Elkonvertering minimotorcykel

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

Re: Elkonvertering minimotorcykel

Inlägg av G-man »

När den hade bensinmotorn på så var det ju variomat på den så den gick inte att få upp på bakhjulet överhuvudtaget och den gjorde 50-60km/h kanske om man hade lite tid på sig.

Tror inte 1000w lyfter den heller, denna är ju lite större än en minimoto och dessutom kommer batterierna sitta ganska långt fram i chassit så det blir inte rätt viktfördelning för det heller!

Min plan är att dreva ner den så mycket som går, med de drev jag har beställt så är jag dock fortfarande på 27km/h enl räkningen, det är för mycket, det är inte planen att den ska gå att köra "så fort" jag vill iallafall ha en ambition att komma in under "segway"reglerna... men beroende på om jag kan modifiera ett annat drev lite så kanske jag kan få den ner till 24km/h och så får jag därifrån vara lite kreativ med att kanske köra på lägre spänning eller bara begränsa PWM så att den inte går fortare än 20km/h..

Nu kanske det dock inte alls är ett problem för att motorn inte presterar det varv som uppges under last, men på andra sidor så uppger de varvtalet vid frispinn resp. under last så det kan ju stämma det de skriver på rull..
Alternativt så finns det nerväxlade motorer, men de har jag testat i ett annat projekt och det låter en hel del om den nerväxlingen så... låter som det är rakskurna kugg i dem :)
carl-pedal

Inlägg av carl-pedal »

Vridet i min är brutalt = svårt att inte åka på bakhjulet. I ena videon har jag en controller från Kina som bara är knäpp men nu kör jag Kelly 80A mini controller ställd på 55% fasström för att inte slå runt så fort. Svaret är att det är läskigt lätt att wheela! :-)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

carl-pedal skrev:Kul projekt!

Jag har nyss fått ordning på en minimoto som blev rätt käck!
3-4kW på 72v till en borstlös motor ger acc som är galet. Toppar 50kmh nu.

Får du lite för seg hoj så rekommenderar jag min uppsättning. Kul!

Lite OT, men såg på tuben att du elkonverterat en röjsåg. Finns det nånstans man kan läsa om vad du använt för grejer (motor, ESC osv)...?

(
carl-pedal

Inlägg av carl-pedal »

Näe, jag har nog inte skrivit det någonstans men det är grejer från Hobbyking som 5S 5ah Nanotech batteri, motor outrunner Turnigy SK3 6354 260kv, fartreglage något runt 80A. Motorn monteras direkt på axeln via en axelkoppling och en servotestare modifierad för att styras av elcykel vridreglage med hallgivare, styr varvtalet. En radialfläkt sitter monterad bak på motorn för lite kyla.

Röjsågen har funkat bra sen filmen gjordes, 4år? 20min körtid vid gräsröjning och kanske 40min med slyklinga. Viktigt att inte ha broms på fartreglaget för då lossar klingan när man släpper gasen... Uuuuuuh.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Små framsteg just nu men alltid något.. bytt bakdrev, det var lite större än jag trodde men :)

Före
kugg1.jpg
Efter
kugg2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Det blev en låååång paus men motor är hemma, styrning med, tumgas påväg, har en vrid nu och det ska inte barnen köra med..

Lämnade in ritning på motorfästet idag hos smedjan och har fått hem nya blinkersrelän..

Bilder kommer när motorfästet är hemma!

Har beställt en 36V 500w kontroller med, mest för att testa... Har även beställt en dc-dc step Down då den jag har bara fixar 2A och nu beställde jag en som ska fixa 10A 12V så får jag inte problem med lysen osv. Kunde fullöst det med att köra från en blyacc men jag har börjat snegla på lipo...
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Ser fram emot video på provkörning! :lol:
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Bonhead: det gör jag med :)

Idag hade jag tid att hämta fästet som ska fungera som adapterplatta från det förra motorfästet. Bilder monterat kommer senare
faste 2.jpg
faste.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Mer bilder! Bygg mer! :D

Och jag börjar bli sugen på att bygga nåt igen..
Skriv svar