Tjena!
Jag behöver ett bra sätt att montera 484-pinnars BGAer på. Jag kör med min hemmagjorda lödugn med köpt kontroller som funkar bra.
Mitt problem är att det är svårt att placera BGAn. Lodbollarna är placerade som 22x22 med 1mm c-c. Pilligt värre.
Ett företag i USA säljer kapton-bitar som man helt enkelt tejpar på PCBt så att BGA-paddarna syns genom tejpens hål. Sedan kan man fylla tejphålen med lodpasta och sedan känner man (tydligen) relativt lätt när lodbollarna ligger rätt i hålen. De tar ca en hundring för en tejpbit. Hu, men nästan OK för att montera en FPGA för $45, men sedan lade de på lika mycket frakt (!) och då passerades min smärtgräns, kan man säga.
Hittade en kille som gjorde egna med sin laser. Verkade gå bra. Jag provade att göra egna i fräsen. Borrade med 0,8mm i ett plastmaterial, satte dit tejp och borrade sedan i samma hål med 0,5mm. Funkade inte så bra, tejpen har en tendens att inte "gå sönder" så det sitter bitar kvar i kanten på många hål.
Så, min fråga är egentligen om någon vet var man kan få tag på något liknande häromkring? Eller måste jag be någon med en laser att försöka göra dem åt mig?
BGA-stencil av kapton-tejp?
Re: BGA-stencil av kapton-tejp?
Jag har gjort pastastencil av overheadfilm. Det fungerade bra men någon 484-pinnars BGA var det ju inte på kortet.
Jag skar hålen med lätt vinklad skalpell för att få lite släppvinkel, vet inte om det var nödvändigt.
22x22 hål med 1mm c-c skulle jag försöka stansa för att filmen ska hålla ihop.
För att styra kretsen på plats låter 484 hål onödigt mycket. Prova att tejpa runt yttersta bollarna och känn om det räcker.
Jag skar hålen med lätt vinklad skalpell för att få lite släppvinkel, vet inte om det var nödvändigt.
22x22 hål med 1mm c-c skulle jag försöka stansa för att filmen ska hålla ihop.
För att styra kretsen på plats låter 484 hål onödigt mycket. Prova att tejpa runt yttersta bollarna och känn om det räcker.
Låter onekligen som att du försöker löda en intel cpu på ett laptopmobo med det där antalet pinnar, eller möjligen en jävligt fet FPGA.
Annars har OSHpark en tjänst där de kan göra pastastenciler av lite tjockare kapton material.
- prototypen
Jag tycker du ska prova i fräsen en gång till men förborra inte utan slät plast, tejp borra med 0,5.
Protte
Protte
Japp, en fet FPGA är vad det är.
http://rosenborg.homelinux.org/WP/?p=197
Det är alltså INTE en stencil jag vill ha, det har jag redan en för hela kortet. Jag vill ha något som hjälper mig att placera FPGAn rätt. Tejpen sitter kvar under lödningen i ugnen och även efteråt. Med 1mm c-c mellan benen och utan att kunna SE benen vid placering så är det ett elände. Ren tur att jag lyckades med första kortet.
Japp, jag kan prova att borra direkt i plasten, så får vi se. Jag är rädd för att det ska komma en massa plastskräp på klistersidan av tejpen, bara.
elshorto: Hm, ingen dum idé egentligen. Men med tejp med hål kan jag lättare använda lodpasta. Men ändå...ingen dum idé.
Edit: Ah, jag ser nu att jag skrivit stencil i ämnesraden... Inte så smart av mig.

Det är alltså INTE en stencil jag vill ha, det har jag redan en för hela kortet. Jag vill ha något som hjälper mig att placera FPGAn rätt. Tejpen sitter kvar under lödningen i ugnen och även efteråt. Med 1mm c-c mellan benen och utan att kunna SE benen vid placering så är det ett elände. Ren tur att jag lyckades med första kortet.
Japp, jag kan prova att borra direkt i plasten, så får vi se. Jag är rädd för att det ska komma en massa plastskräp på klistersidan av tejpen, bara.
elshorto: Hm, ingen dum idé egentligen. Men med tejp med hål kan jag lättare använda lodpasta. Men ändå...ingen dum idé.
Edit: Ah, jag ser nu att jag skrivit stencil i ämnesraden... Inte så smart av mig.