Har googlat och läst en himla massa men några frågor har jag inte lyckats hitta svar på och andra saker vill jag dubbelkolla att jag faktiskt har förstått rätt.
Anledningen till att jag behöver ett drivsteg är att jag har ett rundmatningsbord som har en stegmotor med dessa parametrar:
Bipolar 8-wire (parallell-kopplad)
Spänning: 2,4 V
A/lindning: 6 A
200 steg/varv
Moment: 130 N cm
Ohm/lindning: 0,39 Ohm
mH/lindning: 1,5 mH
Första frågan:
Är en Geckodrive G213V ett lämpligt drivsteg till denna motor? Finns det några andra alternativ ni tycker jag ska titta på?
Andra frågan:
I databladet för G213V så står det att en generell regel för att få fram vilken spänning man ska mata motorn med är 4-20ggr motorns angivna spänning.
Min motor skulle då kunna matas med max 48V vilket är lätt att hitta ett nätaggregat till.
Men det står också att ett mer noggrannt sätt att räkna ut vilken spänning motorn ska ha är 32 * (√mH inductance) vilket i mitt fall resulterar i 39,2 V.
Inte lika vanligt med nätdelar med 40V output. Kan jag köra 48V eller tycker ni jag borde gå ner till t.ex. 36V?
Tredje frågan:
Överallt jag tittar så står det att man inte ska ansluta en motor med angiven max-ström/lindning som är högre än max-ström för drivsteget.
Men jag hittar ingen information om varför. Om man ställer in strömbegränsningen på drivsteget till t.ex. 3 A och motorn har angiven max-ström/lindning på t.ex. 6A som i mitt fall. Varför ska man inte göra så? Om man t.ex. har ett mindre drivsteg som inte klarar mer än 4A, om man då ställer in strömbegränsningen till 3A, borde det inte fungera? Även om det inte är optimalt då man har en onödigt stor motor så kanske man kan använda det man har till hands?

Hoppas bli lite klokare på detta så jag kan skaffa ett drivsteg som fungerar bra till min applikation.
Tack på förhand.
/Daniel