Frågor kring stegmotordrivning, val av drivsteg, etc.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hyperion

Frågor kring stegmotordrivning, val av drivsteg, etc.

Inlägg av hyperion »

Jag försöker klura ut hur jag ska välja rätt drivsteg (tror det heter så, t.ex. en Geckodrive G213V)

Har googlat och läst en himla massa men några frågor har jag inte lyckats hitta svar på och andra saker vill jag dubbelkolla att jag faktiskt har förstått rätt.

Anledningen till att jag behöver ett drivsteg är att jag har ett rundmatningsbord som har en stegmotor med dessa parametrar:

Bipolar 8-wire (parallell-kopplad)
Spänning: 2,4 V
A/lindning: 6 A
200 steg/varv
Moment: 130 N cm
Ohm/lindning: 0,39 Ohm
mH/lindning: 1,5 mH

Första frågan:
Är en Geckodrive G213V ett lämpligt drivsteg till denna motor? Finns det några andra alternativ ni tycker jag ska titta på?

Andra frågan:
I databladet för G213V så står det att en generell regel för att få fram vilken spänning man ska mata motorn med är 4-20ggr motorns angivna spänning.
Min motor skulle då kunna matas med max 48V vilket är lätt att hitta ett nätaggregat till.
Men det står också att ett mer noggrannt sätt att räkna ut vilken spänning motorn ska ha är 32 * (√mH inductance) vilket i mitt fall resulterar i 39,2 V.
Inte lika vanligt med nätdelar med 40V output. Kan jag köra 48V eller tycker ni jag borde gå ner till t.ex. 36V?

Tredje frågan:
Överallt jag tittar så står det att man inte ska ansluta en motor med angiven max-ström/lindning som är högre än max-ström för drivsteget.
Men jag hittar ingen information om varför. Om man ställer in strömbegränsningen på drivsteget till t.ex. 3 A och motorn har angiven max-ström/lindning på t.ex. 6A som i mitt fall. Varför ska man inte göra så? Om man t.ex. har ett mindre drivsteg som inte klarar mer än 4A, om man då ställer in strömbegränsningen till 3A, borde det inte fungera? Även om det inte är optimalt då man har en onödigt stor motor så kanske man kan använda det man har till hands? :)

Hoppas bli lite klokare på detta så jag kan skaffa ett drivsteg som fungerar bra till min applikation.

Tack på förhand.

/Daniel
H.O

Re: Frågor kring stegmotordrivning, val av drivsteg, etc.

Inlägg av H.O »

Om du vill ha ut "så mycket som möjligt" så ska du ha så hög spänning som möjligt, jag är övertygad om 48V kommer funka utmärkt. Motorn kommer nog bli lite varm men det tål dom, så länge du inte får brännskador av att lägga handen på så är det OK.

Jag har aldrig sätt rekommendationen att inte ansluta en 6A motor till ett 4A drivsteg. Det är klart att "det fungerar" men motorn kommer naturligtvis inte kunna ge det moment som den är konstruerad för.

G213 låter som klippt och skuren för din motor. Andra alternativ är t.ex AM882 från Leadshine, finns på EBAY för ~90USD.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Tack H.O

AM882 ser ju helt klart intressant ut. Verkar dock som att den inte görs längre då Leadshine listar den under "Legacy models".

Men det kanske inte spelar någon roll.
Tumblebeer

Inlägg av Tumblebeer »

Min fräs har fyra stycken am882 i sig. Underbara drivare.
Eller rättare sagt, en am882 och tre am882h. Den varianten med h finns inte på leadshines hemsida, men den har en liten fläkt och tar ac matning också. Blir en aning billigare om man vill köra oregulerat psu.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Eftersom jag är orolig att jag köper ett plagiat av AM882 om jag köper via Ebay, samt att Leadshine inte längre tillverkar denna modell så tänkte jag kolla om EM806 från Leadshine kan vara rätt väg att gå?

Jag har ett Mean Well SE600-48 som är ett switch mode PSU på 48V 12,5A. Är det ett bra val av nätdel?
Tänker på regulated vs unregulated power supplies. Trots att databladet för vissa drivsteg säger att man ska ha en nätdel som är unregulated så kan samma företag lista rekommenderade nätdelar till drivstegen, både unregulated och regulated. Om jag förstått det rätt så är det väl för att man kan ha sönder nätdelar som är regulated om stegmotorn driver något med hög inertia, t.ex. ett svänghjul, som fortsätter att snurra även om man "stängt av" motorn, och då genererar motorn ström som går tillbaks till nätdelen? Är det rätt uppfattat?

Jag borde inte ha några problem att köra ett switch mode PSU i så fall eftersom jag endast ska styra ett rundmatningsbord och det kommer inte drivas speciellt fort. Rundmatningsbordet är nerväxlat till 1:54 så det krävs 10800 full steps av stegmotorn för att bordet ska snurra ett varv. Och även om det går att snurra bordet snabbt så är det nog tämligen lugnt ändå. Förutsatt att jag förstått rätt här ovan :)

Sen blir det till att bygga en egen standalone kontroller för inmatning av håldelningar, grader, osv.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Köp Gecko and be done with it!
Skriv svar