Gitarrrörförstärkare modell HiFi
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi
Nu har jag gjort klart hela underredet.
Allt som saknas nu är en extern sockerbit där jag kommer applicera och tappa alla signaler, speciellt kommer mittappen hos utgångstrafon (P_in) först byglas till P_out medans jag testar, mäter och trimmar in grejerna sen kommer min KVR (Knoppson Voltage Regulator) sättas in där emellan för att generera volymsoberoende slutrörsdist med spännande mätdata.
Allra först ska bygget synas i sömmarna.
MVH/Roger
PS
Jag har gjort lite småmisstag med högströmslindningarna, dom råkade inte bli tvinnade. Förväntar mig alltså högre brum än optimalt. Samtidigt, detta är en gitarrförstärkare...
Allt som saknas nu är en extern sockerbit där jag kommer applicera och tappa alla signaler, speciellt kommer mittappen hos utgångstrafon (P_in) först byglas till P_out medans jag testar, mäter och trimmar in grejerna sen kommer min KVR (Knoppson Voltage Regulator) sättas in där emellan för att generera volymsoberoende slutrörsdist med spännande mätdata.
Allra först ska bygget synas i sömmarna.
MVH/Roger
PS
Jag har gjort lite småmisstag med högströmslindningarna, dom råkade inte bli tvinnade. Förväntar mig alltså högre brum än optimalt. Samtidigt, detta är en gitarrförstärkare...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Såhär har jag byggt min gitarrförstärkare.
Jag är extremt osäker på EF86 då jag aldrig tidigare sysslat med rena pentoder, ska bli spännande och se vad som händer när jag slår på matningen.
Jag har tagit i rejält med effekttåligheten hos de ingående motstånden hos EF86, detta för att vara på den säkra sidan.
Jag tror dock att flertalet ändringar av värdena kommer behövas (speciellt screen-motståndet och anod-motståndet).
MVH/Roger
Jag är extremt osäker på EF86 då jag aldrig tidigare sysslat med rena pentoder, ska bli spännande och se vad som händer när jag slår på matningen.
Jag har tagit i rejält med effekttåligheten hos de ingående motstånden hos EF86, detta för att vara på den säkra sidan.
Jag tror dock att flertalet ändringar av värdena kommer behövas (speciellt screen-motståndet och anod-motståndet).
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Så, nu har jag riggat den för testning.
Navelsträngen blev lite dåligt genomtänkt.
Eftersom sockerbiten sträcker sig över nästan hela bredden hos KGA blir ju kablarna längst ut kortare än i mitten när allt passerar ett hål på mitten.
Men vafan, det här funkar och ingen kommer se grejerna inuti högtalaren ändå
Nu kommer jag först syna konstruktionen noga, sen smyga på med min stegtrafo (annan tråd) och då börja med 55V, sen 110V sen 230V.
Ge mig en vridtrafo, säger jag bara
MVH/Roger
Navelsträngen blev lite dåligt genomtänkt.
Eftersom sockerbiten sträcker sig över nästan hela bredden hos KGA blir ju kablarna längst ut kortare än i mitten när allt passerar ett hål på mitten.
Men vafan, det här funkar och ingen kommer se grejerna inuti högtalaren ändå

Nu kommer jag först syna konstruktionen noga, sen smyga på med min stegtrafo (annan tråd) och då börja med 55V, sen 110V sen 230V.
Ge mig en vridtrafo, säger jag bara

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu är det spännande, felsökning gjord (ena heatern felaktigt kopplad), rören apterade.
Nu ska jag smyga igång grejerna genom att börja med 55VAC där det dock är troligast att mycket lite händer (ty 1/16 av värmeeffekten) men kanske lite ström ändå kan gå?
Om det inte smäller vid 55V så ökar jag till 110V och då är vi uppe i 1/4 av värmeeffekten dvs här kommer det definitivt hända nåt.
Sen kopplar jag ur min 55V/110V-stegtrafo och smäller på med 230V direkt från väggen.
Nån som har några invändningar
MVH/Roger
PS
Jag hade alla rören utom EL84 (JJ) som jag köpte på Tema Elektronik här i stan.
Nu ska jag smyga igång grejerna genom att börja med 55VAC där det dock är troligast att mycket lite händer (ty 1/16 av värmeeffekten) men kanske lite ström ändå kan gå?
Om det inte smäller vid 55V så ökar jag till 110V och då är vi uppe i 1/4 av värmeeffekten dvs här kommer det definitivt hända nåt.
Sen kopplar jag ur min 55V/110V-stegtrafo och smäller på med 230V direkt från väggen.
Nån som har några invändningar

MVH/Roger
PS
Jag hade alla rören utom EL84 (JJ) som jag köpte på Tema Elektronik här i stan.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag gjort lite mätningar:
Vr(Rin=1k): 100mVpp/100Hz
Vr(Rin=open): 5Vpp/50Hz
Pout=3,1W@4Ohm
fl=7Hz@4Vpp/4Ohm
fh=11kHz@4Vpp/4Ohm
Ja det här kan man ju inte riktigt skryta med
Men det här är ännu roligare:
S=0,32Vpp (för 3W eller 10Vpp ut i 4 Ohm).
Friserat blir den siffran 0,32/2/sqrt(2)=113mV.
113mV!!! Jag som designat för, vad står det, SENSITIVITY=3,8mV, vilket misslyckande!
Fast jag har ett trick som jag inte kommer att avslöja förrän jag fått det att fungera
Sen är Vr hög men knepigt nog enbart 100Hz så jag misstänker att jag missat betydelsen av matningsfiltrering även om jag faktiskt filtrerar i "tre" omgångar (33uF+1k5*33uF+10k*66uF) vilket borde undertrycka matningsrippel rejält.
MVH/Roger
PS
Vf blev 11,6V
Vf(EF86) blev 6,2V
Vf(EZ81) blev 5,6V (eldar på bra i de båda 3W-motstånden på 12 Ohm vardera)
Vr(Rin=1k): 100mVpp/100Hz
Vr(Rin=open): 5Vpp/50Hz
Pout=3,1W@4Ohm
fl=7Hz@4Vpp/4Ohm
fh=11kHz@4Vpp/4Ohm
Ja det här kan man ju inte riktigt skryta med

Men det här är ännu roligare:
S=0,32Vpp (för 3W eller 10Vpp ut i 4 Ohm).

Friserat blir den siffran 0,32/2/sqrt(2)=113mV.
113mV!!! Jag som designat för, vad står det, SENSITIVITY=3,8mV, vilket misslyckande!
Fast jag har ett trick som jag inte kommer att avslöja förrän jag fått det att fungera

Sen är Vr hög men knepigt nog enbart 100Hz så jag misstänker att jag missat betydelsen av matningsfiltrering även om jag faktiskt filtrerar i "tre" omgångar (33uF+1k5*33uF+10k*66uF) vilket borde undertrycka matningsrippel rejält.
MVH/Roger
PS
Vf blev 11,6V
Vf(EF86) blev 6,2V
Vf(EZ81) blev 5,6V (eldar på bra i de båda 3W-motstånden på 12 Ohm vardera)
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Ett väldigt skumt fenomen har uppenbarat sig.
Förstärkningen från ingång till anoden på det allra första röret (EF86) är mer eller mindre exakt -1
Det finns inte tillstymmelse till förstärkning, signalen på anoden är snarare dämpad något (och ripplar märkbart).
Jag fattar ingenting
Räknar man på mina värden och anoddiagrammet borde man få runt 50 i förstärkning ty Ra=27k, rp>1M och mu>2000.
Jag har dock uppmärsammat lite roliga saker som hur spänningen på screen styr strömmen hos anoden, normalt sett styr man detta med gallret men iom att jag nyttjar Edison Bias (EB) så är gallerspänningen förutbestämd (typ -1V). Så jag har bara screen-spänningen att latcha med. En nackdel med EB är att bias inte blir tillräckligt låg negativt för låg ström utan man hamnar högt upp i anoddiagrammet (alternativt kanske 20M funkar ännu bättre) där det går hög ström och hög ström innebär små anodmotstånd som i sin tur ger låg förstärkning. Annars har jag fått erfara att ett lågt screenmotstånd (provat Rsc=1k och fick Isc=2mA) höjer anodströmmen (gick från Ia=3,6mA till Ia=5,1mA när Rsc byttes från 100k till 1k) medans ett högt stryper strömmen (samtidigt som ett lågt Rsc höjer screen-strömmen och vice versa, jag fick t.ex så lite som 0,75mA vid Rsc=100k och alltså 2mA vid Rsc=1k) vilket är precis vad jag trodde, Vsc liksom tänjer ut anaddiagrammet i form av att transkonduktans och därmed ström ökar.
Iom det här kommer jag bygga om min KGA, jag kommer bygga den med enbart ECC83+EL84 detta också mycket för att EB faktiskt inte riktigt funkar för pentoder. För vad ska man liksom med EB till om man sen inte kan sätta strömmen som man vill? När det gäller trioder fryser ju EB bias till en viss "triod-linje" (som man skulle kunna kalla aktiv olinjär resistans) varvid man kan sätta den ström man vill mha ett anodmotstånd bara (och samtidigt ofta ha minst 1Vp tillgodo på ingången). När det gäller pentoder fryses gallerspänningen och därmed strömmen på samma gång, du kan inte göra nåt åt det (annat än att latcha med Vsc och även vid höga screenmotstånd (testade 1k/100k/1M, gav Ia=5,1/3,6/2,9mA) blir strömmen ganska hög pga EB). En seriös förstärkning skulle behöva Ia<1mA när det gäller EF86 iaf. Man kan leka med tanken att Rsc=1M och 30M som Rg skulle kunna nå det men vad fasen, jag har ju -1 i förstärkning
MVH/Roger
Förstärkningen från ingång till anoden på det allra första röret (EF86) är mer eller mindre exakt -1

Det finns inte tillstymmelse till förstärkning, signalen på anoden är snarare dämpad något (och ripplar märkbart).
Jag fattar ingenting

Räknar man på mina värden och anoddiagrammet borde man få runt 50 i förstärkning ty Ra=27k, rp>1M och mu>2000.
Jag har dock uppmärsammat lite roliga saker som hur spänningen på screen styr strömmen hos anoden, normalt sett styr man detta med gallret men iom att jag nyttjar Edison Bias (EB) så är gallerspänningen förutbestämd (typ -1V). Så jag har bara screen-spänningen att latcha med. En nackdel med EB är att bias inte blir tillräckligt låg negativt för låg ström utan man hamnar högt upp i anoddiagrammet (alternativt kanske 20M funkar ännu bättre) där det går hög ström och hög ström innebär små anodmotstånd som i sin tur ger låg förstärkning. Annars har jag fått erfara att ett lågt screenmotstånd (provat Rsc=1k och fick Isc=2mA) höjer anodströmmen (gick från Ia=3,6mA till Ia=5,1mA när Rsc byttes från 100k till 1k) medans ett högt stryper strömmen (samtidigt som ett lågt Rsc höjer screen-strömmen och vice versa, jag fick t.ex så lite som 0,75mA vid Rsc=100k och alltså 2mA vid Rsc=1k) vilket är precis vad jag trodde, Vsc liksom tänjer ut anaddiagrammet i form av att transkonduktans och därmed ström ökar.
Iom det här kommer jag bygga om min KGA, jag kommer bygga den med enbart ECC83+EL84 detta också mycket för att EB faktiskt inte riktigt funkar för pentoder. För vad ska man liksom med EB till om man sen inte kan sätta strömmen som man vill? När det gäller trioder fryser ju EB bias till en viss "triod-linje" (som man skulle kunna kalla aktiv olinjär resistans) varvid man kan sätta den ström man vill mha ett anodmotstånd bara (och samtidigt ofta ha minst 1Vp tillgodo på ingången). När det gäller pentoder fryses gallerspänningen och därmed strömmen på samma gång, du kan inte göra nåt åt det (annat än att latcha med Vsc och även vid höga screenmotstånd (testade 1k/100k/1M, gav Ia=5,1/3,6/2,9mA) blir strömmen ganska hög pga EB). En seriös förstärkning skulle behöva Ia<1mA när det gäller EF86 iaf. Man kan leka med tanken att Rsc=1M och 30M som Rg skulle kunna nå det men vad fasen, jag har ju -1 i förstärkning

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Idag har jag gjort en desperat åtgärd, jag bytte till en ny EF86.
Resultat: fortfarande -1 i förstärkning
Detta är tom verifierat vid 100Hz så min DVM kan mäta det.
Sen mätte jag innan de båda gridtopper (1k) och då både utan signal (brum skiljer en faktor 15 med högre för fungerade "kanal") och med signal som skiljer sig en faktor 25 med fördel, hör och häpna, för den trioden som matas via 2M2 (V2b) vars galler effektivt och kapacitivt jordas och då borde utsignalerna vara lika fast 180 grader ur fas. Detta eftersom en positiv spänning på V1a ger en strömökning i V1a vilket får 27k att öka i potential samtidig som detta medför en lägre negativ Vgk för V2b som därför minskar sin ström och vi har att potentialen över 27k är konstant samtidigt som spänningen på anoderna "går åt olika håll".
Jag tror jag förstår detta.
Men varför skiljer sig utspänningen så?
Sammanfattning av absurda data:
1) Brummet är närmare 1Vpp på V2b's anod som funkar bäst sen är den typiskt 20ggr mindre på den andra anoden.
2) Brummet är ren 100Hz, måste alltså komma från likriktaren dvs absurt dålig filtrering på nåt sätt.
3) Signalnivån är typiskt 20ggr större på V2b's anod än V2a's anod (även efter byte).
4) Förstärkningen hos V1 är -1 (även efter byte).
MVH/Roger
Resultat: fortfarande -1 i förstärkning

Detta är tom verifierat vid 100Hz så min DVM kan mäta det.
Sen mätte jag innan de båda gridtopper (1k) och då både utan signal (brum skiljer en faktor 15 med högre för fungerade "kanal") och med signal som skiljer sig en faktor 25 med fördel, hör och häpna, för den trioden som matas via 2M2 (V2b) vars galler effektivt och kapacitivt jordas och då borde utsignalerna vara lika fast 180 grader ur fas. Detta eftersom en positiv spänning på V1a ger en strömökning i V1a vilket får 27k att öka i potential samtidig som detta medför en lägre negativ Vgk för V2b som därför minskar sin ström och vi har att potentialen över 27k är konstant samtidigt som spänningen på anoderna "går åt olika håll".
Jag tror jag förstår detta.
Men varför skiljer sig utspänningen så?
Sammanfattning av absurda data:
1) Brummet är närmare 1Vpp på V2b's anod som funkar bäst sen är den typiskt 20ggr mindre på den andra anoden.
2) Brummet är ren 100Hz, måste alltså komma från likriktaren dvs absurt dålig filtrering på nåt sätt.
3) Signalnivån är typiskt 20ggr större på V2b's anod än V2a's anod (även efter byte).
4) Förstärkningen hos V1 är -1 (även efter byte).
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
EF86:an är kopplad som vaddå? Heptrod?? Skojar bara. Antingen får du köra den som triod eller som pentod och då ska den väl kopplas annorlunda mot vad du gjort. Ska du inte ha ett katodmotstånd också???
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack fört din kommentar!
Jag har nu gjort lite som i din bild dvs gjort om röret till normal självbiasering.
Satte alltså 330 Ohm//100uF som Rk och 1M som Rg.
Fick exakt den bias jag hade med EB
Sen drog jag på med 1kHz testsignal och fick...-1ggr förstärkning igen
Enda jag har kvar är Vsc som jag lurar på kanske är för låg (78V när databladet har graf för 140V).
Jag har närmare 200V innan screen-motståndet så 140V finns tillgängligt, ska nu prova att dra screen via 1k till 200V.
Återkommer med resultat.
MVH/Roger
PS
Fick 2mA med Rsc=1k förut men jag tror inte jag testade förstärkning då.
Jag har nu gjort lite som i din bild dvs gjort om röret till normal självbiasering.
Satte alltså 330 Ohm//100uF som Rk och 1M som Rg.
Fick exakt den bias jag hade med EB

Sen drog jag på med 1kHz testsignal och fick...-1ggr förstärkning igen

Enda jag har kvar är Vsc som jag lurar på kanske är för låg (78V när databladet har graf för 140V).
Jag har närmare 200V innan screen-motståndet så 140V finns tillgängligt, ska nu prova att dra screen via 1k till 200V.
Återkommer med resultat.
MVH/Roger
PS
Fick 2mA med Rsc=1k förut men jag tror inte jag testade förstärkning då.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Huston, I have gain 
Genom att dra screen till i det närmaste 200V fick jag så äntligen i alla fall -20 i förstärkning.
Nu kanske Vsc är lite hög men åt det hållet tror jag inte det blir problem, ska nog trimma in 140V ändå.
.....
Bytte tillbaks till EB.
Fick plötsligt 2mA isf 1mA genom Rsc på 1k, Ua blev 16V
Rsc=47k gav 123Vsc och Ua på 57V, blev tillräckligt bra tyckte jag.
Av-mätning gav samma dvs -20ggr.
När jag sen flyttade proberna till slutrörens galler, vad hände tror ni?
Jo, fullkomligt symmetriska spänningar men vart fasen kom dom ifrån plötsligt?
Känslighet: 30mVpp@3,1W/4 Ohm ut
Enda problemet jag har nu är att utgångsripplet är hela 0,4Vpp.
Men lyssna på det här, ripplet har bytt frekvens
Det är nu 50Hz isf 100Hz som tidigare, fattar ingenting
Fast iom att det är 50Hz så behöver jag "bara" se över hur glöden är dragen (tvinnat dåligt).
Summa summarum, den viktigaste biten i min KGA är klar!
MVH/Roger

Genom att dra screen till i det närmaste 200V fick jag så äntligen i alla fall -20 i förstärkning.
Nu kanske Vsc är lite hög men åt det hållet tror jag inte det blir problem, ska nog trimma in 140V ändå.
.....
Bytte tillbaks till EB.
Fick plötsligt 2mA isf 1mA genom Rsc på 1k, Ua blev 16V

Rsc=47k gav 123Vsc och Ua på 57V, blev tillräckligt bra tyckte jag.
Av-mätning gav samma dvs -20ggr.
När jag sen flyttade proberna till slutrörens galler, vad hände tror ni?
Jo, fullkomligt symmetriska spänningar men vart fasen kom dom ifrån plötsligt?

Känslighet: 30mVpp@3,1W/4 Ohm ut
Enda problemet jag har nu är att utgångsripplet är hela 0,4Vpp.
Men lyssna på det här, ripplet har bytt frekvens

Det är nu 50Hz isf 100Hz som tidigare, fattar ingenting

Fast iom att det är 50Hz så behöver jag "bara" se över hur glöden är dragen (tvinnat dåligt).
Summa summarum, den viktigaste biten i min KGA är klar!
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Spisblinkaren
- EF Sponsor

Idag har jag trimmat för minimum brum.
Jag började med att borra separata hål för AC-matning respektive signalkabel...
Så nu har jag tre hål bakpå KGA dvs ett för signal, ett för nät och ett för de övriga signalerna som mest är DC+tvinnad HGT.
Med andra ord kan inte nätet störa signalen det minsta nu samtidigt som DC är harmlöst för högtalarutgången.
Sen bestämde jag mig för att tvinna galler/katod-biaseringen för EF86, detta för att heatern går ganska nära och är på flera Ampere så det är lätt att heatern inducerar lite AC i en slinga kring biaseringen av EF86 om man inte tänker på det.
Sen bestämde jag mig för att najja heater-matningen från trafon så hårt som möjligt samt så långt från EF86 som möjligt.
Sen införde jag en screen-konding med viss tveksamhet, brum med/utan var nämligen exakt lika men med fick jag faktiskt typiskt 20% mer förstärkning vilket jag inte begriper men är tacksam för, så jag bestämde mig för att permanenta kondingen.
Sen beslöt jag mig för att kasta om fasen på de seriekopplade EL84, tänkte att det är viktigt att heatern har samma fas på rören för att få en CM-störning som PP cancellerar.
Inga av dessa åtgärder gav märkbart lägre brum, jag fick tom mer dvs runt 0,6Vpp/50Hz.
Så jag blev desperat och gjorde, gissa vad?
Jo, jag märkte att när jag tog i EF86 blev brummet mycket mindre så jag letade rätt på en av mina 5 noval-socklar med skärmkåpa och tog helt enkelt en skärmkåpa och tryckte ner över EF86 och på skruvarna för jordning.
Resultat: brummet sjönk till så lite som 50mVpp

Effektmässigt motsvarar det:0,05/4/4=3mW!
Annars var det mest intressanta som hände ikväll att avkoppling av screen kunde ge högre förstärkning (som nu för övrigt är uppe i nästan 50ggr dvs känsligheten är nere i 20mVpp eller 7mVe).
Förstärkningen stämmer nu nästan med vad jag räknat ut (53ggr).
MVH/Roger
PS
Det är synd att kapsla in EF86 men det verkar som om jag måste det, kanske pga närheten till trafo.
Vad händer med förstärkningen ifall du inte får kontakt på 66µF-kondingen kring EF86-röret?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Den borde öka något ty större anodmotstånd totalt sett.
Menar du att jag fick upp förstärkningen pga att jag tappade kontakten med 66uF?
Jag anser det nästan omöjligt för det är ordentligt lött, om nu inte kondingen torkat ut redan ty jag valde dom äldsta jag hade (5år<ålder<10år).
Men det är lite intressant att mina +20% sammanfaller med din teori.
När jag mäter på kondingarna får jag ingen "resistans-ramp" på någon av dom (enbart OL dvs >10M), samtidigt har jag inge 100Hz i ripplet ut alls (även om det var det i början av mina försök, knepigt nog).
Kan jag ha formerat dom av "misstag"?
Fast i så fall, varför skulle det sammanfalla med att jag sätter dit en avkopplingskonding på screen (Csc)? Märk att jag mätte detta två gånger för jag vill inte ha fler komponenter än nödvändigt så jag mätte alltså utan-med-utan-med och fick hela tiden +20% i gain.
Igår kom jag alltså på att en skärmkåpa löser mina brum-problem, om man spekulerar lite (för allt är tvinnat och fint nu utan att brummet sjönk) så är störningen uppenbarligen E-fältmässig och inte B-fältmässig ty kåpan är av aluminium som inte skärmar mot magnetfält (krävs my-metall) så var kommer dessa elektriska störningar ifrån då? Jo, likriktarröret!
Idag är jag på väg att byta ut sockel-kragen så jag kan montera en trist skärmkåpa över röret. Fast på bussen slog det mig, två pinnar (2&7) är märkta med IS i databladet, kan det möjligtvis stå för Internal Screen? Sen tänkte jag på hur många småsignalspentoder faktiskt ser ut utifrån, ett litet cylindriskt nät ytterst. EF86 har "anodmaterial" cylindriskt ytterst. Detta har jag trott ÄR anoden men nu börjar jag tro att det är IS. För nån annan stans i röret kan man ju inte placera en skärm för då blir det ju en elektrod
Så jag kanske inte behöver nån skärmkåpa, det kanske räcker att jag drar IS till backe, eller vad tror ni?
MVH/Roger
Menar du att jag fick upp förstärkningen pga att jag tappade kontakten med 66uF?
Jag anser det nästan omöjligt för det är ordentligt lött, om nu inte kondingen torkat ut redan ty jag valde dom äldsta jag hade (5år<ålder<10år).
Men det är lite intressant att mina +20% sammanfaller med din teori.
När jag mäter på kondingarna får jag ingen "resistans-ramp" på någon av dom (enbart OL dvs >10M), samtidigt har jag inge 100Hz i ripplet ut alls (även om det var det i början av mina försök, knepigt nog).
Kan jag ha formerat dom av "misstag"?
Fast i så fall, varför skulle det sammanfalla med att jag sätter dit en avkopplingskonding på screen (Csc)? Märk att jag mätte detta två gånger för jag vill inte ha fler komponenter än nödvändigt så jag mätte alltså utan-med-utan-med och fick hela tiden +20% i gain.
Igår kom jag alltså på att en skärmkåpa löser mina brum-problem, om man spekulerar lite (för allt är tvinnat och fint nu utan att brummet sjönk) så är störningen uppenbarligen E-fältmässig och inte B-fältmässig ty kåpan är av aluminium som inte skärmar mot magnetfält (krävs my-metall) så var kommer dessa elektriska störningar ifrån då? Jo, likriktarröret!
Idag är jag på väg att byta ut sockel-kragen så jag kan montera en trist skärmkåpa över röret. Fast på bussen slog det mig, två pinnar (2&7) är märkta med IS i databladet, kan det möjligtvis stå för Internal Screen? Sen tänkte jag på hur många småsignalspentoder faktiskt ser ut utifrån, ett litet cylindriskt nät ytterst. EF86 har "anodmaterial" cylindriskt ytterst. Detta har jag trott ÄR anoden men nu börjar jag tro att det är IS. För nån annan stans i röret kan man ju inte placera en skärm för då blir det ju en elektrod

Så jag kanske inte behöver nån skärmkåpa, det kanske räcker att jag drar IS till backe, eller vad tror ni?
MVH/Roger