag inte belastar mesakortet för säkerhets skull. Får jag inte ordning på det under helgen blir det nog en ny driver.

Tack för förslaget, nu kör vi :-)

edit: Det stod 7i77_7i76 i manualen. i verkliga livet heter bitfilen 7i80db_16_7i76x2_7i77x2D.bit. så det blir omkonfigurering.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Akta bara så du skyddar 7i80 då du interfacar direkt mot fpgans pins.
Får du det att fungera har du även bra framtida styrning av eventuell 4e axel (om den har stegmotor t.ex)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja, Kanske bäst att köra opto där med.
Har testat lite nu men får absolut ingen kontakt med 7i77 kortet. Det måste vara någon config någon stans som inte är rätt.
Jag hittar bara 7i77-kortet med bitfilen för 4 x 7i77-kort, och då bara i första porten!

Vet du vart man ändrar detta swapper?
Har redan ett servo för fjärde axel, men det vore kul att få fart på detta och se om det blir tillräckligt bra.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Hittade slutligen. Var tvungen att byta från sserial_port_0 till sserial_port_1 i "loadrt hm2_eth...."
Då gör jag ett test på detta. Rapport kommer i eftermiddag hoppas jag.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Gick inte så bra. Efter det att jag bytt namn på alla i/o-pinnar i configen så hoppade linuxcnc igång. Dock fungerar inte insignalerna. Dom är av oavsett om det finns en spännig på ingången eller ej.

Ställer en fråga på linuxcnc forum så får vi se vad dom säger där.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Fick svar från PCW på forumet och det kan mycket väl vara en bugg då det är en väldigt ovanlig config.
Jobbar vidare med övriga sekvensen för verktygsbyte. Det mesta verkar funka nu. Skall bara fixa en override på x-limit då man går utanför x-limit när man byter verktyg. Sedan skall jag trimma in exacta lägen och till sist får jag se om jag vågar testa ett riktigt verktygsbyte :-)

--Per
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

OK gött men då har du en konversation med PCW och kanske du kan få igång det.
Kämpa på!
Ser fram mot framstegen, åter igen mycket fint bygge för övrigt.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja, han om någon kan lösa detta, och tackar.

Här är ett första litet filmklipp med verktygsväxlaren. Lite finjustering av lägen och karusellen kvarstår, men i övrigt funkar det bra. Har trixat lite med spindeln för att få till detta. Till och börja med har jag lagt till en fördröjning på 1 sekund när man kör disable på spindeln för att man skall kunna rampa ner hastigheten och inte brutalt stoppa från 8000rpm på en bråkdels sekund.
När man kör indexering på spindeln vill jag däremot inte ha detta utan då stannar den omedelbart. Gick bra att fixa med ett par "M-funktioner" som man anropar från G-koden som styr verktygsbytet.

G0 ger 6 000mm/min just nu, men det skall gå att dra upp till 10 000mm/min om man vill.

https://youtu.be/oUU5jG1dTUE
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Riktigt snyggt!
Lyxigt med verktygsväxlsre, blir snabbt tråkigt att byta verktyg :)
persa

Inlägg av persa »

Riktigt fint bygge :tumupp:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tackar för tillropen.

Nu är sekvensen för verktygsbyte klar och första riktiga bytet är kört och dokumenterat.
https://www.youtube.com/embed/nzn7Qd9r7_s
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har fått lite feedback och förslag på vad det kan vara. Eventuellt är det kabelproblem då jag inte har en IEEE-1284 kompatibel kabel. Den funkar ju bra med min ursprungliga bit-fil, men det kan ju vara andra tåtar som används i den nya konfigurationen. Lite långsökt kan jag dock tycka, men konstigare saker har hänt.
Är det möjligen någon som har en IEEE-1284 DB-25 kabel med hane i båda ändar liggandes?

PCW kommer dock vad det verkar att uppgradera mjukvaran då nyare versioner har blivit robustare.
There have also been some improvements in the SmartSerial FPGA firmware to make it more robust
when dealing with poor signal quality due to wiring issues so updating the firmware may help
(I will have to rebuild since the 7I80 firmwares have not been updated for more than a year)
hafiack

Inlägg av hafiack »

En sån växlare hade inte gjort ont att ha på min 8)

Ser strålande ut :bravo: :bravo:
perra_e

Inlägg av perra_e »

PCW är ju helt fantastisk. En söndag eftermiddag knåpar han ihop en ny bitfil. Tyvär var den inte helt komplett, men kommunikationen fungerar igen. Kommer säkert en fil till idag eller senast i morgon som är komplett. Snacka om service!!! :bravo:
Skriv svar