Byggtråd: Liten CNC-fräs, epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsfilisof

Byggtråd: Liten CNC-fräs, epoxygranit

Inlägg av Fräsfilisof »

Hej

Nu blev även jag sugen på en EG-fräs.

Försöker lära mig Fusion360 och det går väl sådär.
Bifogar några bilder på min tänkta design.

Arbetsytan är tänkt att bli runt 20x30cm.
Linjärenheterna är Hiwin HGW15 och kulskruvarna är kinesiska 1605. Dessa prylar har jag skaffat, liksom 3Nm stegmotorer.

Det jag funderar på nu är vilken typ av belastningar man bör räkna med när man simulerar och hur stora avvikelser man kan acceptera?
Sedan beträffande gjutningen, är det en god ide att planfräsa en stadig träskiva och placera monteringsstålen för lager och pelare på denna och sedan bygga formen runt det?
Tänkte börja laborera med Biltemas lamineringsepoxy, om ingen avråder helt från det?
cnc v7.png
cnc v5.png
ladda ned.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thewho

Re: Byggtråd: Liten CNC-fräs, epoxygranit

Inlägg av thewho »

Välkommen hit! :)

Inga direkta fel på biltemas epoxy, lite trögflytande men de är nog allt jag kan klaga på. Har själv använt de till en "förstärkning" på svarven, finns ev bild på det i min svarvtråd.
Sen skulle jag strunta i "fasningarna" på pelaren, du vill ha skenorna så långt från varandra som möjligt (inom rimliga gränser såklart).
Är pelaren hög nog btw? Ser väldigt låg ut? :humm:

Kan mäta lite på min Modig hur mycket den rör sig vid belastning i olika led. Nu är ju den betydligt större än din, men de kanske är kul att ha något att jämföra med iaf.
Fräsfilisof

Inlägg av Fräsfilisof »

Tackar! :-P

Ja pelaren är ett dilemma, inte alls genomtänkt eller slutgiltigt på något vis. Börjar bli nöjd med basen så nu ska jag lägga mer energi på pelaren, lär mig ju CAD-programmet allt mer också så det gör väl sitt till.

Gjorde klart ett par linjalfästen idag, har ingen egen verkstad så det blir till att greja på lunchrasterna med järnskrotet.
IMG_20160415_154334.jpg
Min tanke är att plana en träskiva, tjockare än den på bilden men ni förstår principen, och lägga lagerbaserna på det och bygga "neråt". Hänger ni med? Om inte så säg till så tar jag fram griffeltavlan. :lol:
Tips på detta arrangemang? Flytspacklad och våtslipad yta kanske? (Hur mycket kröker sig jorden på 30cm förresten? :wacko: )
cnc v8.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

När jag såg din cad kom jag osökt att tänka på denna epoxygranit cnc fräs

Framförallt då att de valt att integrera plats för motorerna i basen osv.
Borde ge dig lite idéer om du inte redan sett den.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Kul att den tyska fräsen har blivit så känd efter att jag tipsade om den på cnczone för nästan 9 år sen. :)

Jag har mer och mer börjat gilla idén om att använda Ultra High Performance Concrete istället för epoxygranit om jag själv skulle få tummen ur någon gång.
Billigare, lättare att hantera, självkompakterande, självurluftande, bra dämpning, lättare bearbetning och dimensionsstabilt efter 48h i ugnen med ca 80 grader.

UHPC är i stort sett ett fint pulver som kan gjuta av mycket fina detaljer. UHPC är i grunden samma ingredienser som vanlig cement men innehåller 'plastiziser'. Något sorts flytmedel som stöter bort vatten. Skillnaden mellan vanlig cement och UHPC är vattenmängden som ska vara minimal då vattnet bara används för att aktivera kalciumet som sen börjar kristallisera sig och växer mot vattnet. Men med flytmedlet så stöts vattnet bort från kristallen vilket gör att kristallstrukturen blir mycket större än i vanlig cement. Så det blir mycket starkare och nästan inget krymp alls då det är så lite vatten inblandat.

Sjukaste är hur det fungerar när man ska aktivera blandningen med så extremt lite vatten. Tittar man på youtube så vispar dom pulvret, häller ner ett par droppar vatten och efter 15-30min vispande så börjar det bli flytande..
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

UHPC var häftigt:
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Läste denna artikeln för några dagar sen, tyckte den var intressant (gäller EG dock)
http://americanmachinist.com/features/r ... hine-bases

Undrar var man kan få tag i UHPC ?
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag har hittat en svensk källa:
http://www.moertelshop.se/koep-NANODUR-cement-billigt - 481kr för en 25kgs säck.

Jag har dock inte förstått om det är en färdig blandning eller vad det är för skillnad på TEGNO och NANODUR från Durcrete, titta på hemsidan för inspiration på maskinfundament: http://durcrete.de/machine-beds-with-nanodur/?lang=en

Men jag är lite skeptiskt till deras video https://youtu.be/pCU7H6Yyrmw där hon vänder på hammaren för att få en annan klang och testet blir helt meningslöst..
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

kapar tråden lite här, flåt.
jag håller just på att bygga en maskin med just UHPC som jag köpt på moertelshop. har gjort testgöt med stålbitar i. stoppat in i testkammare (temp) på jobbet och cyklat och det ger inga sprickor eller så. bra så långt. nästa steg är att gjuta en testaxel om montera upp allt. kan verkligen reckomendera detta material (än så länge utan att ha färdig fräshårdvara att testa på). bara blanda och stoppa ner i en form. resten löser det själv. hade ingen ugn dock, det kanske man ska ha eller har det bara med härdningstiden att göra eller?

P.-
funkstar
Kontakt:

Inlägg av funkstar »

o jsut det, TEGNO är NANODUR. bara olika handelsnamn om jag fattat det rätt från säljaren
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Kul! Vad köpte du och hur blandade du? Var säcken färdigblandad?
Ugnen är bara för att den ska sluta krympa, det ska härda som vanlig cement. Dvs typ ett dygn.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Häftigt, kanska ska fylla min aluminium-profils-maskin med UHPC. Borde dämpa vibrationer, eller?
Skriv svar