Använda tryckluftskopplingar med skärvätska?
Använda tryckluftskopplingar med skärvätska?
Har hittat en slang med perfekt dimension för att leda kylvätska genom min z-axel på fräsen. Det är blå 10-12mm tryckluftslang i plast (vet inte vad den kallas). Frågan är om tryckluftskopplingar funkar med skärvätska? Det borde ju rimligtvis funka kan jag tycka men om någon vet så vore det bra!
Det är typ sådana här kopplingar jag menar.
Det är typ sådana här kopplingar jag menar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Använda tryckluftskopplingar med skärvätska?
Köp två o prova?? =)
Men man har jue sett folk använda såna där på tuben för vätska.
Men man har jue sett folk använda såna där på tuben för vätska.
De finns ju i rostfritt också. Generellt brukar de inte vara garanterade att vara 100% täta om man använder de med vätska, men det varierar säkert med tillverkare.
Hydroscand eller momentum är nog de i stan som har störst sortiment över disk om du vill testa snabbt, möjligen att indoma har också.
Hydroscand eller momentum är nog de i stan som har störst sortiment över disk om du vill testa snabbt, möjligen att indoma har också.
Själv e jag väl lite skadad men hålls mkt med JIC/AN kopplingar - så blivit att jag använder de bara. Dom e gjorda för vätskor med JIC e billigast, o kör man mässings varianten o gör ett rörkoningsverktyg av Biltemas "dyrare" bromsrörs verktyg så funkar de utmärkt. =)
Jag testar nog tryckluftskoppling då. Skall förbi Indoma och komplettera lite idag. Det kan ju inte mer än hålla tätt eller läcka som sagt var. Det blir ju inte heller något tryck att tala om då det är raka rör ut.
JIC/AN är ju ett intressant alternativ om det inte funkar, men det blir lite bökigare då jag har NPT-gänga i z-axeln färdig. Bromsrör blir dess utom för klena.
Tacka för inputen!
--Per
edit: Det kanske är NPT-gänga på JIC/AN ???
JIC/AN är ju ett intressant alternativ om det inte funkar, men det blir lite bökigare då jag har NPT-gänga i z-axeln färdig. Bromsrör blir dess utom för klena.
Tacka för inputen!
--Per
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
En liten brasklapp, kolla att slangen håller för den kemin du ska flöda igenom.
Använder dessa kopplingar/slangar i trådgnisten, de är täta och kemin är ju 'bara' vatten.
Använder dessa kopplingar/slangar i trådgnisten, de är täta och kemin är ju 'bara' vatten.
Jo, jag har tänkt på det, men några % skärolja borde funka. Man kör ju t.ex dimsmörjning med olja i dessa slangar. Polyamid verkar vara ett vanligt material och det skall funka för bl.a hydralolja, och den brukar vara rätt aggressiv.
--Per
--Per
Är det o-ringstätningar i dessa kopplingar?
I sådana fall är nog det den svaga punkten.
Vegetabilisk skärvätska kan vara ganska aggressiv.
I sådana fall är nog det den svaga punkten.
Vegetabilisk skärvätska kan vara ganska aggressiv.
Ja det är nog O-ring. Om man sätter dit en kopparpackning i stället så är det problemet löst.
Nu är det lunch. Får se vad Indoma kan undvara
--Per
Nu är det lunch. Får se vad Indoma kan undvara

--Per
Kopparpackning?
Jag menar det som tätar radiellt mot plastslangen.
Jag menar det som tätar radiellt mot plastslangen.
Aha! Nej, där är det inte o-ring. Det blev en liten gottepåse med diverse kopplingar. Kommer nog bli bra.
--Per
--Per
Hur blir det med partiklar i skärvetskan? Det som inte ev filter tar bort. Fungerar det som slipmedel mot allt invändigt och sliter ut grejerna fort?
/Ulf
/Ulf
Ja alltså ja kör jue inte med bromsrör, jag använder rostfria sömlösa rör avsedda för kylsystem.. De kostar väl lite mer men e inte mkt som biter på dom i kemi vägg o def. inte bränsle.perra_e skrev:Jag testar nog tryckluftskoppling då. Skall förbi Indoma och komplettera lite idag. Det kan ju inte mer än hålla tätt eller läcka som sagt var. Det blir ju inte heller något tryck att tala om då det är raka rör ut.
Tacka för inputen!
--Per
JIC/AN har tum gängor men inte NPT gängor som e koniska, det finns dock JIC kopplingar o köpa med NPT konisk gänga i ena änden och vanlig JIC/AN kona för rör på andra sidan.
Jag vet faktiskt inte. Kommer ha ett pappersfilter i spånkorgen + ett sådant här http://www.rinkabyror.se/artikel/natfilter/ efter pumpen. Finns finmaskigare filter med om det behövs.methuso skrev:Hur blir det med partiklar i skärvetskan? Det som inte ev filter tar bort. Fungerar det som slipmedel mot allt invändigt och sliter ut grejerna fort?
/Ulf
--Per
Kommer nog bli bra med tryckluftskopplingarna bara jag får rätt storlek
Fick med 10mm i stället för 12mm.
Byte av kopplingar idag.
--Per

Byte av kopplingar idag.
--Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.